|

کاظمی، وزیر آموزش و پرورش:

تمام معلمان باید از شناسنامه دقیق علمی و اخلاقی برخودار باشند

وزیر آموزش و پرورش گفت: در جذب نیروی انسانی باید حساسیت به خرج دهیم و صلاحیت و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان و مدیران را مدنظر داشته باشیم تا مانع از بروز آسیب‌های اجتماعی شویم.

تمام معلمان باید از شناسنامه دقیق علمی و اخلاقی برخودار باشند

به گزارش شبکه شرق،‌ وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تمام معلمان باید از شناسنامه دقیق علمی و اخلاقی برخودار باشند گفت: در جذب نیروی انسانی باید حساسیت به خرج دهیم و صلاحیت و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان و مدیران را مدنظر داشته باشیم تا مانع از بروز آسیب‌های اجتماعی شویم.

علیرضا کاظمی در همایش کشوری آموزشی - توجیهی روسای ادارات مراکز و مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان کارکنان و مدیران استانی این سازمان گفت: اتفاقات موثری در دوره اخیر در این معاونت افتاده است. همه ارکان نظام تعلیم و تربیت باید در مسیر و ارتقای وزارت آموزش و پرورش همت ویژه گمارند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان روایتی از امام حسین(ع) و نبی اکرم(ص) به موضوع اخلاق اشاره کرد و گفت: در همه جای دنیا اخلاق در حوزه‌های مختلف قابل اعتنا و توجه است. در کشور ما و در مکتب اسلام چیزی فراتر از آن به اسم مکارم اخلاق داریم و برای رسیدن به این مهم باید پا روی نفس گذاشت و خودساخته بود.

وی با اشاره به اینکه تمرکز در این جلسه روی بازگشایی مدارس پروژه مهر است بیان کرد: راه‌اندازی قطار آموزش و پرورش برای ما یک اصل و اولویت است. بنابراین همه مکلفیم در این مسیر از دغدغه معلمان بکاهیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات ما در آموزش و پرورش ساده انگاری است؛ بیان کرد: ساده‌انگاری در بخش‌های مدیریت، ساماندهی، کیفیت بخشی و حل معضلات تاثیر منفی می گذارد. از این رو در خصوص همه مسایل مطروحه نیاز به فکر و هم اندیشی فراوان وجود دارد.

به گفته کاظمی؛ ۴۴ سال است که آموزش و پرورش در سطوح برنامه ریزی‌های کلان و اجرا از کوچک‌انگاری و ساده‌انگاری رنج می برد. این نظام از سیاست گرایی، سلیقه گرایی، بی‌ثبانی مدیریتی آسیب دیده است.

وی به استفاده از ظرفیت‌های موجود و به کارگیری تمام توان در راستای سیاست‌های آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: باید در این خصوص گام‌های جدی همراه با اولویت‌بندی برداشت.

کاظمی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی نیز در راه اعتلای نظام تعلیم و تربیت تلاش می‌کنند؛ گفت: انتظار می رود در این مدارس نیز همانند دیگر مدارس کشور همان حساسیت در بازگشایی مدارس وجود داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که نباید هیچ کلاس درسی بدون معلم و هیچ دانش‌آموزی بدون کتاب باشد.

وی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی هم فرصت است و هم تهدید؛ بیان کرد: فرصت از این منظر که اگر در چارچوب سیاست‌های اتخاذ شده حرکت کنند بار بزرگی از نظام تعلیم و تربیت را بر خواهند داشت و در ارتقای نظام تعلیم و تربیت بسیار اثرگذار خواهند بود و اگر نظارت کافی روی مسایل تربیتی و آموزشی این مدارس نباشد بدون شک سبب بروز آسیب‌های جدی خواهیم شد. بنابراین تلاش باید در به حداقل رساندن آسیب‌ها و خطرات احتمالی در این حوزه باشد.

وی به ساماندهی نیروی انسانی دراین حوزه اشاره کرد و گفت: معلمان و مدیران، کانون تحول مدارس هستند زیرا آنها راهبران نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شوند بنابراین باید نسبت به هدایت، کفایت، حمایت و نظارت دقت لازم شود.

وی افزود: ضرورت دارد در این حوزه و در جذب نیروی انسانی حساسیت به خرج دهیم و صلاحیت و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان و مدیران را مدنظر داشته باشیم تا مانع از بروز آسیب‌های اجتماعی شویم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد تمام معلمان باید از شناسنامه دقیق علمی و اخلاقی برخودار باشند.

کاظمی با تاکید بر اینکه هیچ گونه نگاهی تفکیکی به نظام تعلیم و تربیت را در هیچ جا نمی‌پذیریم گفت: بنابراین تمام ارکان آموزش و پرورش باید در جهت ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت اهتمام و تلاش ویژه داشته باشند.

کاظمی بر اجرا و نظارت بر کیفیت و تحقق سند تحول بنیادین در مدارس غیردولتی تاکید کرد و گفت: خوشحالم اعلام کنم که  طبق گزارش ارائه شده ۵۰ درصد مدارس غیردولتی، در راستای سند تحول بنیادین و مدارس تراز این سند هدفگداری شده اند و می توان گفت این مهمترین ماموریت معاونت است.

وی با تاکید بر سیاستگذاری و قانونگذاری در حوزه کمی و کیفی مدارس غیردولتی بیان کرد: نگاه و توجه ما در این حوزه باید توسعه در راستای سیاست‌های دولت و سیاست کلان نظام آموزش و پرورش باشد و ضرورت دارد توسعه با رویکرد عدالت بخشی، کیفیت بخشی و مهارت آموزی مدنظر قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین تاکید کرد: باید توسعه در مناطق محروم و نیازمند مورد توجه واقع شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی به مشارکت‌های مردمی در این معاونت اشاره کرد و افزود: مشارکت باید در همه زمینه‌ها و در تمامی فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم‌گیری فعالتر شود.

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها