|

نصب ترموود روی دیوار

قبل از نصب ترموود روی دیوار باید با توجه به نوع فضا (داخلی یا خارجی) و کاربرد، نوع این مدل چوب انتخاب شود. در این فرآیند، عواملی مانند کلاس چوب (Thermo-S و Thermo-D)، ابعاد، ضخامت، رنگ، بافت و سطح مقطع چوب باید مورد توجه قرار گیرند. نصب چوب ترمو در دکوراسیون داخلی باعث ایجاد حس گرمی و طبیعی در محیط می‌شود و در طراحی سبک مدرن نقش بسیار مهمی دارد.

نصب ترموود روی دیوار

مراحل نصب ترموود روی دیوار

یکی از بیشترین کاربردهای چوب ترمو در طراحی دیوار است که نحوه اجرا آن از یک فرایند استاندارد پیروی می‌کند و برای نصب صحیح آن، باید مراحل زیرسازی، مشخص کردن جایگاه چوب، میخ‌کوبی و نصب ترموود روی دیوار به صورت گام به گام انجام شود. هر یک از این مراحل دارای نکات و مشخصاتی هستند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

زیرسازی

برای نصب و دوام بهتر دیوارپوش خارجی یا داخلی، چوب‌های ترمو به طور مستقیم به دیوار نصب نمی‌شوند و قبل از آن، محل نصب را آماده‌سازی می‌کنند. برای زیرسازی معمولاً از الوارهای چوبی و قوطی‌های آهنی (شاسی‌کشی آهنی) و مصالح سیمان استفاده می‌شود.

  • روش اول؛ زیرسازی نما با الوارهای چوبی و سیمان‌کاری

پس از تراز بودن سطح، ابتدا یک لایه سیمانی به ضخامت حداقل 4 سانتی‌متر بر روی لایه سفت‌کاری نما ایجاد و خشک می‌شود. پس از آن به دلیل تفاوت در ضریب انبساط و انقباض چوب و سیمان، باید از چوب زیرسازی یا چوب اشباع در حد فاصل لایه سیمانی و چوب‌های ترمو استفاده شود.

در مرحله بعد، چوب زیرسازی با استفاده از پیچ و رولپلاک روی سطح سیمانی نصب و بدین ترتیب، بستری برای نصب چوب‌های ترمو آماده می‌شود؛ فاصله بین این الوارها حدود 40 تا 60 سانتی‌متر است. این روش زیرسازی نسبت به روش شاسی‌کشی مقرون‌به‌صرفه‌تر و با توجه به ضخامت کمتری که دارد، سطح کمتری از نما بیرون می‌زند.

  • روش دوم؛ زیرسازی نما به‌وسیله چوب اشباع و آهن‌کشی

در این روش ابتدا قوطی‌های فلزی با ابعاد 40×20، 40×40 یا 50×50 سانتی‌متر با فاصله حداکثر 60 سانتی‌متری از یکدیگر روی محل اتکای دیوار نما نصب می‌شوند. در ساختمان‌های اسکلت فلزی، دستک‌های مورد نیاز را از ستون‌ها و تیرهای فلزی و در ساختمان‌های اسکلت بتنی از صفحات فلزی که در هنگام بتن‌ریزی قرار داده شده‌اند، کمک می‌گیرند؛ سپس چوب زیرسازی روی قوطی‌های فلزی نصب می‌شود. برای اتصال چوب اشباع به صفحه فلزی، پیچ گالوانیزه یا استیل به طول حداقل 6 سانتی‌متر همراه با رولپلاک به عنوان بهترین گزینه به حساب می‌آید.

نکات مهم برای زیرسازی ترموود

  1. هرگز ترموود را بدون زیرسازی به صورت مستقیم به دیوار نصب نکنید.

  2. در نماهای ترکیبی، ضخامت زیرسازی و پروفیل ترمو را محاسبه و تراز کنید.

  3. اگر پروفیل از نوع SHP است، فاصله حداقل 3-1 سانتی‌متر را بین طول و عرض لبه‌های دیوار و پروفیل قائل شوید و برای پروفیل‌های UTS بدون فاصله مشکلی پیش نمی‌آید.

  4. از نصب مستقیم ترموود بر روی قوطی آهنی خودداری و از چوب اشباع‌شده بین قوطی‌ها و این نوع چوب استفاده کنید. ضخامت چوب زیر کار باید حداقل 4-3 سانتی‌متر باشد.

  5. برای نصب روی دیواری از جنس سیمان یا بتن، ضخامت بتن باید حداقل 5-4 سانتی‌متر باشد تا استحکام دیوار در زمان نصب پیچ و رولپلاک چوب زیرسازی تضمین شود.

  6. فاصله بین پروفیل‌های چوبی زیرسازی باید 60-40 سانتی‌متر باشد.

  7.  پیچ‌های نصب‌شده روی چوب‌های اشباع باید حداکثر 50 سانتی‌متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

  8. فاصله بین ابتدای الوار و وسط اولین پیچ بر روی چوب اشباع باید بین 6-4 سانتی‌متر باشد.

  9. چوب‌های زیرسازی نیازی به رنگ آمیزی ندارند.

  10. شاسی فلزی و چوب زیرسازی باید در جهت مخالف نصب ترموود قرار بگیرند؛ به عبارت دیگر، اگر چوب‌های ترمو در جهت عمودی نصب می‌شوند، شاسی آهنی و چوب زیرسازی باید به صورت افقی مورد استفاده قرار بگیرند و برعکس.

مشخص کردن محل قرارگیری چوب روی دیوار

قبل از نصب و پس از زیرسازی، با استفاده از تراز لیزری، مکان و موقعیت چوب را روی دیوار مشخص کرده و علامت‌گذاری کنید. اگر از چوب مکعبی استفاده می‌کنید، فاصله بین شاخه‌ها باید حداکثر به اندازه عرض چوب باشد. در این صورت، شاخه‌ها به صورت یکنواخت و به خوبی روی دیوار قرار می‌گیرند و اگر چوب تخت را مورد استفاده قرار می‌دهید، برای محافظت بهتر چوب در برابر انقباض و انبساط، شاخه‌های ترموود را با فاصله ۱ میلی‌متر از یکدیگر نصب کنید. این فاصله به چوب امکان جابجایی کمی در حین انبساط و انقباض می‌دهد و از تغییر شکل ناخواسته آن جلوگیری می‌کند.

میخ‌کوبی و نصب ترموود روی دیوار

برای نصب می‌توانید از روش سنتی میخ‌کوبی با چکش یا روش جدید تفنگ میخ‌زنی استفاده کنید. در این روش‌ها باید در نظر داشت میخ باید هم سطح با چوب نصب و از فرورفتگی یا بیرون زدگی آن اجتناب شود؛ همچنین برای اتصال می‌توانید از پیچ استفاده کنید. پیچ گالوانیزه یا استیل باعث ایجاد اتصال محکم‌تر شده و خطر آسیب به چوب را کاهش می‌دهد. قبل از پیچ کردن به منظور جلوگیری از ترک خوردن ترمو از مته خزینه برای ایجاد سوراخ کمک بگیرید. در انتخاب بست‌های اتصال، فاصله بین اتصالات و تعداد آن‌ها در هر تخته را براساس نوع چوب و نیازهای خاص بررسی کنید.

 نکات مهم جهت میخ‌کوبی و نصب ترموود روی دیوار

  1. اگر تراکم چوب پایین باشد، نصب آن نیازمند دقت بیشتری است.

  2. سعی شود روی گره‌های چوب ترمو پیچ یا میخ نصب نکنید؛ زیرا ممکن است باعث ضعیف شدن اتصال شود.

  3.  محل پیچ یا میخ باید حداقل ۳۰ میلی‌متر از لبه کار فاصله داشته باشد.

  4. در مناطقی با وزش باد شدید می‌توانید از اتصال دوبل استفاده کنید. در این حالت، دو پیچ در عرض پروفیل که حداقل فاصله آن‌ها از لبه ۱۹ میلی‌متر است، نصب می‌شوند.

  5. فاصله بین پیچ‌ها معمولاً برای اتصال ترموود به لایه زیرسازی در نما بین ۵۰-۴۰ سانتی‌متر است.

  6. در چوب‌های زبانه‌دار، به دلیل ضریب انبساط طولی، بین پروفیل‌ها باید فاصله‌ای حدود ۵-۲ میلی‌متر وجود داشته باشد.

برای نصب چوب ترمو روی دیوارهای داخلی، می‌توانید از روش چسب یک‌دوسه و میخ بادی استفاده کنید. اما باید توجه داشت که این روش پایداری کمتری نسبت به استفاده از پیچ و میخ دارد.

جمع بندی

به طور کلی با نصب صحیح ترموود دیوار، نمای شما زیبا، گرم و طبیعی خواهد شد و در عین حال مقاومت بالایی در برابر گرما، سرما، رطوبت و پوسیدگی ایجاد می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت پیوان به عنوان یکی از بهترین تامین‌کنندگان چوب از آخرین قیمت ترموود مطلع شوید و در صورت نیاز، محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها