|

هشدار سیل و بارش تگرگ در ۱۳ استان کشور؛ سامانه خطرناک مونسون به ایران رسید/ ویدئو

هشدار هواشناسی برای ۱۳ استان کشور صادر شد.

هشدار سیل و بارش تگرگ در  ۱۳ استان کشور؛ سامانه خطرناک مونسون به ایران رسید/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی کشور نسبت به جاری شدن سیل، وقوع سیلاب، بارش شدید تگرگ در ۱۳ استان کشور هشدار داد و از ورود سامانه بارش‌های مونسون به ایران خبر داد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: «کمینه دمای هوای تهران به ۲۹ درجه سانتیگراد بالای صفر رسید و بیشینه دما نیز به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد.»

«کبری رفیعی» کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت جوی کشور، گفت: «امروز و فردا «پنج‌شنبه و جمعه، ۴ و ۵ مردادماه ۱۴۰۳»، بارندگی‌ها همراه با وزش باد شدید در استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل پیش‌بینی شده است که در برخی مناطق همراه با بارش تگرگ است.»

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: «در ساعات بعدازظهر و شب، مناطقی از آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی، ارتفاعات تهران، زنجان، قزوین، البرز، سمنان، کرمان و سیستان و بلوچستان و هرمزگان، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید دارند که در مناطق مستعد بارش تگرگ نیز پیش‌بینی شده است.»

رفیعی با اعلام تداوم بارش‌ها تا اواسط هفته در کشور، تصریح کرد: «در مناطقی از شرق، جنوب‌شرق، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز در برخی ساعت‌ها، وزش باد شدید است که سبب کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد.»

این مسؤول افزود: «آسمان تهران صاف تا کمی ابری است و در برخی ساعت‌ها وزش باد دارد. کمینه دمای پایتخت به ۲۹ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد و بیشینه دما نیز به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد.»

هشدار هواشناسی درباره ورود سامانه مونسون به ایران 

بادهای موسمی اقیانوس هند و بارش‌های مونسون که معمولاً اوایل تیرماه در جنوب شرق کشور فعال می‌شود، فعالیتش را با چند هفته تاخیر آغاز کرد.

به نقل از سازمان هواشناسی، بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان امروز «پنج‌شنبه، ۴ مردادماه ۱۴۰۳»، از چند ایستگاه هواشناسی در جنوب استان بارش‌های ناشی از مونسون گزارش شده و این بارش‌ها عمدتاً در مناطق نزدیک دریای عمان دریافت شده و بیشینه آنها با میزان ۵ میلی متر از شهر ساحلی «تیس» گزارش شده و در ایستگاه‌های «عورکی» ۴، شهر «چابهار» ۳.۸ و «کمبل سلیمان» ۲.۵ بارش ثبت شده است.

مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرده، طی سه روز آینده شرایط برای رشد ابر، رگبار پراکنده، رعد و برق و تندباد لحظه‌ای در ارتفاعات نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و برخی مناطق دیگر فراهم است.

پیش‌بینی شده است که زمان فعالیت این سامانه در سه روز آینده بیشتر در بعدازظهرها و اوایل شب باشد.

بارش‌های مونسون هند سهم قابل توجهی در رژیم بارشی کشور ندارد اما در برخی سال‌ها بارندگی‌های مقطعی این سامانه، مساحت قابل توجهی از کشور را دربرمی‌گیرد.

هشدار سیل و سامانه مونسون هواشناسی

 

هشدار سیل و سامانه مونسون هواشناسی

هشدار هواشناسی درباره تداوم بارش‌ها در ۱۲ استان کشور تا پایان هفته

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: «بارش‌ها تا پایان هفته، در ۱۲ استان کشور تداوم خواهد داشت.»

صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه امشب و فردا، بارندگی‌ها همراه با وزش باد شدید در استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل پیش‌بینی شده است، گفت: «این بارش‌ها  در برخی مناطق همراه با بارش تگرگ است. در ساعات بعدازظهر و شب، مناطقی از آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی، ارتفاعات تهران، زنجان، قزوین، البرز، سمنان، کرمان و سیستان و بلوچستان و هرمزگان، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید دارند که در مناطق مستعد بارش تگرگ نیز پیش‌بینی شده است.»

او با اعلام تداوم بارش‌ها تا اواسط هفته در کشور، توضیح داد: «در مناطقی از شرق، جنوب‌شرق، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز در برخی ساعت‌ها، وزش باد شدید است که سبب کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد.»

او با بیان اینکه کاهش دما از شنبه تا یکشنبه در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل تداوم دارد، گفت: «طی دو روز آینده، آب‌های دریای خزر، خلیج‌فارس، تنگه‌هرمز و دریای عمان، مواج و متلاطم است. آسمان تهران صاف تا کمی ابری است و در برخی ساعت‌ها وزش باد دارد. کمینه دمای پایتخت به ۲۹ درجه سانتیگراد بالای صفر رسید و بیشینه دما نیز به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد.»

هشدار هواشناسی درباره موج جدید گرما، سیل و آلودگی هوا 

مشاور سازمان هواشناسی گفت: «رکورد دمای هوای ۴۳ درجه‌ای در استان تهران شکسته شده است و گرمای هوا تا هفته آینده ادامه دارد.»

محمد اصغری، مشاور سازمان هواشناسی با بیان اینکه حالت عادی این افزایش دما، برای سال آبی و زراعی است و نسبت به شرایط عادی ما افزایش دما داشتیم گفت: «بیشترین دماها و ناهنجاری‌ها در شرق کشور رخ داده است. در استان‌های یزد، کرمان، خراسان جنوبی،اصفهان و قم ما شاهد افزایش دمای هوا هستیم.»

او ادامه داد: «در استان قم گرد و غبار که مانند ابر عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که دما خیلی کاهش پیدا کند و یک فکر اساسی باید برای آن شود.»

مشاور سازمان هواشناسی تاکید کرد: «جنوب استان کرمان به شرایط عادی نزدیک‌تر است. رکوردهای جدی در بخش غرب کشور  وجود ندارد و آب و هوای خشک باید به سمت دریای خزر حرکت کند. زمانی که در  شمال بارندگی وجود داشته باشد، صبح‌های خنکی در کرج و البرز خواهیم داشت. در آذربایجان شرقی بی‌هنجاری مثبت وجود دارد و در استان تهران به جز شنبه و یکشنبه که گرم است، بعد از آن ما یک افت دما خواهیم داشت. اوج این گرما برای نیمه اول هفته آینده است. وقتی دما از دمای بدن انسان بالاتر می رود تحمل آن سخت می شود.»

مشاور سازمان هواشناسی با بیان اینکه استان تهران مرز بین استان های غرب و شرق است گفت: «روز گذشته در شهر خوی سیل آمد. این روزها، بارش‌هایی که ما در جاهایی مثل خوی، ماکو، سلماس، چالدران، کلیبر، خود آفرین، جلفا و مرند داریم، خطرناک است و بستر برای وقوع سیلاب فراهم است. این ابرهایی که در تهران هستند، باعث می‌شوند که دما گرم‌تر از شرایط عادی شود؛ فردا به نظر می‌آید صبح خنک‌تری داشته باشیم. رکورد گرمای هوای ۴۳ درجه‌ای در استان تهران شکسته شد. تا اواسط هفته آینده، شاهد تداوم افزایش دمای هوا خواهیم بود.»

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها