|

نشست کارزار موافقان و مخالفان برکناری زاکانی برگزار شد

در نشست ویژه کارزارهای موافقان و مخالفان برکناری زاکانی، تنها جمعی از موافقان حضور یافتند و به بیان دیدگاههای خود پرداختند و علی رغم برنامه‌ریزی صورت گرفته، مخالفان برکناری شهردار تهران در این جلسه حضور نیافتند.

نشست کارزار موافقان و مخالفان برکناری زاکانی برگزار شد

حامد بیدی مدیرعامل پلتفرم اجتماعی کارزار در این نشست صمیمی که در کافه رویداد کارزار برگزار شد اظهار کرد: این فضا به بهانه گفت و گو درباره کارزارهای مختلف راه اندازی شده است، ما در آستانه سی و شش میلیون امضاء قرار داریم و در ماههای اخیر نیز کارزارهای زیادی در رسانه‌ها برجسته و دیده شدند.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در ماههای اخیر بسیار دیده شد و در پلتفرم کارزار مورد استقبال قرار گرفت موضوعی بود که با محوریت شهردار تهران مطرح شد؛ ما به عنوان یک پلنفرم بسیار تلاش کرده ایم نقش بی طرف خود را داشته باشیم و همه تلاش ما این است که تمامی امکانات را به صورت برابر همه انواع متکثر مردمی که وجود دارند قرار دهیم.

بیدی با بیان اینکه در ماههای گذشته کارزارهای مختلفی نیز با دیدگاههای متفاوت و متنوع به خصوص در دوره انتخابات میزبانی شدند عنوان کرد: عمده این کارزارها از جانب افرادی پشتیبانی می‌شدند که شاید پیش از این کمتر از ابزارهای مدنی مانند کارزار جمع آوری امضا استفاده می کردند و یا حداقل در پلتفرم ما کمتر می آمدند اما این نیز باعث خرسندی ماست که بخشی که تاکنون روی پلتفرم ما مطرح نکرده بود در ماههای اخیر به سراغ این پلتفرم آمدند و به طرح مطالبات خود پرداخته اند.

وی بیان کرد: داستان رویداد امروز از کارزاری آغاز شد که در رابطه با تخریب پارک قیطریه اتفاق افتاد، این کارزار با متنی ساده و البته مبهمی همراه بود که در آن هیچ اشاره ای به مسجدسازی نشده و صرفا عنوان شد که درختان این پارک دارد برای ساخت و ساز قطع می‌شود و ما مخالف آن هستیم.

مدیرعامل پلتفرم اجتماعی کارزار ادامه داد: مرحله نخست این کارزار یک کارزار محلی در تهران به شمار می رفت، اما از جایی به بعد، کارزار وارد مرحله دیگری شد. در شرایطی که از ده هزار امضا عبور کرده بود خبرنگاری از شهردار تهران سوال کرد که با توجه به اعتراضات مردم، نظر شما در این ارتباط چیست؟ در آن جا، یک گفتگوی بسیار جالبی رقم خورد و اظهارات جناب زاکانی منجر به جمله عجیبی شد که من متوجه نشدم چطور یک مسئول می تواند در برابر ده هزار شهروندی که نسبت به موضوعی معترض هستند بیان کند و بدین سان که بگوید"می‌سازیم و خوبش را می‌سازیم"

بیدی خاطرنشان کرد: چنین جمله ای کافی بود تا این کارزار را از موضوعی محلی با مقیاس امضاهای محدود تبدیل به کارزاری بزرگ و سراسری کند و حرف خود را بزند و خیلی ها آن را منعکس کردند و بازتاب های رسانه ای بیشتری پیدا کرد.

وی گفت: این کارزار به لطف کنشگرانی که حمایت کردند برجسته تر شد. حالا اگر بخش پیگیری های این کارزار را که 161 هزار امضا گرفته نگاه کنیم بازتاب های رسانه ای مختلف مربوط به آن را می‌توانیم ببینیم.

مدیرعامل پلتفرم اجتماعی کارزار افزود: محمد رهبری نیز یادداشت خوبی با موضوع نمادین شدن کارزار اعتراض به ساخت مسجد در پارک قیطریه نوشت و اظهارنظرهای اعضای شورای شهر کم کم آغاز شد.

وی بیان کرد: وقتی در جایی کارزارها توسط رسانه ها منتشر و برجسته می‌شوند برخی فرافکنی هایی را شاهد هستیم که منصفانه و واقعی نیست و این کارزارها را مغرضانه می دانند؛ حتی پس از آن مصاحبه های مختلفی در پاسخگو کردن شهردار شکل گرفت مدتی بعد دکتر رنانی یادداشتی را تحت عنوان جنبش قیطریه نوشتند که یادداشت قوی و محکمی بود و اساسا باعث شد یک لایه روشنفکری و نخبگانی توسط کسانی شکل بگیرد که قبل از این کارزارها را به مثابه نوعی کنشگری سطحی می دیدند و خیلی مداخله نمی کردند.

وی تصریح کرد: مدتی پس از این کارزار، دو کارزار دیگری بالا آمد که یکی کارزار "پارک خواری را متوقف کنید" توسط همان نویسنده راه اندازی شد و کارزار دیگری نیز در اعتراض به رخدادهای جدید در رابطه با ساخت و سازها در پارک لاله راه افتاد با عنوان «تعرض به بوستان‌ها را متوقف کنید» که توسط آقای کریم آسایش نوشته شده بود و بیش از 6 هزار امضا گرفت. همینطور کارزار دیگری شکل گرفت که راه حل را برکناری شهردار تهران می دید. به نظر تحلیلگران به دلیل آنکه کارزارهای قبلی پاسخ مناسبی از سمت شهردار و شورای شهر دریافت نکرد ، مردم راه حل را این دیدند که اساسا شهردار، شهردار خوبی نیست و باید تغییر کند.

مدیرعامل پلتفرم اجتماعی کارزار خاطرنشان کرد: این کارزار هم متنی است که نقدهای مختلفی به عملکرد شهردار تهران در آن مطرح شده. هر چند برخی از افراد این پویش ها و کارزارهای اعتراضی علیه شهردار تهران را سیاسی می دانند که به نظر من هم هست و هم نیست اما متن این کارزار کاملا غیر سیاسی است و موضوعات شهری را باز کرده که ما به چه دلیل خواستار برکناری شهردار تهران هستیم که تا امروز 186 هزار امضا گرفته است.

وی گفت: این کارزار 22 فروردین ماه راه اندازی شد و البته داستان جالبی داشت که روزنامه همشهری اطلاعاتی را به اشتباه در رابطه با آن نوشته و گفته بود این کارزار پس از انتخابات در صدد اهداف سیاسی علیه زاکانی به راه افتاده در حالی که این کارزار 22 فروردین ماه به راه افتاده بود و موج نخست این کارزار پس از پاسخگویی‌ها و شیوه برخورد زاکانی و اعضای شورای شهر شکل گرفت. سپس موج اول خوابید به خصوص پس از آنکه سانحه ای که برای ریاست جمهوری اتفاق افتاد و بعد وارد فضای انتخابات شد و عملا این کارزار سرد شد و موج نخست آن به پایان رسید.

بیدی افزود: اما موج دوم پس از آنکه انتخابات به پایان رسید و به نظر با حضور زاکانی یک سری داوری هایی اتفاق افتاده بود هواداران این کارزار دوباره شروع به تبلیغ در مورد این کارزار کردند و امضاها که قبل از انتخابات 40 تا 50 هزار مورد بود به بیش از ۱۸۰ هزار امضا در موج دوم رسید که برای تحلیل گران و جامعه شناسان بسیار معنادار است.

وی بیان کرد: اخیرا در پاسخ به این کارزارها، کارزاری در حمایت از آقای زاکانی شکل گرفت که متن بسیار خلاصه ای داشت و جدای از انقلابی و مومن بودن به تخصص و کارآمدی و ایمان و انقلابگری و جز یاران انقلاب نیز اشاره کرده بود و در مدت بسیار کوتاهی ناگهان حجم بالایی از امضا زیر این کارزار ثبت شد. پس از آن ما سوالات زیادی مبنی بر واقعی بودن و یا نبودن این امضاها دریافت کردیم. این مسأله جالبی بود که هر دو گروه معتقد بودند امضاهای طرف مقابل واقعی نیست و ما برای اینکه مطمئن شویم آمارها را رصد کردیم و براساس نظر کارشناسی اعلام کردیم این امضاها ارگانیک است و صحت امضاها بالغ بر 97 درصد است. به نظر می رسید بیشتر امضاکنندگان از کانالهای ایتایی متوجه این کارزار شده و آن را امضا کردند و تا امروز بیش از 221 هزار امضا ثبت شده که جزء سریع ترین رشد کارزارهایی بوده که ما در پلتفرم داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: وقتی دیدیم دو گروه کارزارهایی را در حمایت و مخالفت یک فرد برگزار کرده اند برآن شدیم یک نشست کارزار را با حضور دو طرف ماجرا برگزار کنیم و به جای کری خوانی های توئیتری هر دو طرف، آنها به گفتگو دعوت کنیم و این بهانه ای شد تا در لایه های کارشناسی تر به صورت تخصصی به این موضوع بپردازیم. برای اینکه از هر دو طرف در این نشست داشته باشیم از اکثر اعضای شورای شهر دعوت کردیم اما متأسفانه اعلام کردند در نشست حاضر نمی شوند و همچنین اعلام کردند که به ما گفته شده در رابطه با این موضوعات صحبت نکنیم تا این موضوع ادامه پیدا نکند!

بیدی عنوان کرد: در حالی که این موضوع از سوی جامعه مطرح شد و این موضوع ادامه پیدا می کند. ما همچنین از ده نفر از فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران حامی آقای زاکانی دعوت کردیم از جمله سردبیر روزنامه همشهری که گزارشی را علیه پلتفرم کارزار منتشر کرده بودند. علاوه بر آن برای اینکه جای خالی این عزیزان احساس نشود برای امضا کنندگان حامی زاکانی هم از طریق وبسایت با برچسب فوری اطلاع‌رسانی کردیم که چنین نشستی در این جا برگزار می‌شود که هیچکدام از این عزیزان به این جلسه نیامدند.

وی تصریح کرد: ما اهل گفتگو هستیم و فضای کافه رویداد کارزار را برای تعمیق فضای کارشناسی و گفتگو محور طراحی کرده ایم تاکنون نیز رویدادهایی که برگزار کرده ایم برای تمامی اقشار و جهت ها مورد استقبال قرار گرفته و حضور یافته اند ولی در این موضوع متاسفانه همه تلاش های ما در مدت یک هفته گذشته منجر به این نشد که بتوانیم میزبان چند تن از این عزیزان باشیم که یک گفتگوی دو جانبه ای شود با این حال من فکر می کنم خوب است که نظرات کارشناسی مطرح شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها