|

«زمان»، رنجور در خاک آرام گرفت

خبر درگذشت حسین زمان، خواننده فقید موسیقی پاپ کشورمان، صبح پنجشنبه (۲۱ اردیبهشت) با انتشار توییتی از طرف پسرش «ابوذر» اعلام شد. این هنرمند معترض پس از طی‌کردن دوره‌ای بیماری در ۶۴ سالگی درگذشت. چند روز پیش از این، خانواده‌اش از حال ناخوش او اطلاع داده بودند، اما مرگ او تأسف و درد بسیاری برای جامعه هنری و مردم به همراه داشت.

«زمان»، رنجور در خاک آرام گرفت

خبر درگذشت حسین زمان، خواننده فقید موسیقی پاپ کشورمان، صبح پنجشنبه (۲۱ اردیبهشت) با انتشار توییتی از طرف پسرش «ابوذر» اعلام شد. این هنرمند معترض پس از طی‌کردن دوره‌ای بیماری در ۶۴ سالگی درگذشت. چند روز پیش از این، خانواده‌اش از حال ناخوش او اطلاع داده بودند، اما مرگ او تأسف و درد بسیاری برای جامعه هنری و مردم به همراه داشت. مراسم تشییع او در قطعه هنرمندان، صبح روز جمعه برگزار شد و هادی خانیکی، محسن میردامادی، حمیدرضا نوربخش، محمدمهدی گورنگی، صابر جعفری، حمید خزایی، چنگیز حبیبیان، مهوش وقاری، مهدی یراحی، مانی رهنما، امیر بکان، باربد بابایی و... از جمله حاضران برای آخرین وداع با حسین زمان بودند. فصل مشترک سخنان شرکت‌کنندگان تأکید بر«شرافت»، «همدلی و همراهی با مردم» و «پایداری بر عقیده»، «شجاعت »و «آزادگی» بود.

 

مدیرعامل خانه موسیقی در این مراسم بیان کرد: «حسین زمان هنرمندی متعهد و اندیشه‌ورز و از پیش‌قراولان موج جدید موسیقی پاپ از سال‌های آغازین دهه ۷۰ بود که نشان داد که هنر را برای سرگرمی و تفنن انتخاب نمی‌کند. حسین زمان از همان ابتدا نشان می‌داد که با شخصیتی طرف هستیم که هنر را فقط برای سرگرمی و تفنن دنبال نمی‌کند، بلکه تعهد اجتماعی و دغدغه دارد، از سر درد می‌خواند و تا آخر هم همین ماند. طبیعتا چنین حرکتی مشکلات زیادی دارد». به گزارش ایسنا امیر بکتاش نیز از کسانی بود که در این مراسم سخن گفت: «حسین زمان فقط یک هنرمند نبود، انسانی شریف بود، هدف داشت، پیام داشت و موسیقی را برای ابلاغ و ابراز احساسات و حرف خود انتخاب کرده بود و در این راه هم خوش درخشید. او با دقت شاعر و چینش واژگان آثارش را انتخاب می‌کرد. رسم زمانه این نبود که این‌گونه با حسین زمان ـ مردی که هشت سال در دفاع مقدس شرکت کرده بود ـ رفتار شود و سال‌ها از صحنه دور باشد. چه خاطرات و پیام‌هایی که او می‌توانست برای ما بسازد، ولی اجل مهلتش نداد. حسین زنده است و امروز همه ما را نظاره می‌کند. او این پیام را به ما داد که نسبت به مسائل پیرامون خود بی‌تفاوت نباشیم، مسائل را خوب تحلیل کنیم و پاسخ مناسب را در زمان مقتضی بیان کنیم. حسین عاشق، آزاده‌مرد و یکی از شریف‌ترین مردمان این روزگار بود». چنگیز حبیبان نیز با اشاره به توانایی‌های حسین زمان در موسیقی گفت: «او انسان بسیار شریف و کم‌حرف ولی مرد عمل بود. جملاتی کلیدی می‌گفت که شاید یک جلد کتاب باشند. به ظاهر به هنرمندانی چون حسین زمان می‌گویند که مشکلی برای کارکردن ندارند ولی دریایی از موانع را مقابل پای آنها قرار می‌دهند و آن‌قدر نمی‌توانند کار کنند که وقتش می‌گذرد. هنرمند زمانی که در اوج جوانی است دوست دارد پرواز کند ولی گاه بال پرواز ما را می‌چینند».

سخنان فرزندان

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم فرزندان حسین زمان، ـ ابوذر و زینب زمان ـ سخنانی را در وصف پدرشان گفتند. زینب زمان پدرش را «شریف و شجاع» دانست و گفت که پدرش «مردی بود که دردش، درد مردم بود»، «مردی که دلباخته معلمی و خواندن بود» و تأکید کرد: «من، شجاعت، صبوری، عاشقی، شرافت و انسانیت را از او آموختم». همچنین ابوذر زمان در بخشی از سخنانش چنین گفت: «پدرم برای من مظهر شرافت و آزادگی بود. پدرم همیشه دغدغه آزادی و آبادی ایران را داشت. او آخرین اثرش را برای زن، زندگی آزادی خواند. امیدوارم که آرزوهایش برای ایران به زودی محقق شود».

پیام خاتمی

به گزارش شبکه «شرق» حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سیدمحمد خاتمی» با انتشار پیامی درگذشت هنرمند آزاده و دردآشنا «حسین زمان» را تسلیت گفت. متن پیام رئیس‌جمهور پیشین کشورمان به این شرح است: «بسم الله الرحمن الرحیم. تن خسته و رنجور هنرمند والانگر و آزاده «حسین زمان» به خاک سپرده شد تا روان آزرده‌اش در جوار رحمت حضرت پروردگار آرام گیرد. یاد و نام این هنرمند دردآشنا در ذهن و خاطره همه آنان که انسان را عزیز و ایران را آباد و آزاد می‌خواهند و چهره دین خدا را مهربان و رحمانی می‌بینند و می‌دانند، همواره زنده خواهد ماند. من این مصیبت بزرگ را به همه اصحاب فضل و فضیلت و فرهنگ و هنر، به‌خصوص به بستگان محترم ایشان و بالاخص همسر گران‌قدر، باوفا و فرزندان عزیز و بزرگوارشان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و از پیشگاه حضرت پروردگار برای این فقید سعید آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان معزز تندرستی، شکیبایی و پاداش نیکو مسئلت می‌کنم» مراسم یادبود این هنرمند یکشنبه ـ ۲۴ اردیبهشت ـ ساعت ۱۹ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.