|

اهمیت وکیل تنظیم قرارداد در جامعه

وکیل تنظیم قرارداد را به واقع می توان یکی از مهمترین وکلای حقوقی در جامعه دانست.

اهمیت وکیل تنظیم قرارداد در جامعه

وکیل تنظیم قرارداد را به واقع می توان یکی از مهمترین وکلای حقوقی در جامعه دانست. کارکرد این وکیل را می توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد. اول این که این وکیل به عنوان یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند در خصوص دعاوی حقوقی مرتبط به انواع قراردادها در دادگاه حضور داشته باشد و از موکل خود بر اساس شرایط دعوی دفاع کند. جنبه دیگر کارکرد وکیل برای تنظیم قرارداد را می توان در زمان تدوین قرارداد در نظر گرفت. در واقع با توجه به این مسئله که قرارداد یک عنصر قانونی و بر اساس زبان قانون محسوب می شود، لازم است که یک فرد مسلط به این زبان مانند وکیل تنظیم قرارداد در زمان تنظیم و تدوین قرارداد حضور داشته باشد. این کار می تواند احتمال بروز تعارض را تا حد امکان کاهش دهد.

اما برای این که بتوانیم به شکل بهتر با کارکرد و اهمیت وکیل تنظیم قرارداد در جامعه آشنا شویم و این دو جنبه کارکرد این وکیل را بهتر مورد بررسی قرار دهیم، لازم است که ابتدا با قرارداد و انواع آن در قانون آشنا شویم. این آشنایی می تواند ما را سریع تر به اهمیت کاری این وکیل برساند.

قرارداد در جامعه

قرارداد را می توان یکی از مهمترین عناصر قانونی و اجتماعی بدانیم. اگر بخواهیم جامع تر به این مسئله نگاه کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که قرارداد تعریف کننده روابط از نظر قانون در جامعه است. در واقع هر رابطه اجتماعی که وجود دارد بر اساس قرارداد قابل بررسی است. اما اگر بخواهیم تعریف دقیق تری از این عنصر اجتماعی ارائه دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که به واسطه قرارداد طرفین بر اساس یک هدف مشترک تعهداتی را قبول می کنند. با تدوین و امضای قرارداد این تعهدات از نظر قانون لازم الاجرا محسوب می شود.

در کنار این مسئله، قرارداد در قانون ایران به دو دسته قرارداد لازم و جایز تقسیم می شود. قرارداد جایز قراردادی است که طرفین آن می توانند در هر موقعیت زمانی و مکانی و بدون در نظر گرفتن هیچ پیش شرط قانونی و رضایت طرف مقابل نسبت به انحلال آن اقدام کنند. قرارداد وکالت را می توان از این جمله قراردادها دانست.

اما نوع مهمتر قراردادها را می توان قرارداد لازم دانست. یک قرارداد لازم، قراردادی غیر قابل انحلال محسوب می شود مگر این که یکی از حالت های ابطال قرارداد، فسخ قرارداد، انفساخ قرارداد و یا اقاله ایجاد شود. در غیر این صورت هیچ مسیری برای انحلال این دسته از قراردادها وجود ندارد. قرارداد وکالت بلاعزل، خرید و فروش و ... از این دست قراردادها محسوب می شود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که عمده تعارضات و دعوی ایجاد شده در حوزه قراردادهای لازم است. از این رو عمده کارکردی که ما از یک وکیل تنظیم قرارداد انتظار داریم در خصوص قراردادهای لازم است.

8888

کارکرد وکیل تنظیم قرارداد

وکیل تنظیم قرارداد فردی است که نسبت به شرایط صحت عمومی و اختصاصی هر قرارداد آشنایی دارد. یعنی این فرد می داند که یک قرارداد برای قانونی بودن و داشتن اعتبار قانونی باید چه شرایطی را رعایت کند. در کنار این با توجه به این مسئله که قرارداد تعهد آور است و طرفین باید این تعهدات را اجرایی کنند، تنظیم درست و صحیح این تعهدات و سایر بندهای قرارداد بسیار اهمیت دارد.

مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قرارداد به زبان قانون تدوین میشود. گاهی استفاده از یک جمله یا یک کلمه می تواند همه مفاهیم را تغییر دهد. از این روست که گفته می شود اگر می خواهید قرارداد تنظیم شده به هدف واقعی خود برسد و با کمترین احتمال به تعارض برسد، حتما از یک وکیل مجرب و با تجربه در زمان تنظیم قرارداد استفاده کنید. گروه وکلای پارسا با در نظر گرفتن این اهمیت و کارکرد سعی کرده است بهترین وکلا در حوزه تنظیم قرارداد و دعاوی مربوطه را در اختیار شما قرار دهد. تنها کافی است یک بار با کارشناسان گروه وکلای پارسا تماس بگیرید. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها