|

روند کاهشی تورم آمریکایی‌ها را دلگرم کرد

آمریکایی‌ها پس از مدت‌ها خبر کاهشی شدن نرخ تورم را شنیده اند. با این حساب صفحه اول رسانه‌های‌شان بیش از هر موضوعی در گروی این خبر است. پس از آن ماجرای دادگاه یکی از تاجران دنیای رمز ارزها و پرونده فرار مالیاتی او در صدر اخبار است و البته دستاورد جدید دانشمندان آمریکایی در انرژی هسته‌ای.

روند کاهشی تورم آمریکایی‌ها را دلگرم کرد

به گزارش شبکه شرق، برای انگلیسی‌ها خبر اعتصاب تاریخی پرستاران سازمان بهداشت مهم است و البته غرق شدن چهار پناهجو در طرف انگلیسی کانال مانش. آنها همچنین به مقصر بودن پلیس در پرونده‌های تجاوز هم توجه نشان داده اند. ظاهرا پلیس به گزارش‌‌های تجاوز بی‌توجه است. 

شکست غرورآمیز تیم ملی مراکش مقابل فرانسه آن هم در مرحله نیمه‌نهایی جهانی و صعود فرانسه به فینال برای روزنامه‌های خاورمیانه‌ای مهم است. از آن گذشته حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل و گزارش‌هایی از یمن و بانک مرکزی امارات و … هم در صفحه اول این روزنامه‌ها دیده می‌شود.

 

 

گاردین: پرستاران برای نخستین بار اعتصاب می‌کنند

 

برای نخستین‌بار در تاریخ سازمان بهداشت بریتانیا، ده‌ها هزار پرستار تصمیم گرفته اند امروز دست از کار بکشند. 

پرستاران در انگلستان، ولز و شمال ایرلند از ساعت ۸ صبح امروز چهارشنبه تا ساعت ۸ شب در بیمارستان‌‌ها و دیگر مرکزهای بهداشتی و پزشکی اعتصاب می‌کنند تا شاید بتوانند مشکلات دستمزدی خود را حل کنند. 

اعتصاب پرستاران باعث شده بسیاری از قرار‌های معاینه و عمل‌های ساده و سرپایی لغو شود. البته که پرسنل پزشکی و پرستاری فعالیت‌های اضطراری و فوری خود را انجام خواهد داد. 

اعضای کالج سلطنتی پرستاری بریتانیا برای افزایش حقوق تلاش می‌کنند. پرستاران می‌گویند دریافتی آنها ۵ درصد بالاتر از نرخ تورم کشور باشد. اما آن چیزی که دولت برای آنها در نظر گرفته چیزی حدود ۴ درصد افزایش می‌شود.

 

 

نشنال: شیرهای اطلس با افتخار رام شدند

 

در آغاز رقابت‌های جام جهانی قطر ۲۰۲۲ کسی فکر نمی‌کرد تیم ملی مراکش یک پای برگزاری مسابقه نیمه‌نهایی باشد. کسی فکر نمی‌کرد شیرهای اطلس بتوانند از پس بلژیک بر بیایند و اسپانیا و پرتغال را حذف کنند. 

اما آنها با جاه‌طلبی و سخت‌کوشی خودشان را به نیمه‌نهایی جام جهانی فوتبال رساندند و برای آفریقایی‌ها و جهان عرب و مسلمانان تاریخ‌سازی کردند. آنها با غرور و افتخار از فینال بازماندند.

شیرهای اطلس سرانجام در رقابتی که برایشان بار سیاسی و حیثیتی داشت، به فرانسه مدعی و قهرمان دوره قبل باختند. آنها حالا برای رسیدن به مقام سومی جهان با کرواسی روبه‌رو می‌شوند. 

تیم ملی مراکش در دور گروهی تنها یک گل خورد که آن هم گل به خودی بود و مقابل کانادا ثبت شد. آنها در دور حذفی اسپانیا را با ضربات پنالتی شکست دادند و پرتغال پرستاره را با نتیجه یک بر صفر بردند. اما در نیمه‌نهایی با دریافت دو گل از فرانسه باختند. 

 

 

نیویورک تایمز: روند کاهشی تورم آمریکایی‌ها را دلگرم کرد

 

بررسی و مطالعات داده‌های قیمت مصرف‌کننده در آمریکا نشان می‌دهد نرخ تورم وارد روند کاهشی شده است. این اتفاق پس از یک دوره افزایش بی‌امان قیمت‌ها باعث دلگرمی و خوشحالی آمریکایی‌ها شده است. 

پس از پایان دوران پاندمی کووید ۱۹، به مدت ۱۸ ماه نرخ تورم در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا بالا رفت. مواد غذایی و اجاره بهای مسکن و البته سوخت و انرژی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و وضعیتی نگران‌کننده به وجود آوردند. 

از ماه نوامبر تا امروز قیمت‌ها روندی کاهشی به خود گرفته اند و مصرف‌کننده‌ها را امیدوار کرده اند. انتشار این خبر همچنین باعث شده است که قیمت انواع سهام در بازار بورس تکان بخورد و جهشی محسوس داشته باشد. هرچند کارشناسان می‌‌گویند هنوز ارزش سهم‌ها به حد انتظار نرسیده است. 

 

 

عرب نیوز: زبان چینی زبان آینده جوانان سعودی است؟

 

آموزش زبان چینی در مدارس سعودی، یکی از موارد توافقی میان روسای دو کشور عربستان و چین در سفر شی جینپینگ به این کشور بود. 

اما حالا این سوال برای سعودی‌ها پیش آمده که آیا زبان چینی قابلیت این را دارد که زبان گویای جوانان سعودی در آینده باشد؟ برخی از کارشناسان زبان در عربستان می‌گویند چینی زبانی جهانی در آینده‌ای بسیار نزدیک خواهد بود.

به اعتبار جمعیت زیاد این کشور و پراکندگی جمعیت های چینی در سراسر جهان در قامت گروه‌های مهاجر و البته دستاوردهای اقتصادی آنها اینطور ارزیابی می‌شود که زبان چینی زبانی جهانی خواهد شد. در حال حاضر ۲۰ درصد جهان به زبان چینی حرف می‌زنند. 

برای کشوری مثل عربستان که قصد دارد همکاری‌های گسترد و طولانی‌مدتی با این کشور داشته باشد، آموزش و تقویت زبان چینی آن هم در مدارس سراسر این کشور می‌تواند راه‌گشا باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها