|

مصرف تالک در تولید محصولات بهداشتی

تالک، ماده ای خالص، بدون بو و هر گونه مواد سمی است، که حتی ریزترین پودرها نیز از آن ساخته می شود. همین ویژگی ها باعث شده تا تالک برای تولید محصولات بهداشتی و آرایشی کاربرد داشته باشد. اگر شما هم می خواهید بدانید که مصرف تالک در تولید محصولات بهداشتی چه کاربردی دارد، بهتر است در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

مصرف تالک در تولید محصولات بهداشتی

 

تالک چیست؟

پودر تالک، یک نوع ماده معدنی در خاک رس است که از ذخایر زیرزمینی بدست می آید. این ماده جنس نرمی دارد و باعث می شود تا برای بسیاری از محصولات مصرفی و صنعتی از آن استفاده شود. از مهم ترین ویژگی های این پودر اینکه باعث جذب رطوبت، جذب روغن، جذب بو و نقش روان‌کننده می شود. خواص پودر تالک باعث شده تا از آن برای پودرهای کودک، پودرهای کمک های اولیه و انواع مواد آرایشی تبدیل شود.

تالک یا سنگ صابون؟!

نمونه دیگری از تالک وجود دارد که به آن سنگ صابون یا سنگ نرم می گویند و چندین سال است که برای ساخت وسایل دکوری و زینتی از آن استفاده می شود و تنها دلیل آن این است که به راحتی قابلیت شکل گیری و تراشیده شدن دارد.

پودر تالک و سنگ صابون، یکی از مشهود ترین کاربردهای تالک است. اما از کاربردهای دیگر این ماده می توان به ساخت سرامیک، رنگ، کاغذ، مواد ایزوگام، پلاستیک، لاستیک، حشره کش و بسیاری از محصولات دیگر اشاره کرد.

تالک در تولید مواد آرایشی و بهداشتی

از تالک های ریز آسیاب شده به عنوان یک پایه پودری برای محصولات آرایشی استفاده می شود. پودر تالک با توجه به خاصیتی که دارد به راحتی بر روی پوست می چسبد و قابل شستشو است. نرم بودن تالک بر روی پوست، باعث ساییدگی نمی شود و می تواند روغن و عرق روی پوست را جذب کند. از دیگری ویژگی ها و علت های خرید پودر تالک برای محصولات آرایشی و بهداشتی می توان به جذب رطوبت اشاره کرد. تالک به عنوان یک روان کننده عمل می کند و می تواند تاثیر بسیاری موثری در ساخت محصولات ضد عرق داشته باشد.

انواع کاربرد مصرف تالک در تولید محصولات بهداشتی

  • ویژگی های طبیعی پودر تالک باعث شده است که بافت مواد آرایشی پایداری بیشتری داشته باشد و بر روی پوست ماندگاری داشته باشد. ضد آب بودن تالک باعث می شود تا یک پوشش دهنده خوب برای منافذ باز پوست باشد. خنثی بودن این پودر معدنی از نظر شیمیایی موجب شده تا به عنوان یک فیلر عالی مورد توجه بسیاری از داروسازان قرار بگیرد.

  • تالک برای تولید قرص ها و کرم های مختلف نیز کاربرد دارد. برای استفاده از پودر تالک در صنعت داروسازی لازم است که ناخالصی های این ماده مانند اکسیدآهن، دولومیت، کربن، منیزیم و کربنات برداشته شود و یک تالک با درجه خلوص بالا بدست آید.

  • از پودر تالک برای روان کردن قرص ها، جلوگیری از چسبندگی آنها در فرآیند تولید و به عنوان رقیق کننده رنگدانه ها در مواد آرایشی صحبت می شود.

  • یکی دیگر از مصارف تالک در صنعت آرایشی استفاده از آن در تولید شامپوهای خشک است؛ زیرا خاصیت جذب چربی دارد.

  • پودر تالک برای تولید صابون های بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده برای تولید پاک کننده ها، پودرهای لباس شویی، پودرهای نوزاد و پودرهای عرق گیر استفاده می شود.

نقش پودر تالک در صنعت محصولات آرایشی بهداشتی

این محصول از کانی هایی بدست می آید که دارای هیدرات منیزیم و سیلیکات منیزیم است. این مواد در سنگ های مختلفی وجود دارد و در گروه پرمصرف ترین کانی های دنیا قرار می گیرد. تالک در لوازم آرایشی نقش بسیار مهمی ایفا می کند؛ به صورتی که برای تولید پودرهای بچه و لوازم آرایشی از این ماده به عنوان ماده اولیه محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می شود. این پودر کاربردی نه تنها برای کودکان و پوست نرم و لطیف آنها ضرری ندارد، بلکه بثورات ناشی از پوشک آنها مفید است.

از این رو برای تولید بسیاری از محصولات مراقبت پوست مانند پودر بچه، لوسیون ها، محصولات بهداشتی زنانه و ... از تالک و اسید استئاریک استفاده می شود. برای تولید انواع مختلفی از وسایل آرایشی مانند رژلب، کرم پودر، پودر فیکس، پنکک، رژلب، رژگونه و ... از تالک به عنوان ماده اولیه استفاده می شود.

فواید صنعتی پودر تالک برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی

خواص پودر تالک برای ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی شامل موارد زیر است :

  • با توجه به خاصیت پودر مانند، رطوبت را به خود جذب نمی کند.

  • به کاهش اصطکاک کمک می کند و به خشک نگه داشتن پوست و جلوگیری از تعریق مفید است. این ماده به صورت گسترده ای برای محصولات بهداشتی مانند پودر بچه و پودرهای بدن بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد.

  • تالک، بافتی نرم و لطیف دارد و به همین دلیل به عنوان روان‌کننده برای ساخت محصولات متنوعی از آن استفاده می شود.

  • تالک از زمین استخراج می شود و در این شکل طبیعی، ممکن است دارای آزبست باشد. استنشاق این ماده موجب سرطان ریه می شود؛ به همین دلیل باید پودر تالک مورد استفاده برای محصولات آرایشی و بهداشتی کاملا خالص و بدون آزبست باشد.

خرید تالک از معتبرترین تولید کننده پودر تالک

اگر قصد خرید پودر تالک باکیفیت و درجه یک را دارید، بهتر است به سراغ شرکت فرآیند پودر الوان که یکی از بزرگ‌ترین و با سابقه ترین کارخانه تالک است، مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که این مجموعه سابقه درخشانی در زمینه توزیع مواد معدنی، پلیمری و شیمایی دارد و شما می توانید این محصول را با بهترین کیفیت و قیمت به صورت آنلاین سفارش دهید.

سخن پایانی

پودر تالک، از پرمصرف ترین پودرهایی است که در صنایع مختلف استفاده می شود. این ماده با هدف ایجاد بافت نرم و ابریشمی و جذب آب به محصولات آرایشی اضافه می شود. اگر به صورت خالص و تحت نظر اصول و کارشناسان ساخته شده باشد، مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. از جمله مصرف تالک در تولید محصولات بهداشتی آرایشی می توان به تولید انواع لوازم آرایشی مانند پنکک، پودر فیکس و ... اشاره کرد؛ همچنین برای تولید محصولات بهداشتی پودر بچه، صابون، شوینده ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها