|

مقامات عراقی: اسپانیا مجری پروژه راه آهن بغداد - شلمچه می‌شود

مدیرکل شرکت کل راه‌آهن عراق گفت: خط اتصال میان عراق و ایران به طول ۳۶ کیلومتر است که مدت سفر را کوتاه‌تر می‌کند.

مقامات عراقی: اسپانیا مجری پروژه راه آهن بغداد - شلمچه می‌شود

به گزارش شبکه شرق، مقامات عراقی اعلام کردند که پس از موافقت نخست وزیر عراق، پروژه ساخت راه‌آهن بصره_شلمچه را به یک شرکت اسپانیایی واگذار کرده‌اند.

وزارت حمل و نقل عراق در آستانه انعقاد قرارداد اجرای پروژه راه آهن بغداد - شلمچه با شرکت اسپانیایی دی ماتیا است، در حالی که بغداد در حال آماده سازی برای افتتاح بیش از یک خط ریلی در پایان ماه جاری است.

براساس گزارش روزنامه الصباح عراق، جبار علیوی لحیس، مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق اعلام کرد که وزارت حمل و نقل در حال امضای قرارداد با شرکت اسپانیایی دی ماتیا پس از کسب موافقت از محمد شیاع السودانی است. عراق این پروژه را به شرکت اسپانیایی ارجاع داده و اجرای آن را در جدول زمانی مشخص آغاز کرده است.

این مقام عراقی با اشاره به اینکه مسیر ارتباطی عراق و ایران به طول ۳۶ کیلومتر خواهد بود، اعلام کرد که علاوه بر کمک به کاهش زمان سفر و ایمنی برای مسافران ایمن‌تر هزینه سفر بین دو کشور نیز کمتر خواهد بود.

او با بیان اینکه ایران در اجرای این پروژه عملیات مین زدایی به طول ۱۶ کیلومتر را انجام داده است، این در حالی است که مسافتی که عراق باید ۱۸ کیلومتر را پاکسازی کند، تاکید کرد: این خط به جابجایی سالانه بیش از سه میلیون مسافر کمک می‌کند.

راه‌اندازی خط ریلی شلمچه - بصره از ۲۰ سال گذشته مطرح بوده و در این‌ سال‌ها همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته است، اما به دلایل متعدد از جمله حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، این پروژه‌ بارها به تعویق افتاده است.

با وجود این موانع فروردین‌ماه سال گذشته، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی سابق از آغاز عملیات اجرای مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه - بصره و پل متحرک توسط دو کشور خبر داد و در عین حال اعلام شد که عراق وعده داده بابت احداث این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها