|

طلاق توافقی راهی غلط برای مشکلات کوچک

طلاق توافقی راهی غلط برای مشکلات کوچک

طلاق واژه‌ای است که به تنهایی احساسات ضد و نقیض و بار منفی زیادی را القا می‌کند. حال تصور کنید که زندگی مشترک بسیاری از زوج‌ها، به این واژه ختم شود. متاسفانه آمار طلاق به‌خصوص طلاق‌های توافقی، در جامعه بسیار بالاست. بیشتر زوج‌ها برای جدایی هرچه سریع‌تر از یکدیگر طلاق توافقی را به‌عنوان طلاق فوری انتخاب می‌کنند و قبل از حضور در دادگاه‌ها، بر سر حق و حقوق خود با یکدیگر به توافق می‌رسند. در حالی که طلاق فوری یک راه غلط برای حل مشکلات کوچک است و درست در شرایطی اتفاق می‌افتد که زوجین توانایی غلبه بر احساسات و تصمیمات نادرست خود را ندارند. با ما همراه باشید تا این معضل جدی در جامعه را به همراه راهکاری برای رفع آن بررسی کنیم.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق تصمیم نهایی یک زوجین برای خاتمه دادن به زندگی مشترک است. درصورتی‌که یکی از زوجین در خصوص حق و حقوق خود مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند و ... رضایت نداشته باشد یا یکی از زوجین دادخواست طلاق داده باشد، در هیچ دادگاهی رأی طلاق صادر نمی‌شود. در حالی که در طلاق فوری با سرعت بیشتری به پرونده طلاق رسیدگی می‌شود و رای دادگاه در کمترین زمان ممکن صادر می‌شود. در نهایت زوجین می‌توانند بدون نزاع و اختلاف از یکدیگر جدا شوند. در این روش جدایی، زوجین راهی برای رجوع دوباره به یکدیگر باقی نمی‌گذارند و باتوجه‌به قوانین تعریف‌شده در این خصوص، دادگاه نیز دخالت زیادی در روابط زوجین برای جلوگیری از طلاق نمی‌کند.

چرا طلاق فوری خوب نیست؟

در هر زندگی مشترک، بحث، دعوا و مشاجره دیده می‌شود. وقتی دو شخص با عقاید و علایق متفاوت با یکدیگر زندگی می‌کنند، طبیعی است که در روابط آن‌ها اختلافاتی به‌وجود آید. همین اختلاف نظرها مفهوم یک زندگی مشترک را روشن می‌سازد. تمامی این اختلاف‌ها قابل کنترل و قابل حل‌و‌فصل شدن است. در حالی که بسیاری از زوجین به‌خصوص زوج‌های جوانی که زمان زیادی از زندگی مشترک آن‌ها نمی‌گذرد، بر سر اختلافات کوچک و جزئی به مشکل می‌خورند و از روی لجبازی برای طلاق فوری اقدام می‌کنند.

متاسفانه شاید تنها مسئله‌ای که زوج‌ها بر سر آن به توافق می‌رسند، همین مسئله طلاق و جدایی باشد. شاید این افراد جدایی را تنها راه‌حل ممکن برای خاتمه دادن به زندگی پر از چالش خود بدانند؛ در حالی که بیرون از این زندگی مشترک، چالش‌های بسیار بیشتری پیش روی آن‌ها قرار دارد و به حتم با مشکلات بیشتری در اجتماع مواجه خواهند شد. آسیب‌هایی که طلاق بر روح و روان افراد وارد می‌کند، غیر قابل انکار است.

تبعات طلاق فوری

ممکن است زوجینی که برای جدایی اقدام می‌کنند، در لحظه تصمیم‌گیری از همسرشان عصبانی بوده یا کنترلی بر احساسات خود نداشته باشند. مسلم است که این افراد طلاق را بهترین تصمیم در لحظه می‌دانند و پس از آن نیز روی تصمیم خود پافشاری می‌کنند. خانواده مهم‌ترین بنیاد هر جامعه است. زمانی که زوجین برای حفظ بنیاد و کانون خانواده هیچ تلاشی نمی‌کنند، از آسیب‌های ناشی از طلاق نیز در امان نخواهند بود. دیدگاهی که جامعه نسبت‌به افراد مطلقه دارد، مشکلات زیادی برای آن‌ها به‌وجود می‌آورد. این افراد در ازدواج مجدد خود نیز با مشکلات بسیاری مانند وسواس فکری روبه‌رو می‌شوند و ممکن است همیشه احساس سرخوردگی داشته باشد. اگر این دسته از زوج‌ها صاحب فرزند هم باشند، فرزندان آن‌ها نیز با مشکلات روحی جدی مواجه می‌شوند.

راهکارهای جلوگیری از طلاق فوری

درصورتی‌که زوجین در زندگی مشترک خود با مشکلات جدی روبه‌رو شوند و شرایط طوری باشد که زندگی به کام هر دوی آن‌ها تلخ باشد، طلاق به‌عنوان آخرین و بهترین راهکار شناخته می‌شود؛ اما برای حل مشکلات کوچک، به‌هیچ‌وجه راهکار مناسبی نیست. بیشتر مشکلاتی که در زندگی مشترک به‌وجود می‌آید، نتیجه عدم درک صحیح زوجین از یکدیگر است. گاهی این افراد به یک شخص سوم آگاه و بی‌طرف نیاز دارند تا مشکل آن‌ها را درک کرده و در رساندن پیام زوجین به یکدیگر به آن‌ها کمک کند؛ به‌همین‌خاطر است که دادگاه حداقل ۵ جلسه مشاوره اجباری را برای زوجینی که برای طلاق فوری و توافقی دادخواست داده‌اند، لحاظ می‌کند. درصورتی‌که زن و مرد پس از پایان جلسات مشاوره، گواهی عدم امکان سازش را دریافت کنند، رای طلاق آن‌ها صادر می‌شود. استفاده از خدمات مشاوره، راهکار مناسبی برای جلوگیری از طلاق‌های توافقی است.

وکیل طلاق توافقی

وکیل طلاق در واقع وکیل پایه یک دادگستری است که در این حوزه تخصص و مهارت کافی دارد. یک وکیل متخصص به خوبی با تمام حقوق مادی و غیر مادی زن و مرد آشناست و ضمن دفاع از حقوق آن‌ها، زوجین را از تبعات طلاق آگاه می‌سازد. درصورتی‌که یک زوج مشکلات جدی و غیرقابل حل‌وفصلی داشته باشند، وکیل طلاق فوری می‌تواند به امور آن‌ها رسیدگی کند تا دادخواستشان به درستی ثبت شده و به پرونده آن‌ها در دادگاه رسیدگی شود.

وکیل می‌تواند بدون حضور زوجین رای طلاق را بگیرد. در مقابل، وکیل طلاق به‌عنوان یک فرد متخصص و با‌تجربه می‌تواند از فروپاشی بنیاد خانواده جلوگیری کند. وکیل با شرافت انسانی و طبق عهدی که با خود بسته است، تلاش می‌کند که زن و مرد را درصورتی‌که راهی برای ادامه زندگی آن‌ها باقی مانده، راهنمایی کند.‌ وکیل تلاش می‌کند تا آن‌ها را برای حفظ بنیاد خانواده ترغیب کند. در هر صورت استفاده از خدمات مشاوره و وکالت یک وکیل طلاق توافقی متخصص خالی از لطف نیست.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به طلاق فوری و توافقی و تبعات آن صحبت کردیم. بسیاری از زوجین طلاق را یک راهکار مناسب برای حل مشکلات خود می‌دانند، در حالی که چه در زندگی فعلی و چه در زندگی مشترکی که شاید بعدها تشکیل دهند، اختلاف نظر وجود دارد. آن‌ها باید بیاموزند چگونه با وجود اختلاف نظرها و عقاید متفاوت به یکدیگر احترام بگذارند؛ در حالی که این افراد طی یک تصمیم اشتباه، طلاق را به‌عنوان تنها راه‌حل مشکلات خود می‌دانند و به تبعات و مضرات آن فکر نمی‌کنند. در مقابل، اگر مشکلات یک زوج در زندگی مشترک‌‌شان جدی باشد، به‌عنوان مثال مرد اعتیاد یا دست‌بزن داشته باشد، ادامه زندگی مشترک ممکن نیست و زن و مرد می‌توانند با دادخواست طلاق با موافقت طرفین از یکدیگر جدا شوند. وکیل طلاق به این افراد کمک می‌کند که ابتدا مشکل خود را شناسایی کرده و براساس شرایطی که دارند، بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها