|

منظور از UI و UX چیست؟ تفاوت و کاربرد تجربه کاربری و طراحی کاربری

منظور از UI و UX چیست؟ تفاوت و کاربرد تجربه کاربری و طراحی کاربری

 

طراحی UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) سایت را می‌توانیم به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل در روند راه‌اندازی سایت در نظر بگیریم. در نتیجه حتما برای سفارش طراحی UI UX سایت باید به یک شرکت متخصص مراجعه کنید که بیشترین مهارت را در اجرای طرح‌های تجربه کاربری و رابط کاربری داشته و می‌تواند به خوبی از ترندهای روز استفاده کند. در صورتی که می‌خواهید با این دو مفهوم مهم در دنیای طراحی دیجیتال آشنا شده و از آنها برای گسترش سایت یا اپلیکیشن خود استفاده کنید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

طراحی UX چیست؟

این عنوان در واقع شکل مخفف شده عبارت User Experience بوده که به ‌صورت مستقیم با تجربه کاربران در استفاده از سایت، اپلیکیشن یا محصول در ارتباط است. در تجربه کاربری، طراح تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بتواند احساس بهتری در مخاطب به وجود آورد. به زبان ساده می‌توان گفت که طراحی UX مانند سفت کاری ساختمان یا طراحی لندینگ پیج در یک سایت است که سنگ بنای اصلی آن را می‌گذارد. به همین دلیل است که قیمت طراحی لندینگ پیج و طراحی UX در مقایسه با طراحب دبگر صفحات داحلی سایت، بیشتر است.

طراحی UI چیست؟

طراحی رابط کاربری که در واقع به User Interface Design اشاره دارد، همه اقدامات مربوط به طراحی زیبایی شناختی را در برمی‌گیرد و به نوعی شباهت زیادی به نازک کاری ساختمان دارد. طراحی همه عناصر بصری مختلف در یک محصول دیجیتال، باید در این فرایند انجام شوند. تمام آیکون‌ها، دکمه‌هایی که کاربر با آن‌ها تعامل برقرار می‌کند، تصاویر مختلف و ... در زیرمجموعه UI Design قرار گرفته و باید با استفاده از ابزارهای گرافیکی در دسترس، به بهترین نحو ممکن طراحی شوند. این نوع طراحی، تنها برای سایت یا محصول انجام نمی‌شود؛ بلکه شما می‌توانید با سفارش طراحی رابط کاربری اپلیکیشن یا دیگر محصولات دیجیتال مانند فایل‌های آموزشی رضایت کاربران را به دست آورید.

تفاوت های طراحی UI و UX

حال که به ‌صورت کامل با مفهوم این دو اصطلاح در روند طراحی سایت و اپلیکیشن آشنا شدیم، لازم است تا به بررسی بیشتر تفاوت‌های موجود در میان آن‌ها بپردازیم. لازم به ذکر است که این دو مفهوم با وجود معنای متفاوت و مجزا، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در واقع به ‌نوعی می‌توانیم آن‌ها را مکمل یکدیگر در نظر بگیریم. ترکیب طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری به شما کمک می‌کند تا یک وب‌سایت زیبا و در عین حال کاربردی و فوق‌العاده داشته باشید. مهمترین تفاوت‌های میان طراحی UI و UX عبارتند از:

  • طراحی تجربه کاربری، به ‌صورت کاملا تخصصی بر روی افزایش میزان رضایت کاربر در زمان استفاده از محصول فعالیت می‌کند. از طرف مقابل طراحی رابط کاربری مسئول ظاهر و احساس محصول مورد نظر است.

  • طراحان UX تلاش می‌کنند تا صفحه وب و یا برنامه طراحی شده، قابلیت دسترسی ساده‌ای داشته باشند تا کاربر بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به هدفی که در نظر دارد برسد. اما در طراحی UI باید تمام طرح‌ها، رنگ‌ها، تایپوگرافی و دیگر المان‌ها به ‌گونه‌ای انتخاب شوند که محصول نهایی، جلوه بصری فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

  • تجربه کاربری بر روی هدف و عملکرد نهایی محصول تمرکز دارد؛ در حالی که طراحی رابط کاربری بر روی کیفیت تعامل کاربر با محصول مورد نظر کار می‌کند.

  • اجزای تجربه کاربری شامل مواردی مانند تحقیقات بازار، تشخیص نیازهای کاربر و داده‌هایی از این دست هستند. از طرفی طراحی رابط کاربری معمولا از اجزای طراحی هنری تشکیل شده که بیشترین اثرگذاری را بر روی احساس و ظاهر محصول دارند.

  • طراحان تجربه کاربری وظیفه مدیریت کلی پروژه از زمان ایده پردازی تا تحویل را بر عهده دارند. در حالی که طراح رابط کاربری صرفا بر روی طراحی ظاهری محصول نهایی تمرکز می‌کند.

کاربردهای رابط کاربری و تجربه کاربری

اگر قصد دارید یک محصول دیجیتال باکیفیت طراحی کنید، شما نیاز به هر دوی این مفاهیم دارید که در یک راستا حرکت کنند. تصور کنید وارد یک وب‌سایت شده‌اید که واقعا طراحی منحصر به ‌فرد و جذابی دارد. در این صفحه شما نیاز به جست‌وجوی یک مقاله یا محتوای خاص دارید؛ اما هیچ خبری از گزینه سرچ نیست. در واقع طراح تجربه کاربری این نیاز مخاطب را در نظر نگرفته و هیچ پاسخی هم به آن نداده است. در این حالت باز هم می‌توانید ادعا کنید که این سایت یک محصول خوب و کاربردی است؟

از این رو می‌توانیم بگوییم که زیبایی و کاربردی بودن یک وب‌سایت، باید در یک راستا باشند تا بتوانند یک محصول خوب را تشکیل دهند. معکوس این حالت هم برقرار بوده که یک محصول کاربردی با تجربه کاربری فوق‌العاده، هیچ‌گونه جلوه بصری و جذابیتی برای جلب توجه کاربر به کار نگرفته است. به همین دلیل است که معمولا طراح رابط کاربری با تجربه کاربری، در شرکت‌های مختلف یکسان است و دو بعد پروژه را به صورت همراستا پیش می‌برد.

سخن پایانی

طراحی و ساخت انواع محصولات دیجیتال مانند صفحات وب، اپلیکیشن‌ها و ... باید بر اساس اصول خاصی انجام شوند تا بهترین نتیجه را برای کاربر به همراه داشته باشند. از جمله اقدامات مورد نیاز در این زمینه، طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری هستند که باید توسط طراحان مجرب و ماهر انجام شوند. در بخش‌های قبلی به ‌صورت کامل به معرفی این مفاهیم و همچنین تفاوت‌های آن‌ها پرداختیم. برای اینکه بتوانید بیشترین میزان رضایت را از محصول نهایی طراحی شده داشته باشید، باید هر دو اقدام را همزمان با هم پیش ببرید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها