|

هشدار قرمز و نارنجی طوفان و بارندگی شدید هواشناسی؛ طوفان خطرناک «ASNA» در راه است/ ویدئو

سازمان هواشناسی از صدور هشدار قرمز و نارنجی برای چند استان کشور خبر داد.

هشدار قرمز و نارنجی طوفان و بارندگی شدید هواشناسی؛ طوفان خطرناک «ASNA» در راه است/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، هشدار قرمز و نارنجی هواشناسی برای چند استان کشور صادر شد؛ سازمان هواشناسی کشور نسبت به فعالیت طوفان حاره «ASNA» هشدار داد.

سازمان هواشناسی اعلام‌کرد: امروز «شنبه، ۱۰ شهریور ۱۴۰۳» در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، ارتفاعات البرز مرکزی، جنوب شرق فارس، ارتفاعات هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می دهد.

به گزارش سازمان هواشناسی، فردا «یکشنبه، ۱۱ شهریور ۱۴۰۳» در ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده و در جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و جنوب شرق فارس، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

طی پنج روز آینده در نوار شرقی کشور، برخی مناطق در دامنه های جنوبی البرز، مرکز، غرب و جنوب غرب کشور در بعضی ساعات وزش باد شدید رخ می‌دهد که در مناطق مستعد با گردوخاک و کاهش کیفیت هوا همراه خواهد بود.

امروز نیمه غربی دریای خزر، امروز و فردا جنوب خلیج فارس و طی سه روز آینده تنگه هرمز و دریای عمان مواج و متلاطم است.

 

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی وقوع طوفان در جنوب شرق کشور توصیه کرد کشتی‌های تجاری و لنج‌های ماهیگیری در دریای عرب و دریای عمان تردد نکنند.

بر اساس نقشه‌‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ارتفاعات البرز مرکزی، جنوب شرق فارس، ارتفاعات هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

فردا «یکشنبه»، در ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده و در جنوب سیستان و بلوچستان،‌ ارتفاعات هرمزگان و جنوب شرق فارس رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

طی پنج روز آینده، در نوار شرقی کشور، برخی مناطق در دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز، غرب و جنوب غرب کشور در برخی ساعات وزش باد شدید روی می‌دهد که در مناطق مستعد همراه با گردوخاک و کاهش کیفیت هواست.

امروز نیمه غربی دریای خزر و فردا جنوب خلیج‌فارس و طی سه روز آینده تنگه هرمز و دریای عمان مواج و متلاطم است.

طوفان حاره‌ای در زمان حاضر روی شمال دریای عرب قرار دارد که ضمن حرکت به سمت غرب تقویت شده و طی امروز و فردا شرق دریای عمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پیامد این طوفان وزش باد شدید،‌ رگبار، رعدوبرق و و مواج شدن دریای عمان در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان است.

هشدار هواشناسی درباره فعالیت سامانه کم‌فشار فصلی 

این سامانه تقویت شده و بر اساس پیش‌بینی مدل‌های جوی عصر جمعه امکان تقویت و تبدیل شدن به طوفان حاره ای را دارد. با بررسی مدل های فعلی مسیر حرکت آن به سمت غرب و شمال غرب و در روز شنبه مناطق شرقی دریای عمان است و سپس یکشنبه به سمت جنوب غرب تغییر مسیر خواهد داد و طی روزهای شنبه و یکشنبه، وضعیت متلاطم و طوفانی پیش‌بینی می‌شود

زمان پایان: اواخر وقت یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۱

نوع مخاطره: رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید و طوفانی شدن دریا

منطقه اثر: دریای عرب و مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان و تنگه هرمز و شرق خلیج فارس

اثر مخاطره: احتمال خسارت به کشتی ها و شناورهای تجاری و ماهیگیری و خسارت به تأسیسات ساحلی، خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی ،اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و سبک ، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: خودداری از تردد کشتی‌های تجاری و لنج‌های ماهیگیری در دریای عرب و دریای عمان، انتقال شناورهای سبک به خشکی و مناطق امن، منع شنا، منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی، پیگیری اخبار هواشناسی و هشدارهای رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریای هواشناسی

زمان شروع: صبح شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۰

زمان پایان: اواخر وقت یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۱

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده ۳۰ نات و بیشتر و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی تا 1.5 متر و در مناطق دور از ساحل بیش از 1.5 متر.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل شرق دریای عمان و تنگه هرمز و منطقه شرقی خلیج‌فارس.

اثر مخاطره: خطر غرق‌ شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی ،اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و سبک ، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی.

هشدار هواشناسی درباره توفان حاره‌ای در سواحل سیستان و بلوچستان

شایان ذکر است، توفان حاره‌ای که در حال حاضر، روی شمال دریای عرب قرار دارد، ضمن حرکت به سمت غرب تقویت شده و طی امروز و فردا، شرق دریای عمان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد که پیامد آن وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق و مواج شدن دریای عمان در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان خواهد بود.

آسمان امروز تهران صاف تا قسمتی ابری و گاهی همراه با وزش باد خواهد بود. بیشینه دمای امروز پایتخت ۳۳ و کمینه دمای آن ۲۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر خواهد بود.

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در هرمزگان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی و دریایی در استان خبر داد.

مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اظهار داشت: «مطابق اعلام سازمان هواشناسی و بررسی خروجی نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی دو هشدار در سطح نارنجی برای روزهای آینده صادر شده است.»

او از صدور هشدار سطح نارنجی جوی هواشناسی خبرداد و اظهار داشت: «بر اثر این سامانه از اواخر وقت امروز شنبه تا اواخر وقت روز دوشنبه شاهد رگبار پراکنده باران و رعد و برق و افزایش باد در اکثر ارتفاعات استان خواهیم بود.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: «در مناطق مرکزی استان نیز احتمال وقوع گرد و خاک و کاهش موقتی کیفیت هوا خواهیم بود.  مردم در تاریخ‌های گفته‌شده، با توجه به احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی و بارش در ارتفاعات، از اسکان در نزدیک رودخانه‌ها و صعود به ارتفاعات پرهیز کنند.»

حسن‌زاده با اشاره به صدور هشدار نارنجی دریایی نیز گفت: «از اواخر وقت شنبه تا صبح دوشنبه هفته جاری، شرایط دریایی با توجه به ناپایداری ناشی از فعالیت طوفان گرمسیری آسنا(ASNA) در دریای عمان وجود دارد.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با اشاره به لزوم صیانت از تورهای صیادی افزود: «به همین جهت توصیه می‌شود در مناطق ساحلی جاسک جهت جلوگیری از خسارت احتمالی به ویژه در روز یکشنبه از هر گونه تردد دریایی در مناطق فراساحلی جاسک خودداری و همچنین از تردد شناورهای تجاری و قایق های سبک در دریایی عمان جلوگیری شود.» 

هشدار قرمز دریایی هواشناسی برای فعالیت طوفان حاره «ASNA»

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان از صدور هشدار هواشناسی سطح قرمز دریایی با توجه به پیش‌بینی فعالیت طوفان حاره «ASNA» خبر داد.

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان از صدور هشدار هواشناسی سطح قرمز دریایی توسط اداره‌کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با توجه به پیش‌بینی فعالیت طوفان حاره «ASNA»  خبر داد.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان افزود: طوفان حاره ASNA، در موقعیت 23.5 درجه شمالی و 67 درجه شرقی و در فاصله 650 کیلومتری سواحل چابهار قرار گرفت. براساس مدل‌های فعلی مسیر حرکت آن به سمت غرب و شمال غرب و دریای عمان است و سپس یکشنبه به سمت جنوب غرب تغییر مسیر خواهد داد. در مسیر حرکت طوفان رگبار شدید و رعدوبرق به همراه وزش باد شدید تا حدود 90 کیلومتر در ساعت پیش‌بینی می‌شود.

حیدری تاکید کرد: دریای عمان طی روزهای شنبه و یکشنبه متلاطم و طوفانی خواهد بود. برای روز شنبه و یکشنبه برای برخی از مناطق ساحلی نوار جنوب شرقی استان شرایط برای رگبار و رعدوبرق و آبگرفتگی معابر وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: «توصیه می‌شود از تردد کشتی‌های تجاری و لنج‌های ماهیگیری در دریایی عرب و دریای عمان خودداری شود و انتقال شناورهای سبک به خشکی و مناطق امن توصیه می‌شود و پیگیری اخبار هواشناسی و هشدارهای رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان انجام شود. تغییرات احتمالی در هشدارهای آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها