|

تهران همچنان در انتظار دوچرخه است

بی دود ها خاک می خوردند

دوچرخه های بی دود در پارکینگ بزرگ کنار پل جوادیه خاک می خورند، ایستگاه دوچرخه هم در سطح شهر به پارکینگ موتورسیکلت ها تبدیل شده اند و سهم دوچرخه از تردد ها هم به صفر نزدیک شده است.

بی دود ها خاک می خوردند
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق
خبرنگار: نورا

دوچرخه های بی دود در پارکینگ بزرگ کنار پل جوادیه خاک می خورند، ایستگاه دوچرخه هم در سطح شهر به پارکینگ موتورسیکلت ها تبدیل شده اند و سهم دوچرخه از تردد ها هم به صفر نزدیک شده است.

پروانه ها به شهر بازنگشتند 

دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ بی دود قرار بود، پروانه‌ها را به شهر برگردانند حالا همین دوچرخه ها از سطح شهر تهران جمع آوری شده اند و گفته می شود هنوز قرار داد آنها با شهرداری نهایی و قطعی نشده است .

حذف مسیرهای دوچرخه 

برخی از مسیرهای دوچرخه هم از سطح شهر تهران  حذف شده اند  و سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز به خاطره‌ها پیوسته است. برخلاف سخنان مدیران شهری به نظر می آید طرح توسعه دوچرخه‌سواری با دوچرخه‌های اشتراکی چندان دغدغه مدیران کنونی شهر نباشد؛ هرچند در برنامه شهردار تهران به آن پرداخته شده است. 

علاقمندان به رکاب زنی زیاد شدند 

در سال‌های گذشته تلاش‌ها برای افزایش سهم دوچرخه در جابه‌جایی‌های روزانه چندان موفق نبود،‌ اما با اجرای طرح دوچرخه اشتراکی به نظر می‌رسید تعداد دوچرخه‌سواران تهرانی بیشتر شده بود.

قفل شدن قراردادها

مدیران شهری می گویند، فراخوان های برای حضور شرکت های علاقمند به موضوع دوچرخه های اشتراکی داده اند، اما هنوز تهران بی دوچرخه است .به نظر می رسد، طرفین به رقم مشخصی که مورد رضایتشان باشد، هنوز نرسیده اند . 

دوچرخه در تهران حذف شدنی نیست 

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، می‌گوید: شورای شهر برای توسعه دوچرخه‌سواری در تهران هم ردیف بودجه گذاشته و هم تأکید داشته است که دوچرخه‌سواری قابل‌حذف نیست. برای معابری که از ظرفیت مناسب برخوردار هستند، باید امکان استفاده از دوچرخه را فراهم کنیم و این موضوع که قرار است با چه شرکتی قرارداد بسته شود، در حوزه اجرائی است و شورا به آن ورود نمی‌کند.

دوچرخه سوران منتطر قرار دادهای جدید 

مدتی پیش یعقوب آزاده‌دل، معاون توسعه حمل‌ونقل پاک شهرداری، به رسانه‌ها اعلام کرده بود‌:«قرارداد بیدود به اتمام رسیده و تا زمان ابلاغ قرارداد جدید و تمایل شرکت‌ها برای فعالیت در این حوزه، دوچرخه‌ای در این جایگاه‌ها قرار نمی‌گیرد و به محض بسته‌شدن قرارداد جدید فعالیت‌ها در این زمینه آغاز می‌شود.»

به دوچرخه سوران هم یارانه تردد بدهند

مجتبی شفیعی، مدیر‌عامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم درباره بازگشت دوچرخه به شهر تهران می‌گوید: «روش‌های گذشته در ارتباط با دوچرخه‌سواری چندان موفق نبوده و سهم دوچرخه‌سواری شش‌هزارم درصد است .با وجود اینکه دوچرخه‌سواری تأثیرش بر رفع آلودگی هوای شهر بسیار مهم است، باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد تا قرارداد جدید دوچرخه اشتراکی به امضا برسد. همچنین دوچرخه‌سواری نیازمند حمایت ‌مالی از سمت دولت و شهرداری است، به ازای هر یک سفر مدیریت شهری برای هر نفر حدود 20 هزار تومان هزینه می‌شود، اما برای دوچرخه‌سواری هیچ اقدامی انجام نشده و در مدل جدید خرید خدمت در قالب دوچرخه اشتراکی به فردی که دوچرخه را ایجاد کرده است، یارانه پرداخت شده و این مسئله می‌تواند باعث تشویق و ترغیب دوچرخه‌سواری در سطح شهر می‌شود.

مخالفان چه می گویند

توسعه دوچرخه سواری درتهران مخالفانی هم دارد .محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، در تذکری که در صحن شورای شهر تهران مطرح کرد، مسیر دوچرخه در تهران را یک مدل حمل‌ونقل شکست‌خورده توصیف می‌کند و می‌گوید:«سال گذشته تذکری درباره ایجاد مسیر دوچرخه بیان کردم و با بیان دلایل مختلف عرض کردم که این مدل حمل‌ونقل شکست خورده است . بیشتر از این نباید در این حوزه هزینه شود و بودجه تعلق بگیرد ،بهتر است این دوچرخه‌ها به پارک و بوستان‌های جنگلی منتقل شود تا مردم از این وسایل در آنجا بهتر استفاده کنند. »

سهم شهرهای دنیا ازتردد با دوچرخه

سهم دوچرخه‌سواری از سفرهای شهری در شهرهای مختلف جهان بسیار متغیر است. در اروپای غربی، از دو درصد در انگلستان تا 26 درصد در هلند نشان می‌دهد که چشم‌اندازهای متفاوتی برای توسعه دوچرخه‌سواری تعریف شده این تغییرات در شهرهای یک کشور هم دیده می‌شود. برای مثال میانگین دوچرخه‌سواری برای سفرهای کاری در شهرهای انگلستان حدود یک درصد است،‌ اما در کمبریج این عدد به 33 درصد می‌رسد. همین‌طور در شهرهای آرژانتین از 3.1 درصد در شهر پرانا تا 3.9 درصد در شهر سانتافه متغیر است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها