|

وزیر علوم:

آمار مشخصی از اساتید اخراجی نداریم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه تاکید داشتید که روسای دانشگاه‌ها سریع‌تر به پرونده اساتید اخراجی رسیدگی کنند، آیا آماری از این اساتید دارید؟ گفت: خیر ما آمار مشخصی نداریم.

 آمار مشخصی از اساتید اخراجی نداریم

به گزارش شبکه شرق، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آمار مشخصی از اساتید اخراجی نداریم اما شکایاتی دست ما رسیده؛ باید بررسی شود.

حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها در جمع خبرنگاران گفت: صرف اینکه یک رئیس دانشگاهی در گذشته منصوب شده این دلیل کافی برای برکناری او نیست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ما بنا را بر این داریم که از گذشته از تجارب گذشته و مدیران گذشته استفاده بکنیم؛ ولیکن به هر حال دولت تغییر کرده و شعار اساسی آقای دکتر پزشکیان وفاق ملی هست؛ بنابراین یکی از معیار‌های ما برای تداوم همکاری با مدیران فعلی یا برای انتخاب مدیران آینده مدیری است که بیشترین قدرت توافق‌سازی را داشته باشد یعنی بتواند در دانشگاه فراگیرتر از بقیه باشد و بتواند با تنوع سلایق و عقاید و تکثر روش‌ها سازگار باشه و بیشترین‌ها را در بر بگیرد؛ این معیار ما برای تداوم همکاری یا تغییر است.

سیمایی صراف اضافه کرد: عجله‌ای برای تغییر نداریم البته در دوره گذشته من یک آماری گرفتم در شش ماهه اول کار دولت، ۸۰ رئیس دانشگاه و پژوهشگاه تغییر کردند ولی من الان هیچ برآوردی ندارم که با چه تعدادی و با چه سرعتی این تغییرات صورت خواهد گرفت.

سیمایی صراف ادامه داد: فکر‌های زیادی برای ارتباط دانشگاه و صنعت از گذشته در وزارت علوم شده است. واقعاً قطع ارتباط بین دانشگاه و صنعت معضل است؛ بالاخره دانشگاه باید نیاز محور باشد، اما شرکت‌ها، بخش دولتی و بخش خصوصی هم باید نیاز خود را عرضه بکند. یک طرفه نمی‌شود به این آرمان رسید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: طبق گزارشاتی که ما داریم چیزی حدود ۱۲ هزار پروژه الان بین دانشگاه و صنعت منعقد شده، اما کافی نیست. ما انتظار داریم که دولت و بخش خصوصی به دانشگاه اعتماد بکند و توسعه و تحقیقات علمی مرتبط خود را از دانشگاه تقاضا بکند و دانشگاه هم البته باید کارآمدتر و مهارت محور باشد تا بتواند نیاز‌ها را برآورده بکند.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: دانشگاه‌ها طبق ماده یک قانون احکام دائمی در حوزه‌های اداری و استخدامی یک استقلالی دارند و چارچوب‌های کلی وجود دارد ولی مطمئنا مصرف بودجه دلبخواهانه نیست.

وی همچنین ادامه داد: بودجه دانشگاه‌ها طبق مصارفی که در قانون آمده هزینه می‌شوند یک بخشی از اعتبارات صرف هزینه‌های جاری، پروژه‌ها، تحقیقات و بخش عمرانی می‌شود و یکجا خرج نمی‌شود.
 
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه تاکید داشتید که روسای دانشگاه‌ها سریع‌تر به پرونده اساتید اخراجی رسیدگی کنند، آیا آماری از این اساتید دارید؟ گفت: خیر ما آمار مشخصی نداریم ولیکن شکایات دست ما رسیده است صرف اصول شکایت به این معنا نیست که واقعا ادعا هم درست است باید بررسی شود.
 
 
وی افزود: قائدتا در خصوص دانشجویان یا اساتید بازداشتی یا آنهایی که پرونده قضایی دارند ما دخالتی در امور قضایی نمی‌تاونیم داشته باشیم ولی یک تفاهم خیلی با قوه قضایی خوبی داریم که در خصوص پرونده‌های دانشجویی و اعضای هیات علمی که احیاناً در این قضایا و حوادث گرفتار شدن در کارگروهی نظرات ما را هم بشنوند.

وزیر علوم گفت: من مطمئن نیستم قوه قضاییه مجدد پرونده را بررسی بکند ولی به ما این قول را داده اند که در یک کارگروهی پرونده‌ها دوباره مطرح بشود. امیدواریم که با طرح آن پرونده‌ها و شنیدن حرف‌ها و شناخت و گزارش‌ها و کارشناسی‌های ما، تجدیدنظری در آرای آنها هم صورت بگیرد.

 

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها