|

پیش‌بینی و هشدار مهم هواشناسی؛ گنبد حرارتی، طوفان و سیلاب در راه است/ ویدئو

همزمان با ورود موج جدید گرما در بسیاری از استان‌های کشور، سازمان هواشناسی برای چند استان هشدار وزش باد شدید، طوفان و سیلاب صادر کرده است.

پیش‌بینی و هشدار مهم هواشناسی؛ گنبد حرارتی،  طوفان و سیلاب در راه است/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی با صدور هشدار ناپایداری شدید موسمی، از رعد و برق، وزش باد شدید، طوفان، وقوع سیلاب با آغاز روند گرم‌شدن هوا در اکثر مناطق کشور خبر داد.

سازمان هواشناسی اعلام کرد: «طی پنج روز آینده در برخی استان‌ها، رگبار و رعدوبرق و در بعضی نقاط کشور وزش باد و خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.»

باتوجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی امروز «سه‌شنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۳» در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، برخی نقاط در استان هرمزگان و جنوب شرق فارس به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و شب رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

همچنین چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه «۱۷ تا ۱۹ مرداد ماه»، در ارتفاعات شرق و شمال هرمزگان، برخی نقاط در جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب شرق فارس بارش پراکنده، رعدوبرق و وزش باد رخ خواهد داد.

طی پنجشنبه و جمعه در ساعات بعد از ظهر برای ارتفاعات البرز مرکزی و برخی مناطق در سواحل دریای خزر بارش پراکنده دور از انتظار نیست.

شنبه «۲۰ مرداد ماه»، در ساعات بعد از ظهر در ارتفاعات هرمزگان و جنوب کرمان افزایش ابر و بارش پراکنده دور از انتظار نیست. طی پنج روز آینده خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و طی روزهای پنجشنبه و جمعه دریای خزر مواج خواهد بود.

آسمان تهران فردا «۱۷ مرداد ماه» صاف تا قسمتی ابری، در بعد از ظهر افزایش باد، گاهی وزش باد شدید با احتمال گرد و خاک حداقل و حداکثر دمای ۲۸ و ۴۱ درجه سانتیگراد و پس‌فردا «۱۸ مرداد ماه» صاف تا قسمتی ابری، از بعد از ظهر افزایش باد بیشترین دمای ۲۸ و۴۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

هشدار  ناپایداری شدید موسمی و سیلاب هواشناسی

سازمان هواشناسی با صدور هشدار ناپایداری شدید موسمی در چهار استان کشور و احتمال وقوع سیلاب از آغاز روند گرم‌شدن هوا در اکثر مناطق طی امروز خبر داد.

بررسی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد طی 24 ساعت آینده در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، برخی مناطق هرمزگان، جنوب شرق فارس، جنوب و جنوب غرب کرمان در برخی ساعات به‌ویژه در بعدازظهر و شب رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک و تگرگ پیش‌بینی شده است.

سه‌شنبه این وضعیت با شدت بیشتری در جنوب سیستان ادامه دارد. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بارش‌های پراکنده و رعدوبرق در شمال هرمزگان و جنوب شرق فارس روی می‌دهد.

روز جمعه در اکثر مناطق ایران جو آرامی برقرار است. طی پنج روز آینده در نوار شرقی کشور، مناطقی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در برخی ساعات وزش باد شدید، گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

طی سه روز آینده در نیمه شمالی ایران، افزایش نسبی دما روی خواهد داد. امروز خلیج فارس، تنگه هرمز و طی سه روز آینده شرق دریای عمان مواج است.

هشدار ادامه فعالیت شدید ناپایداری‌های موسمی هواشناسی (به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان شروع: دوشنبه 1403/05/15

زمان پایان: سه‌شنبه 1403/05/16

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1403/05/15 و سه‌شنبه 1403/05/16: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب شرق فارس.

اثر مخاطره: سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، وزش باد شدید، گردوخاک، کاهش دید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: عدم تردد و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابه‌جایی محصولات کشاورزی برداشت‌شده، آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی.

هشدار هواشناسی درباره طوفان، وزش باد شدید و رگبار

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: «طی پنج روز آینده در برخی استان‌ها، رگبار و رعدوبرق و در بعضی نقاط کشور وزش باد و خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.»

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی افزود: «امروز «۱۶ مرداد ماه» در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، برخی نقاط در استان هرمزگان و جنوب شرق فارس به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و شب رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.»

او ادامه داد: «چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه «۱۷ تا ۱۹ مرداد ماه» در ارتفاعات شرق و شمال هرمزگان، برخی نقاط در جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب شرق فارس بارش پراکنده، رعدوبرق و وزش باد رخ خواهد داد.» طی پنجشنبه و جمعه در ساعات بعدازظهر برای ارتفاعات البرز مرکزی و برخی مناطق در سواحل دریای خزر بارش پراکنده دور از انتظار نیست. شنبه، در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات هرمزگان و جنوب کرمان افزایش ابر و بارش پراکنده دور از انتظار نیست.

به گفته ضیاییان، از امروز تا پایان هفته در نوار شرقی کشور، برخی نقاط در مرکز کشور استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، غرب و جنوب غرب، در بعضی ساعات وزش باد شدید، احتمال گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. طی پنج روز آینده خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و طی روزهای پنجشنبه و جمعه دریای خزر مواج خواهد بود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: «آسمان تهران فردا «۱۷ مرداد ماه» صاف تا قسمتی ابری، در بعدازظهر، افزایش باد، گاهی وزش باد شدید با احتمال گرد و خاک حداقل و حداکثر دمای ۲۸ و ۴۱ درجه سانتیگراد و پس‌فردا «۱۸ مرداد ماه» صاف تا قسمتی ابری، از بعد از ظهر افزایش باد بیشترین دمای ۲۸ و۴۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.»

ضیاییان در پایان تاکید کرد: «طی فردا و پس‌فردا، اردبیل با کمینه دمای ۱۶ و ۱۵ درجه سانتیگراد و اهواز با بیشینه دمای ۴۸ و ۴۹ دمای درجه سانتیگراد، خنک‌ترین و گرم‌ترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شوند.»

هشدار هواشناسی: گنبد حرارتی هفته آینده از روی ایران حرکت می‌کند

طبق گفته کارشناسان هواشناسی و محیط زیست، گنبد حرارتی هفته آینده از روی ایران حرکت می‌کند، لذا با توجه به تشدید گرما زائران اربعین مراقب گرمازدگی باشند.

طبق گفته کارشناسان محیط زیست گنبد حرارتی هفته آینده از روی ایران حرکت می‌کند لذا با توجه به تشدید گرما زائران اربعین مراقب گرمازدگی باشند.

زائرانی که در هفته آینده قصد سفر به عراق را دارند این ذهنیت را داشته باشند که با دماهایی تا ۴۹ درجه رو‌به‌رو خواهند شد و حتماً عینک آفتابی و کلاه به همراه داشته باشند.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته تردد در مسیر پیاده‌روی اربعین از ۶ مسیر مرزی شامل مهران، شلمچه، خسروی، چذابه، تمرچین و باشماق انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها