|

نکات مهم که قبل از خرید کابل برق باید بدانید

کابل برق یکی از اصلی ترین تجهیزات در صنعت برق است. بدون سیم و کابل جریان الکتریکی انتقال پیدا نمی کند و دستگاه های مختلف به هم متصل نمی شوند. کابل ها از به هم تابیده شدن چند سیم هادی جریان الکتریکی به دست می آیند.

نکات مهم که قبل از خرید کابل برق باید بدانید

این محصولات از سه بخش اصلی هادی، عایق و روکش تشکیل شده اند. کابل برق انواع مختلفی دارد و از جنبه های گوناگون همچون نوع کاربرد، جنس هادی، نوع عایق، جنس روکش و دیگر موارد تقسیم بندی می شوند. شناخت انواع کابل به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل برق را برای مجموعه خود خریداری کنید. به همین دلیل پیش از خرید این محصول شناختن انواع سیم و کابل ضرورت دارد.

اگر قصد خرید کابل برق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی نکات مهم قبل از خرید کابل برق معرفی انواع آن مانند کابل افشان می پردازیم.

هادی کابل برق

یکی از مهم ترین نکاتی که در خرید کابل برق باید مورد نظر قرار دهید، جنس هادی این کابل ها است. هادی وظیفه انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارد. هادی کابل ها از جنس فلزی رسانا است. کابل های برق براساس جنس هادی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل برق مسی

این کابل ها هادی هایی از جنس مس دارند. مس یکی از بهترین رساناهای الکتریکی است. کابل های مسی عملکرد بسیار خوبی دارند و در اغلب صنایع به کار گرفته می شوند. کابل های مسی قیمت بیشتری نسبت به کابل هایی با هادی آلومینیومی دارند.

  • کابل برق آلومینیومی

این کابل ها هادی هایی از جنس آلومینیوم دارند. فلز آلومینیوم قیمت کمتری نسبت به مس دارد، به همین دلیل کابل های آلومینیومی نیز ارزان تر از کابل های مسی هستند. این کابل ها انواع مختلفی دارند و به صورت زمینی و هوایی مورد استفاده قرار می گیرند. نوعی کابل آلومینیوم تحت عنوان کابل خودنگهدار به بازار عرضه می شود. این کابل ها جهت توزیع و تأمین برق در خطوط هوایی به کار گرفته می شوند. به عنوان مثال، برای انتقال برق جهت تأمین روشنایی خیابان ها و خانه ها از این کابل ها استفاده می شود.

222

نوع هادی کابل برق

نکته مهم دیگری که پیش از خرید کابل برق باید مورد توجه قرار دهید، نوع هادی این کابل ها است. کابل ها براساس شکل هادی به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل افشان: این کابل ها هادی های نرم و انعطاف پذیر از جنس مس دارند. زیرا آلومینیوم فلزی سخت و غیرانعطاف است. به همین دلیل به صورت افشان تولید نمی شود.
  • کابل مفتول: این کابل ها هادی هایی خشک و غیرقابل انعطاف دارند. کابل های مفتولی اغلب به صورت نصب ثابت در نیروگاه ها، مجموعه های صنعتی، خطوط توزیع و انتقال برق به کار گرفته می شوند. کابل مفتولی می تواند هادی از جنس مس یا آلومینیوم داشته باشد.
  • کابل نیمه افشان: این کابل ها هادی هایی با ویژگی مابین کابل افشان و مفتول دارند. کابل نیمه افشان به اندازه کابل مفتول، خشک و غیرقابل انعطاف نیست اما به اندازه کابل افشان هم نرم و منعطف نیست.

3333

سطح مقطع کابل

سطح مقطع کابل متناسب با نوع کاربری و محل نصب این محصولات انتخاب می شود. به همین دلیل پیش از خرید کابل برق باید سطح مقطع مورد نیاز خود را محاسبه کنید. کابل ها برق در سطح مقطع های گوناگون به بازار عرضه می شوند. همچنین شکل مقطع کابل های برق می تواند گرد یا تخت باشد.

در کابل های گرد، هادی در مرکز و هسته کابل قرار گرفته است. اما در کابل های تخت هادی های کابل به صورت موازی کنار هم قرار گرفته اند. کابل تخت مقاومت فیزیکی بالایی دارد و در جرثقیل ها، بالابرها، آسانسورها و دیگر موارد از آن استفاده می شود.

ولتاژ کابل

کابل های برق براساس سطح ولتاژی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • کابل برق فشار قوی: این کابل ها ولتاژهای بالا تا 20 کیلوولت و گاهاً بیشتر را می توانند تحمل کنند.
  • کابل برق فشار متوسط: از این کابل ها در بازه ولتاژی 1 کیلوولت تا 20 کیلو ولت استفاده می شود.
  • کابل برق فشار ضعیف: این کابل ها اغلب در بازه ولتاژی 300 تا 1000 ولت به کار گرفته می شوند.

لازم به ذکر است که نوعی کابل فوق فشار قوی نیز به بازار عرضه می شود که در ولتاژهای بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس عایق و روکش کابل

از دیگر موضوعاتی که پیش از خرید کابل برق باید به آن توجه کرد، جنس عایق و روکش کابل است. انتخاب کابل با عایق و روکش مناسب به محل نصب کابل بستگی دارد. عایق کابل از هادی حفاظت می کند. این هادی می تواند از جنس مواد لاستیکی، پلیمری مانند پی وی سی، کاغذهای روغنی، PET و دیگر موارد باشد.

روکش کابل ها از کابل در برابر عوامل محیطی حفاظت می کند. روکش ها باید خاصیت ارتجاعی داشته باشند و استقامت مکانیکی آن ها بالا باشد. روکش ها اغلب از جنس پی وی سی، XLPE، سیلیکونی، نسوز، TPR یا هالوژن فری هستند.

نوع حفاظت کابل

کابل های برق به دو صورت آرموردار یا بدون آرمور به بازار عرضه می شوند. کابل های آرموردار کابل هایی هستند که به یک زره یا سیم فولادی مجهز شده اند. به همین دلیل در شرایط فیزیکی سخت همچون کشش، فشار یا خمش از خود مقاومت بالایی نشان می دهند.

کابل های برق می توانند شیلددار یا بدون شیلد باشند. کابل های شیلددار نویز و اختلال الکترومغناطیسی بسیار کمی دریافت می کنند. به همین دلیل در محیط های حساس از کابل برق شیلددار استفاده می شود.

کاربرد کابل برق

کابل های برق در کاربردهای گوناگون به بازار عرضه می شوند. از پرکاربردترین کابل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل کنترل یا کابل فرمان
  • کابل ابزار دقیق
  • کابل اعلام حریق
  • کابل کولر
  • کابل مخابرات
  • کابل جوش

4444

سخن پایانی

برای مشاهده لیست قیمت کابل برق می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو می توانید مشخصات فنی و ویژگی های کابل برق، کابل خودنگهدار و سایر کابل ها را با هم مقایسه کنید و به صورت مستقیم با فروشندگان در ارتباط باشید. راندنو امکان مشاهده قیمت کابل برق و برقراری ارتباطی بدون واسطه را برای شما کاربران فراهم می کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها