|

۲۰ نمونه از سوالات مصاحبه برنامه نویس که از شما می‌پرسند

سؤالات مصاحبه برنامه نویس در ۳ دسته سؤالات عمومی، فنی و سوابق کاری مطرح می‌شود. برای اطلاع از این پرسش‌ها و آمادگی برای پاسخگویی به آن‌ها این یادداشت را بخوانید.

۲۰ نمونه از سوالات مصاحبه برنامه نویس که از شما می‌پرسند

 

با اینکه کار برنامه‌نویسان عملی است؛ اما در جلسه مصاحبه باید به تعدادی از سؤالات کارفرما به‌صورت شفاهی پاسخ‌ بدهند. سوالات مصاحبه برنامه‌نویس معمولاً شامل پرسش‌هایی درباره سوابق کاری، سوالات فنی و بعضی سوال‌های عمومی است. سؤالات مصاحبه برنامه نویس که در دسته عمومی پرسیده می‌شوند معمولاً درباره نحوه علاقه‌مند شدن به این کار، مزایا و چالش‌های این کار از دید متقاضی و آینده شغلی است که کارجو در سال‌های آینده برای خود متصور می‌شود. در این یادداشت قصد داریم ۲۰ نمونه از سوالات مصاحبه برنامه نویس که در دسته سوابق شغلی و پرسش‌های فنی مطرح می‌شوند را بررسی کنیم. اگر دوست دارید برای نحوه پاسخگویی به این سوالات آمادگی پیدا کنید این یادداشت را تا انتها بخوانید.

7 سوال عمومی در مصاحبه استخدام برنامه نویس

این سوالات مصاحبه برنامه نویس به‌عنوان مقدمه‌ای برای ورود به سؤالات فنی در نظر گرفته می‌شوند برای همین ممکن است تا حدی جنبه تخصصی داشته باشد. کارفرما با طرح این سؤالات خواهد جنبه‌های تخصصی تحلیلی و توان مدیریتی شما در کارهای گروهی را مورد سنجش قرار دهد.

  1. به چه زبان‌های برنامه نویسی تسلط دارید؟
  2. مدرک یا گواهینامه حرفه‌ای در زمینه برنامه نویسی دارید؟
  3. اخیراً چه زبان برنامه نویسی را یاد گرفته‌اید؟
  4. آیا تا به حال یک تیم برنامه نویس را مدیریت کرده‌اید؟
  5. در آخرین تجربه کاری خود چه مسئولیت‌هایی را انجام داده‌اید؟
  6. در آخرین تجربه کاری خود چه چیزی را بیشتر از همه دوست داشتید؟
  7. تاکنون جدی‌ترین چالش‌های کاری شما چه چیزی بوده است و چگونه توانسته‌اید آنها را حل کنید.

با توجه‌ به سوالات مطرح شده در این بخش پیداست یکی از نکاتی که در استخدام برنامه نویس در نظر گرفته می‌شود، آموزش مداوم و تلاش برای یادگیری بصورت شخصی در کنار شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی است.

آمادگی برای پاسخگویی به سؤالات مصاحبه برنامه‌نویسی نیازمند ترکیبی از دانش فنی، توانایی حل مسئله، و مهارت‌های نرم است.

13 پرسش فنی در مصاحبه شغلی برنامه نویسی

در این بخش به بررسی ۲۳ نمونه از سوالات مصاحبه برنامه نویس می‌پردازیم که دانش کاری شما در زمینه برنامه نویسی کامپیوتر، توسعه نرم‌افزار و سایر کاربردهای فنی را هدف قرار می‌دهد. این سؤالات ماهیتی عملیاتی دارند که در آن مصاحبه‌کننده می‌خواهد تسلط شما بر مفاهیم و کاربردهای برنامه نویسی را مورد سنجش قرار دهد.

  1. برای شروع یک پروژه جدید چه عواملی را در نظر می‌گیرید؟
  2. از چه فرایندی برای رفع باگ‌های یک برنامه استفاده می‌کنید؟
  3. زیرساخت‌های مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سرور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
  4. معمولاً هنگام اجرای یک برنامه با چه جور خطاهایی مواجه می‌شوید؟

سوالات مصاحبه شغلی برنامه نویس

این پرسش‌ها بیشتر جنبه‌های پایه‌ای مهارت‌های فنی شما در کار برنامه‌ریزی را مدنظر قرار می‌دهد. در ادامه چند نمونه از سؤالات مصاحبه برنامه نویس را بررسی می‌کنیم که جنبه تخصصی‌تر دارد:

  1. آیا می‌توانید برنامه‌ای بنویسید که هر کاراکتر را از یک رشته پاک کند؟
  2. چگونه اولین کاراکتر تکرار نشده در یک رشته معین را پیدا می‌کنید؟
  3. چگونه می‌توان یک رشته را در جاوا تقسیم کرد؟
  4. مقدار پیش‌فرض یک آرایه در جاوا چقدر است؟

برای پاسخگویی به این سؤالات ابتدا مفاهیم اصلی را توضیح دهید و بعد مثال بیاورید. بهتر است پاسخ‌های خود را به‌صورت روشن و مختصر بیان کنید و در صورت لزوم، از نمودارها و کد استفاده کنید.

  1. آیا می‌توانید اعداد تکراری را در یک آرایه پیدا کنید؟
  2. چگونه می‌توان یک آرایه بایت را به رشته تبدیل کر؟
  3. چطور یک لیست پیوندی را معکوس می‌کنید؟
  4. عملکرد درخت باینری چیست و چه زمانی مفید است؟
  5. راه‌حل ادغام دو لیست پیوندی مرتب شده چیست؟

یکی از شگردهایی که باعث موفقیت شما در جلب نظر کارفرما می‌شود این است که فرایند فکری خود را بلند بیان کنید تا مصاحبه‌کننده با نحوه تفکر شما آشنا شود. برای اینکه تبحر خود در حرفه برنامه‌نویسی را نشان دهید بهتر است چندین راه‌حل ممکن را در پاسخ به سؤالات بررسی کنید و مزایا و معایب هر کدام را توضیح دهید.

4 راهکار عملی برای موفقیت در پاسخگویی به سوالات مصاحبه برنامه نویس

با تمرین و آمادگی کافی، می‌توانید به‌خوبی از پس سؤالات مختلف مصاحبه برآیید و شانس خود را برای دریافت شغل موردنظر افزایش دهید. در ادامه ۵ راهکار عملی را معرفی می‌کنیم که به موفقیت شما در این فرایند کمک می‌کند:

  1. پیش از جلسه مصاحبه روی پلتفرم‌هایی مانند LeetCode، HackerRank و CodeSignal تمرین کنید تا با سرعت بهتری بتوانید پاسخ مصاحبه‌کننده را بدهید.
  2. پروژه‌های شخصی خود را مرور کنید و آماده باشید تا در مورد آنها صحبت کنید. وظیفه‌ای که به عهده داشتید، کاری که انجام داده‌اید و نتیجهٔ اقدامات خود را مرور کنید.
  3. به تمامی جزئیات رزومه خود مسلط باشید و بتوانید در مورد هر بخش آن توضیح دهید. از منابع معتبر و بروز برای ارائه توضیح درباره کارهای قبلی‌تان استفاده کنید.
  4. با دوستان یا همکاران خود مصاحبه‌های تمرینی انجام دهید. روبه‌روی آیینه بایستید و صحبت دربارهٔ سوابق کاری‌تان را تمرین کنید.

جمع‌بندی

هنگامی که به‌عنوان یک برنامه نویس در جلسه مصاحبه حضور پیدا می‌کنید باید خودتان را برای انواع سؤال‌های تخصصی، عمومی و پرسش‌هایی درباره سوابق کاری آماده کنید. با اینکه کار برنامه‌نویسان عملی است و توضیح‌ دادن به‌صورت شفاهی دشواری است؛ اما سؤالات مصاحبه برنامه نویس در یک جلسه رودررو توسط نماینده کارفرما مطرح می‌شود و شما باید تا حد امکان پاسخ‌هایی دقیق برای آنها داشته باشید. در این یادداشت ۲۰ نمونه از سؤالات مصاحبه برنامه نویس را مطرح کردیم که احتمال دارد از شما پرسیده شود. پرسش‌های سوابق کاری و پرسش‌های فنی مهارت شما در تحلیل، مهارت‌های کار گروهی، پیداکردن و رفع باگ‌ها و... را به چالش می‌کشد. با تمرین برنامه‌نویسی در چند پلتفرم و کمک‌گرفتن از دوستان برای شبیه‌سازی جلسه مصاحبه می‌توانید با اعتمادبه‌نفس بیشتری به سؤالات مصاحبه برنامه نویس پاسخ‌ دهید و آرامش بیشتری در برابر کارفرما داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با نیازمندی‌های شرکت‌هایی که قصد ارسال رزومه دارید، آگهی‌های استخدامی آنها را در سایت کاریابی ایران تلنت یا سایت‌های دیگر مطالعه کنید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها