|

عینک رانندگی در شب: کمک یا فریب؟

در این مقاله به بررسی مزایا عینک رانندگی در شب از جمله کاهش تابش خیره کننده، بهبود وضوح و بهینه سازی دید، و معرفی بهترین انواع آن خواهیم پرداخت.

عینک رانندگی در شب: کمک یا فریب؟

عینک رانندگی در شب برروی چشمان شما راحت است، تابش خیره کننده را کاهش می دهد و به طور کلی رانندگی در شب را قابل کنترل تر می کنند. عینک رانندگی در شب یک ابزار فوق العاده مفید برای رانندگان مبتلا به آستیگماتیسم یا سایر اختلالات بینایی است. این عینک ها در شب باعث کاهش تابش خیره کننده، بهبود وضوح و بهینه سازی دید کلی شما می شود. همچنین عینک های رنگ زرد می توانند دید در شب را با افزایش کنتراست و کاهش تابش خیره کننده بهبود بخشند.

عینک رانندگی در شب چیست؟

هنگامی که برای خرید عینک آفتابی به فروشگاهی مراجعه می کنید ممکن است عینک های رانندگی در شب را دیده باشید. عینک رانندگی در شب معمولاً عینک های بدون نسخه با لنزهای زرد رنگ هستند. آن ها اغلب دارای پوشش ضد انعکاس می باشند. این ویژگی به جلوگیری از انعکاس نورهای خیابان و چراغ های جلو که باعث تابش خیره کننده عینک می شود کمک می کند. اما آیا واقعاً به شما کمک می‌کنند هنگام رانندگی در شب بهتر ببینید؟

نحوه عملکرد عینک رانندگی در شب

عینک هایی با لنزهای رنگی زرد می توانند کنتراست را در شرایط خاص نور روز افزایش دهند. این به این دلیل است که رنگ زرد مقداری از نور آبی خورشید را فیلتر می کند. این نور آبی پرانرژی مرئی (HEV) در مقایسه با سایر اشکال نور مرئی، به احتمال زیاد هنگام ورود به چشم باعث ایجاد تابش خیره کننده می شود.

لنزهای کهربایی و مسی نیز فیلتر نور آبی را فراهم می کنند. استفاده از این رنگ‌های تیره‌تر می‌تواند بلوک نور آبی بسیار بیشتری را نسبت به لنزهای زرد روشن‌تر فیلتر کند، زیرا آن‌ها همچنین قادرند به جز نور آبی-بنفش با انرژی بالاتر، نور آبی-فیروزه با انرژی پایین‌تر را نیز فیلتر کنند. این لنزهای تیره باعث می‌شوند که کمترین نور به چشم وارد شود و این ویژگی باعث کاهش قابلیت دید در شرایط نور کمتر می‌شود. حتی لنزهای زرد نیز به میزانی نور قابل رویت را کاهش می‌دهند، زیرا آن‌ها همچنین برخی از نور آبی را فیلتر می‌کنند. این ممکن است در روز مفید باشد، اما در شب زمانی که دید قابلیت رویت حداکثری است این موضوع مفید نیست.

بهترین عینک رانندگی در شب برای سال 2024 

بهترین عینک رانندگی در شب برای سال 2024 

براساس تحقیقات آزمایشگاهی مختلف از عینک های زیر به عنوان بهترین و استانداردترین عینک های دید در شب در سال 2024 نام برده می شود؛

  • عینک پلاریزه Optix 55
  • عینک آفتابی Xiyalai Vipers
  • عینک مطالعه نور آبی BLUEMOKY
  • عینک رانندگی در شب Optix 55 Fit Over HD
  • عینک رانندگی در شب Aisweet 

با برنامه ریزی یک معاینه جامع با چشم پزشک شروع کنید. بسیاری از افرادی که فکر می کنند دیدشان خوب است از اینکه متوجه می شوند در شب با عینک جدید چقدر واضح تر می توانند ببینند شگفت زده می شوند. حتی مقدار کمی اصلاح عیب انکساری می تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.

از طرف دیگر، اگر به دلیل داشتن نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم به عینک طبی نیاز دارید، لنزهای اصلاحی شفاف با پوشش ضد بازتاب (AR) را انتخاب کنید. برخی از مزایا این لنزها شامل موارد زیر است؛

  1. تقریباً ۱۰۰٪ از نور قابل رویت را به چشمان شما وارد می‌کنند.
  2. به چشمان شما اجازه می‌دهند که به درستی بر روی جاده و موانع دیگر در شب تمرکز کنند.
  3. تابش‌های نورانی که ناشی از نورهای خیابانی را کاهش می‌دهند یا حتی حذف می‌کنند.
  4. بهترین دید ممکن برای چشمان شما را فراهم می‌کنند، زیرا بر اساس نسخه شخصی شماست.

برخی از افراد ممکن است تعجب کنند که آیا باید لنزهای شفاف با پوشش AR برای رانندگی در شب خریداری کنند، حتی اگر نیازی به اصلاح بینایی نداشته باشند. پاسخ منفی است؛ پوشش AR فقط تابش خیره کننده ناشی از خود لنزهای عینک را کاهش می دهد. استفاده از لنزهای بدون نسخه با پوشش AR هیچ مزیت بصری ندارد.

راهنمای خرید عینک رانندگی در شب

راهنمای خرید عینک رانندگی در شب

هر جفت عینکی با پوشش ضد انعکاس می تواند به رانندگی در شب کمک کند. برخی از آنها دارای لنزهای زرد رنگ هستند که می تواند به بهبود کنتراست و وضوح هنگام رانندگی در شب کمک کند. رانندگی در شب شوخی نیست. به گفته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA)، تابش خیره کننده خودروهای مقابل یکی از نگرانی های اصلی رانندگان در شب است و منجر به افزایش قابل توجه تصادفات مرگبار می شود. این امر به ویژه برای رانندگان بالای 50 سال که ممکن است بینایی ضعیفی داشته باشند صادق است.

اگر در هنگام رانندگی در شب به دلیل نور شدید چراغ های جلو مشکل دارید، یک جفت عینک رانندگی در شب می تواند کمک کننده باشد. با این حال، اینها راه حل کاملی برای همه نیستند. عموماً فقط افرادی که به لنزهای اصلاحی نیاز دارند از عینک رانندگی در شب بهره مند می شوند. اگر در شب مشکل زیادی دارید، برای معاینه چشم با یک اپتومتریست مشورت کنید. ممکن است به لنزهای اصلاحی نیاز داشته باشید.

اگر به لنزهای نسخه ای نیاز ندارید، می توانید به خرید عینک رانندگی در شب اقدام کنید. تا در نهایت خودتان تصمیم بگیرید که آیا آن ها کمک می کنند یا خیر. اکثر آنها ارزان هستند بنابراین سرمایه گذاری بزرگی برای به دست آوردن آن نیاز نیست.

آیا به عینک رانندگی در شب نیاز دارید؟

هنگامی که اکثر افراد به سن 45 سالگی می رسند، دید در شب آن ها شروع به بدتر شدن می کند. این، همراه با رواج چراغ‌های LED بسیار روشن، می‌تواند رانندگی در شب را برای برخی دشوار کند. در حالی که یک جفت عینک رانندگی در شب دید در شب کاملی را ارائه نمی دهد، اما به شما کمک می کند. حتی اندکی کاهش تابش خیره کننده می تواند ایمنی شما را در جاده بهبود بخشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها