|

ایران در جمع پرمصرف ترین کشورها / سالانه چقدر برق مصرف می کنیم؟

ایران در جمع پرمصرف ترین کشورها / سالانه چقدر برق مصرف می کنیم؟

مصرف بالای وسایل سرمایشی در فصل تابستان، اهمیت صرفه‌جویی را بیش از پیش ضروری می‌کند. افزایش مصرف برق در این فصل نسبت به تولید آن که ناترازی نام دارد، می‌تواند قطعی دوره‌ای برق را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر به‌علت محاسبه پلکانی هزینه برق، باالا رفتن مصرف باعث صدور قبض‌های نجومی برای مشترکان می‌شود و همین مساله مدیریت و مصرف بهینه برق را به مسئولیتی اجتماعی و اجتناب ناپذیر از سوی شهروندان تبدیل می‌کند.

 

در این میان البته کشورهای زیادی در طول تابستان با مشکلات مربوط به مصرف بهینه برق دست و پنجه نرم می‌کنند و جزوپرمصرف‌ترین‌ها محسوب می‌شوند؛ لیستی که نام ایران نیز در رتبه 14 آن خودنمایی می‌کند.

به گزارش کاماپرس، بر اساس گزارش وبسایت انگلیسی زبان فایننس، ایران در میان 20 کشور پرمصرف دنیا از نظر انرژی برق است. البته عوامل زیادی در حضور کشورها بین پرمصرف‌ترین‌ها دخیل است، به عنوان نمونه هند و چین، جمعیت بسیار بالایی دارند و در تعدادی از آن‌ها عمده مصرف برق مربوط به صنعت مترقی و پیشرفته است. در این میان البته، بیشترین میزان مصرف برق در ایران به بخش خانگی اختصاص دارد.

20 کشور دارای بیشترین مصرف برق در جهان

20- اسپانیا

مصرف برق در سال: 223 تراوات ‌ساعت

اسپانیا یکی از گرم‌ترین نقاط اروپا است و به همین خاطر مصرف برق آن از بسیاری از نقاط این قاره بالاتر است.

این کشور به‌تازگی تعرفه‌ای جدید برای برق وضع کرده تا از بروز پیک مصرفی جلوگیری کند.

2

19- استرالیا

مصرف برق در سال: 238 تراوات‌ ساعت

هنگامی که پدیده ال‌نینو اتفاق می‌افتد، دمای هوا به حداکثر میزان خود می‌رسد. با رخ دادن این پدیده در استرالیا، مصرف برق این قاره اوج می‌گیرد.

18- تایوان

مصرف برق در سال: 260 تراوات ‌ساعت

مصرف سرانه برق تایوان 3 برابر بیشتر از متوسط آسیا است؛ در چنین شرایطی دولت این کشور چاره‌ای جز افزایش قیمت برق نداشته است که این اقدام بر صنایع تایوان نتیجه‌‌ای منفی خواهد گذاشت.

333

17- اندونزی

مصرف برق در سال: 270 تراوات‌ ساعت

مصرف برق اندونزی در سال 2022 نیز روند افزایش را حفظ کرده و 6 درصد نسبت به سال 2021 بیشتر بوده است. بخش بزرگی از این رشد مصرف به‌خاطر ریشه‌کن شدن کرونا و از سرگیری کار صنایع رخ داده است.

16- ترکیه

مصرف برق در سال: 284 تراوات‌ ساعت

رشد همزمان صنعت و جمعیت در ترکیه نیاز این کشور به انرژی را سرسام‌آور کرده است. مصرف انرژی در این کشور نسبت به سال 1990، 450 درصد افزایش یافته است.

15- مکزیک

مصرف برق در سال: 291 تراوات ‌ساعت

مکزیک در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته و خود را به تأمین 35 درصد از برق خود از این نوع انرژی تا سال 2024 متعهد کرده است که باید دید توانسته این رقم را محقق کند یا خیر. این کشور از سرمایه‌گذاری خارجی نیز در این زمینه بهره می‌گیرد.

 

14- ایران

مصرف برق در سال: 291 تراوات‌ساعت

علی‌رغم تحریم‌های شدید چند دهه گذشته، ایران یکی از صادرکنندگان عمده برق بوده و با پاکستان برای تأمین برق گوادار قرارداد بسته است. در همین راستا طبق گفته مسئولان بخش اعظم مصرف برق کشور در بخش خانگی است.

13- انگلستان

مصرف برق در سال: 293 تراوات ‌ساعت

مصرف برق در انگلستان پیش از این نیز بالا بود و سرمایه‌گذاری 12.5 میلیارد دلاری شرکت «شبکه انرژی اسکاتلند و جنوب» برای گسترش شبکه برق خود در اسکاتلند، آن را از این نیز بالاتر برد.

12- ایتالیا

مصرف برق در سال: 300 تراوات ‌ساعت

براساس پژوهش اندیشکده تغییرات اقلیمی ECCO ، ایتالیا باید تا سال 2035، به میزان 190 گیگاوات به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خود بیفزاید تا تعهد خود را به G7 مبنی بر رسیدن به کربن صفر را در دهه آینده محقق کند.

444

11- عربستان سعودی

مصرف برق در سال: 321 تراوات ‌ساعت

عربستان سعودی به لطف وجود نفت، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و 90 درصد از برق تولیدی این کشور وابسته به سوخت‌های فسیلی است.

10- فرانسه

مصرف برق در سال: 441 تراوات ‌ساعت

مصرف انرژی برق در فرانسه به‌خودی خود بالا است اما این کشور برنامه دارد تا سال 2030 این مقدار را از این نیز بیشتر کند. بخش عمده انرژی برق در این کشور از انرژی هسته‌ای تأمین می‌شود که موضوعی مناقشه‌برانگیز است.

9- آلمان

مصرف برق در سال: 503 تراوات ‌ساعت

آلمان، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برق در اتحادیه اروپا است که این مصرف باتوجه به صنعتی بودن این کشور منطقی است. به گزارش رویترز، آلمان به‌تازگی با پشت سر گذاشتن چین دومین کشور جذاب برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی تجدیدپذیر شده است.

 

8- کره جنوبی

مصرف برق در سال: 533 تراوات ‌ساعت

علی‌رغم پیشرفت کره جنوبی در بسیاری از زمینه‌ها، دو سوم تولید برق در این کشور از سوخت فسیلی تأمین می‌شود.

با این‌حال رتبه اول رشد در میان منابع انرژی کره جنوبی به منابع تجدیدپذیر غیرآبی تعلق دارد.

7- کانادا

مصرف برق در سال: 562 تراوات ‌ساعت

شاید مصرف برق در کانادا تقریباً ثابت مانده باشد اما این کشور همچنان یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان به حساب می‌آید. دود ناشی از وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی پرشمار در کانادا میزان تولید انرژی خورشیدی در این کشور را به 50 درصد کمتر از شمال شرقی ایالات متحده رسانده است.

6- برزیل

مصرف برق در سال: 579 تراوات ‌ساعت

برزیل بزرگترین مصرف کننده برق در آمریکای لاتین است. با کاهش مصرف انرژی فسیلی در این کشور نرخ استفاده از انرژی‌های پاک به بالاترین میزان خود در یک دهه گذشته رسیده است.

55555

5- ژاپن

مصرف برق در سال: 916 تراوات ‌ساعت

ژاپن یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورها از نظر تکنولوژی است و گسترش فناوری نیاز به انرژی بالایی دارد. به نظر یکی از مهمترین دلایل مصرف برق بالا در این کشور همین مساله باشد.

4- روسیه

مصرف برق در سال: 963 تراوات ‌ساعت

جنگ روسیه با اوکراین، اروپا را دچار بحران انرژی کرد؛ با این‌حال مصرف برق در روسیه، دائماً در حال افزایش است و این کشور در میان پرمصرف‌ترین کشورها از این لحاظ قرار دارد.

3- هند

مصرف برق در سال: 1355 تراوات ‌ساعت

رشد میزان مصرف انرژی در هند الگویی طبیعی دارد. هرچند این کشور درحال سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر است و پروژه نیروگاه بزرگ برق‌ آبی را نیز در نزدیک مرز خود با چین کلید زده است، با این حال همچنان بزرگترین منبع تأمین برق در هند سوخت‌های فسیلی هستند.

2- ایالات متحده امریکا

مصرف برق در سال: 3869 تراوات ‌ساعت

تولید انرژی در آمریکا عمدتاً از ظریق سوخت‌های فسیلی است با وجود این، این کشور میزبان next era energy، بزرگترین  کمپانی انرژی تجدیدپذیر جهان است. به گفته نیویورک تایمز، شبکه برق امریکا هنوز برای تغییر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر اماده نیست.

1- چین

مصرف برق در سال: 7714 تراوات ‌ساعت

چین به‌عنوان پرمصرف‌ترین کشور جهان از نظر برق، 35 درصد مصرف جهان را به خود اختصاص داده است. به گفته رسانه‌های دولتی چین نیمی از تولید برق این کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر به دست می‌آید. شرکت شبکه ملی برق چین بزرگترین کمپانی تولید برق در این کشور است.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها