|

نحوه گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی؛ معرفی ورق گالوانیزه

نحوه گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی؛ معرفی ورق گالوانیزه

گالوانیزه کردن، به‌عنوان روشی برای محافظت از میلگرد و سایر مقاطع فولادی در برابر خوردگی شناخته می­شود. در این فرآیند از یک پوشش نازک فلز روی بر فلز پایه که ضخامت آن بیشتر از ضخامت لایه پوشش خواهد بود، است. این امر به محافظت از فلز در برابر عوامل محیطی کمک شایانی می‌کند. اگر این مرتبه که سوار اتومبیل خود شدید به تابلوی علائم در خیابان و تیر چراغ‌ها که به رنگ نقره‌ای هستند نگاهی بیندازید، این رنگ نقره‌ای همان پوشش روی است که در جهت محافظت از آن‌ها در برابر شرایط جوی ایجاد شده است. در ادامه این مطلب به معرفی ورق گالوانیزه، قیمت ورق آهن و نحوه گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی خواهیم پرداخت.

چرا از فرآیند گالوانیزه کردن استفاده می‌شود؟

گالوانیزه کردن فلز، به آن خاصیت مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی می­بخشد. فلز بدون محافظ و پوشش، به راحتی در معرض عناصر دیگر و رطوبت قرار گرفته و به همین سبب، سریع‌تر اکسید می­شود و در­نهایت هم دچار خوردگی و زنگ زدگی می­گردد. در فرآیند گالوانیزه کردن، لایه فلز روی از خوردگی فولاد توسط آب و رطوبت جلوگیری می‌کند. اما اگر فلز روی، عمیق خراشیده شود، فولاد زیرین در معرض خوردگی قرار خواهد گرفت. از طرفی گالوانیزه سازی می‌تواند از فلز در برابر خوردگی گالوانیک هم محافظت به عمل آورد. خوردگی گالوانیک زمانی رخ می‌دهد که دو فلز از یک ترکیب الکتروشیمیایی متفاوت با یک الکترولیت مانند آب شور با یکدیگر در ارتباط قرار گیرند.

بسته به ساختار اتمی دو فلز، یک فلز آند با سرعت بیشتری فرسایش یافته و کاتد نیز با سرعت کمتری خورده می‌شود. پوشش فلز روی در تماس با فلز زیرین معمولا آند است و سبب کند شدن خوردگی فلز زیر یا کاتد خواهد شد. در ادامه لازم به ذکر است در راستای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت استعلام از نرخ هر نوع مصالح و ورق مانند قیمت آهن در مشهد، می­توانید از طریق تماس تلفنی یا مراجعه به وب­سایت شرکت­های فعال در این حوزه مراجعه کنید.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه یا آهن گالوانیزه نوعی فولاد است که توسط لایه‌ای از فلز روی، پوشانده می شود. این لایه به جلوگیری از زنگ زدگی ورق زیرین کمک زیادی می‌کند. گفتنی است که این لایه معمولا نازک است و اغلب با میکرون آن را اندازه‌گیری می‌کنند. برای تهیه و ساخت ورق گالوانیزه معمولا لایه روی پس از عملیات ذوب، تصفیه و فرم­دهی ورق به آن افزوده خواهد شد. کسب اطلاع در خصوص قیمت ورق گالوانیزه در مشهد، می­توانید از طریق مراجعه به وب­سایت­های فعال در این زمینه اقدام کنید. علاوه‌بر آن آهن آلات به روش­های مختلفی مانند فروش نقدی و فروش اعتباری آهن آلات به خریداران ارائه می­شوند. با بررسی سایت های فروش آنلاین مشابه سایت خرید آهن الات آهن رسان می توانید با روش های خرید ورق گالوانیزه و دیگر آهن آلات آشنا شوید.

روش‌های مختلف گالوانیزه کردن چیست؟

برای گالوانیزه کردن چندین فرایند مختلف وجود دارد که در ادامه به شرح هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. گالوانیزه گرم

همان‌گونه که از نام آن مشخص است، این روش بر پایه عملیات حرارتی انجام می‌گیرد و شامل فرو بردن فلز فولاد یا هر فلز پایه در استخر مذاب روی خواهد بود. در این روش، ابتدا فلز پایه باید به­صورت مکانیکی، شیمیایی یا توسط هر دو بخش تمیز شود تا اطمینان حاصل گردد که می‌توان بین فلز و پوشش روی با کیفیت بیشتری پیوند ایجاد نمود.

پس از تمیز کردن، فلز پایه از سر اکسیدهای باقی‌مانده از فرآیند تمیز کردن، پاک خواهد شد. در مرحله بعد، فلز پایه در یک وان مذاب فلز زینک گرم فرو برده می‌شود و پیوندی متالورژیکی ایجاد می‌گردد.

  1. پیش گالوانیزه کردن

این روش مشابه با روش گالوانیزه گرم است با این تفاوت که در کارخانه تولید فولاد، روی محصولات تولید شده انجام می‌گیرد. پیش گالوانیزه کردن شامل نورد ورق فولادی از طریق فرآیندی مشابه با فرآیند گالوانیزه گرم بوده و از استخر روی مذاب و مایع عبور داده خواهد شد. پس از آن، برای سرد شدن مقطع مورد نظر، آهن گالوانیزه شده را از جایی آویزان می‌کنند تا زمانی که به‌طور کامل خشک شود.

       

  1. الکترو گالوانیزه کردن

بر­خلاف فرآیند‌های قبلی، در الکتروگالوانیزاسیون از استخر مذاب استفاده نخواهد شد. در عوض در این فرآیند از جریان الکتریکی موجود در محلول الکترولیت جهت انتقال یون روی به فلز پایه استفاده می‌کنند. این فرآیند شامل کاهش الکترونیکی یون روی با بار مثبت به فلز روی خواهد بود. در ادامه، بر ماده دارای بار مثبت رسوب می‌کند. این روش هک برای رول ورق فلزی اعمال می‌گردد.

  1. استخر مذاب گالوانیزه

روش دیگری از گالوانیزه کردن با تمیز کردن و فرو بردن محصولات در داخل استخر مذاب فلز روی انجام می‌شود.  این روش مطابق با روش‌های قبلی است با این تفاوت که پس از اتمام این مرحله، قطعه گالوانیزه شده زیر لبه تیزی قرار می‌گیرد تا مقدار اضافی پوشش آن کنده شود و لایه یکدست و نازکی حاصل می‌گردد.

در انتهای این فرآیند، قطعات را در داخل کوره قرار می‌دهند و تا زمانی که فولاد تحت شرایط خاصی به دمای پخت برسد، در آن خواهند ماند. سپس در ابعاد مشخصی برش داده خواهند شد. فولاد گالوانیزه شده توسط این روش، دارای پوششی مات است و در مقایسه با بقیه آهن آلات گالوانیزه جلوه بصری زیباتری دارد. همچنین کیفیت و جنس سطح موجب رنگ پذیری بهتری خواهد شد. لایه پوششی این فرآیند، سخت تر و مقاوم‌تر از سایر فرآیندهای گالوانیزه است و در بین فلزات گالوانیزه شده، این نوع فلز خاصیت جوشکاری بهتری به­همراه دارد.

2222

جمع بندی

استفاده از ورق گالوانیزه که شامل روکش فلز روی است، در مقایسه با فولاد بدون روکش مزایای فراوانی دارد که در وهله نخست، افزایش مقاومت فلز در برابر خوردگی را ارائه می‌دهد. رنگ پذیری و جوش پذیری بالاتر آن، از جمله مواردی است که استفاده کردن از این فلز را توجیه می‌کند.

گالوانیزه کردن فلز مطابق با استانداردها و روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد که در مطالب بالا به آن پرداخته شد. اجرای روکش روی در سطح بالایی فلزات موجب کاهش هزینه‌ها در طولانی مدت خواهد شد.

 

 

3333

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها