|

با فراموشی خداحافظی کنید! 10 راهکار تقویت حافظه و تمرکز

تقویت حافظه و بالا بردن قدرت ذهن در تمرکز، دو اصل مکمل برای جلوگیری از فراموشی هستند. جالب است بدانید با افزایش تمرکز می‌توانید روند پیر شدن ذهن خودتان را کند کنید!

با فراموشی خداحافظی کنید! 10 راهکار تقویت حافظه و تمرکز

با فراموشی خداحافظی کنید! 10 راهکار تقویت حافظه و تمرکز

تقویت حافظه و بالا بردن قدرت ذهن در تمرکز، دو اصل مکمل برای جلوگیری از فراموشی هستند. با پیشرفت تکنولوژی و کم شدن نیاز انسان به استفاده از حافظه بلندمدت خود، توانایی به خاطر سپردن هم کاهش پیدا کرده است. جالب است بدانید با افزایش تمرکز می‌توانید روند پیر شدن ذهن خودتان را کند کنید!

در این نوشتار ما قصد داریم 10 راهکار قطعی و شگفت انگیز برای تقویت حافظه و بالا بردن تمرکز در انجام کارهای روزمره به شما معرفی کنیم. در انتهای این مقاله تکنیک آموزش تندخوانی را برای بهبود اعتماد به نفس، افزایش تمرکز و تقویت حافظه معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

10 روش موثر برای تقویت حافظه و تمرکز

در این بخش ما به معرفی 10 روش عملی و آزمایش‌شده برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز پرداخته‌ایم:

ورزش همیشه به تقویت حافظه کمک می کند!

داشتن روتین ورزشی مستمر به بدن شما کمک می‌کند تا جریان خون منظمی داشته باشید. داشتن جریان خون منظم هم به مغز کمک می‌کند تا سلول‌های جدید بسازد و عملکرد ذهن و حافظه را بهینه کند. داشتن حافظه خوب ملزم به داشتن سلامت جسمانی خوب است! شما نمی توانید تمام عمر به سلامت فیزیکی خود بی‌اهمیت باشید و انتظار داشته باشید در 70 سالگی آلزایمر نگیرید.

رژیم غذایی سالم خود را پیدا کردید؟

بله! در واقع هر بدن و هر سبک زندگی نیاز به یک رژیم غذایی مختص به خودش را دارد. برای مثال اگر شما دچار کمبود وزن باشید، به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارید و اگر اضافه وزن داشته باشید،‌ برعکس! لزوما رژیم داشتن به معنای کم خوردن یا غذا نخوردن نیست!

یک رژیم غذایی ایده‌آل باید مواد ضروری مثل اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی را داشته باشد. خوردن غذاهایی مثل انواع توت، ‌سبزیجات و آجیل به مغز کمک می‌کند تا فعالیت بهتری داشته باشد. در واقع دور بودن از استرس و تنش به شما کمک می‌کند تا در مسیر افزایش تمرکز قرار بگیرید.

خواب کافی دوای هر دردی است

در طول خواب، مغز خاطرات را تثبیت می‌کند و سمومی را که در طول روز انباشته می شوند پاک می‌کند. خواب باکیفیت کافی برای تقویت حافظه، عملکرد شناختی و سلامت کلی مغز ضروری است. حتما شما هم روزهایی را گذرانده‌اید که خواب کافی نداشتید و کل روز خود را به علت عدم تمرکز و حواس‌پرتی از دست داده‌اید.

رسیدن به ذهن آگاهی

ذهن آگاهی در واقع همان داشتن ذهن متمرکز است. اینکه وقتی به سراغ انجام کاری می‌روید، حواس‌تان پرت نشود یا ذهن‌تان مشغول کار دیگری نگردد، یعنی شما به ذهن آگاهی در آن امر رسیده‌اید. شما باید بتوانید با پرورش ذهن و دوری از استرس و نگرانی بر تمام افکار خود کنترل داشته باشید. نتیجه تمام این‌ مهارت‌ها این است که می‌توانید مسیر افزایش تمرکز را یک شبه طی کنید!

بازی های فکری؛ کمک کننده به تقویت حافظه

بازی‌هایی مثل جدول، سودوکو و تمرین‌های ذهنی دیگر مغز شما را به چالش می‌کشند. در نتیجه مسیرهای عصبی ذهن شما تحریک می‌شوند و حافظه شما تقویت می‌گردد. این بازی‌ها تاثیر زیادی در نحوه یادگیری شما نیز خواهند داشت. برای مثال یکی از تمارینی که افراد تندخوان انجام می‌دهند، همین بازی‌های ذهنی است تا همیشه مغزی فعال و پویا داشته باشند و بهترین نتیجه را از آموزش تندخوانی دریافت کنند.

در کارهای خود نظم ایجاد کنید

یکی از علل عدم تمرکز و حواس‌پرتی از دست دادن نظم و بهم ریختگی ذهنی است. هرچند که فعالیت‌های شما نیاز به چهارچوبی نداشته باشد، خودتان باید آن را ایجاد کنید! برای خود یک برنامه متناسب با تقویم روز بسازید و هر روز را به یک فعالیت خاص نسبت دهید. سپس همین برنامه را به صورت هفتگی یا ماهانه تکرار کنید. ایجاد نظم به تقویت حافظه کمک زیادی خواهد کرد.

تمرین های تقویت حافظه را یاد بگیرید

تمارین زیادی برای تقویت حافظه وجود دارند. یکی از این تمارین کوچک‌ کردن اطلاعات و داستان‌ها به تکه‌های کوتاه‌تر است. برای مثال یک داستان بلند را بخوانید؛ سپس سعی کنید در چند جمله آن را خلاصه کنید و به خاطر بسپارید. پردازش اطلاعات جزئی برای ذهن‌های تنبل بسیار آسان‌تر است.

ذهن خود را به چالش بکشید

یادگیری یک زبان جدید، نواختن یک ساز یا یاد گرفتن یک مهارت مطالعه مانند آموزش تندخوانی به شما کمک می‌کند تا چالش ذهنی ایجاد کنید. تمامی این چالش‌ها ذهن شما را تحریک می‌کنند و باعث می‌شوند تا مغز از حالت یکنواختی خود خارج شود. تحریک ذهنی منظم به حفظ عملکرد شناختی کمک می‌کند؛ حتی ممکن است فراموشی و آلزایمر مرتبط با افزایش سن را به تاخیر بیندازد.

عوامل حواس پرتی را کاهش دهید

بروز افکار یا داشتن فعالیت‌هایی که تمرکز را از شما می‌گیرند و روند افزایش تمرکز را به تاخیر می‌اندازند، موجب فراموشی و آلزایمر هم می‌شوند. در واقع کارهایی مثل خاموش کردن نوتیفیکیشن گوشی، پیدا کردن یک فضای آرام و خلوت و داشتن تمرین‌های مدیتیشن به شما در این زمینه کمک می‌کند.

آب کافی بنوشید

این مورد هم به مراقبت‌های جسمانی شما برمی‌گردد. کم‌آبی می تواند موجب کاهش نیروی ذهنی و ایجاد اختلال در افزایش تمرکز و تقویت حافظه گردد. توصیه ما این است که 8 لیوان آب در روز بنوشید و هیدراته بمانید تا حافظه شما به بهترین شکل ممکن عمل کند.

معرفی تکنیک آموزش تندخوانی

آموزش تندخوانی از جمله تکنیک‌هایی است که بسیاری از افراد را به مطالعه علاقمند می‌کند. تندخوانی انگیز‌ه تازه‌ای برای مطالعه و یادگیری دروس ایجاد می‌کند و سرعت شما را 3 تا 4 برابر افزایش می‌دهد. تندخوانی همچنین روشی موثر در افزایش اعتماد بنفس، تقویت ذهن و افزایش تمرکز به شمار می‌رود. در واقع شما با یادگیری این مهارت یک تیر و چند نشان می‌زنید!

مجموعه هوش برتر ایرانیان با مطالعه این علم بروز که در دانشگاه‌های هاروارد تدریس می‌شود، قصد دارد تا آن را در اختیار دانش‌آموزان و علاقمندان به مطالعه قرار دهد. برای اطلاع بیشتر در این باره می‌توانید به صفحه آموزش تندخوانی مراجعه کنید و با پشتیبانی سایت هوش برتر ارتباط برقرار کنید.

 

برچسب ها : تقویت حافظه,افزایش تمرکز,آموزش تندخوانی

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها