|

کیفرخواست علیه ترامپ؛ پای خودی در میان است!

صدور کیفرخواست جدید علیه ترامپ یکی از مهم‌ترین موضوعات امروز جامعه آمریکایی است.

کیفرخواست علیه ترامپ؛ پای خودی در میان است!

به گزارش شبکه شرق، برای دومین بار در چند ماه اخیر رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در مسائلی با جنبه کیفری متهم شده و باید سه‌شنبه خود را به مقامات فلوریدا تسلیم کند. اما نکته مهم در این پرونده‌ها رد پای وکیل ترامپ است. کسی که از یادداشت‌هایش در تشکیل پرونده استفاد شده است. روزنامه‌های آمریکایی علاوه بر درگیر مسائل اوکراین هم هستند و البته بازداشت و آزادی وزیر اول سابق اسکاتلند.

برای بریتانیایی‌ها قهرمانی جوکوویچ در مسابقات رولا‌ن‌گاروس و کسب بیست و سومین عنوان قهرمانی گرنداسلم و رکورد ویژه در این زمینه مهم است و در کنارش به چالش میان محافظه‌کاران و بوریس جانسون و همچنین حواشی دستگیری و آزادی خانم استورجن وزیر اول سابق اسکاتلند پرداخته اند.

صفحه اول رسانه‌‌های انگلیسی زبان خاورمیانه‌ای در گروی خبر برگزاری کنفرانس عربی و چینی و همچنین نقض آتش‌بس سودان و البته اوکراین است. خبر دستگیری وزیر اول سابق اسکاتلند هم در برخی از این روزنامه‌ها دیده می‌شود. همچنین که حواشی قهرمانی منچسترسیتی در لیگ قهرمانان اروپا با توجه به وابستگی این باشگاه بریتانیایی به امارات در صفحه اول روزنامه‌‌های اماراتی بیش از دیگر روزنامه‌ها دیده می‌شود.

گاردین

وزیر اول سابق اسکاتلند بدون اتهام آزاد شد

خانم نیکولا استورجن، وزیر اول و رهبر سابق حزب ملی اسکاتلند روز گذشته از سوی پلیس دستگیر و بدون هیچ اتهامی آزاد شد. این اتفاق در مسیر روشن شدن سرنوشت پولی گم شده در کمپین استقلال رخ داده است.

ماموران پلیس اسکاتلند خانم استورجن را با عنوان مظنون بازداشت کردند. بازداشتی که باعث شوک همه و از جمله وزیر اول سابق اسکاتلند شده است. استورجن پس از ۷ ساعت بازجویی و آزادی می‌گوید: این دستگیری شوکه‌کننده و ناراحت‌کننده بود. اما بی‌تردید می‌دانم که بی‌گناه هستم و تخلفی مرتکب نشده ام.

کمیته تحقیق و بررسی در اسکاتلند در پی ۶۰۰ هزار پوندی است که با عنوان کمک مالی به کمپین استقلال اسکاتلند پرداخت شده،‌ اما ردی از آن پیدا نمی‌شود. خانم استورجن سومین مقام ارشد در حزب ملی اسکاتلند است که بازداشت شده و مورد پرسش قرار گرفته است. او پس از بازداشت بدون آن که اتهامی متوجهش بشود، آزاد شده است.

پلیس اسکاتلند طی عملیاتی به نام «برنچ‌فرم» همه مظنونان و آگاهان را فرامی‌خواند و مورد بازجویی و پرسش قرار می‌دهد. خانم استورجن پس از آزادی اعلام کرده است که حتما با پلیس و افراد مسئول در این پرونده همکاری می‌کند و هر اطلاعی در این زمینه داشته باشد،‌ در اختیار آنها قرار می‌دهد.

نشنال

فاجعه سد کاخوکا مشابه چرنوبیل است

حالا که چند روزی از فاجعه سد کاخوکا در جنوب اوکراین می‌گذرد، ابعاد ماجرا بیش از پیش روشن می‌شود. اوکراینی‌ها می‌گویند در پی جاری شدن آب پشت سد کاخوکا، ۷۰ شهر و روستا زیر آب رفته و آسیب دیده است. دست کم ۶ نفر جان خود را از دست داده اند. ۳۵ نفر هم ناپدید شده اند که در میان آنها ۷ کودک حضور دارد.

اوکراینی‌ها ماجرای سد کاخوکا و عواقب آن را با فاجعه چرنوبیل و انتشار تشعشعات هسته‌‌ای سال ۱۹۸۶ مقایسه می‌کنند. چند روز پیش بخشی از سد کاخوکای اوکراین روی رود دنیپرو فرو ریخت و باعث بروز سیلاب سهمگین در مناطق جنوبی اوکراین شد.

طرف اوکراینی‌ این اتفاق را از چشم روسها دید و آنها را به خرابکاری متهم کرد و روسها هم اعلام کردند اوکراینی‌ها در بستن جریان آب سابقه دارند و پیشتر هم این کار را انجام داده اند. کارشناسان می‌گویند به احتمال زیاد انفجار در بدنه باعث بروز این فاجعه شده است.

فرو ریختن بخش‌هایی از سد کاخوکا و راه افتادن سیلاب علاوه بر این که باعث بی‌خانمایی هزاران نفر در شهرهای جنوبی اوکراین شده است، رشته مین‌های موجود در آبهای منطقه‌ای را هم جا به جا کرده و احتمال بروز فجایع دیگر را هم افزایش داده است.

نیویورک تایمز

کیفرخواست علیه ترامپ؛ پای خودی در میان است!

به نظر می‌رسد پای وکیل ترامپ در تشکیل پرونده علیه او در میان باشد. در واقع در هر دو کیفرخواستی که تا امروز علیه رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده صادر شده با وجود همه تفاوت‌‌ها، موارد مشابهی دیده می‌شود که چیزی جز داده‌های یکی از وکلای این پرونده نیست!

گزارش‌های منتشر شده درباره این موضوع می‌گویند یادداشت‌های یکی از وکلای ترامپ به نام ایوان کورکوران، که ابتدا روی حافظه آیفون ضبط و سپس مکتوب شده، عصای دست دادستان برای تشکیل پرونده علیه رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده شده است.

در واقع این یادداشت‌ها که اساس کیفرخواست را تشکیل می‌دهند، می‌گوید آقای ترامپ به وکیل خود، کورکوران فشار آورده تا به هر شکلی عملیات کشف اسناد طبقه‌بندی شده را خنثی کند؛ با مخفی‌کاری یا انحراف در پرونده.

بازرس ویژه و ناظر بر این پرونده حالا تلاش می‌کند ماجرا را از جنبه‌ای دیگر هم مورد بررسی قرار دهد؛ رابطه وکیل و موکل و تمرکز بر درخواست‌‌‌هایی که موکل برای انجام عملی مجرمانه از وکیل خود دارد!

عرب نیوز

کنفرانس سعودی- چینی؛ انعقاد قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری

نخستین روز برگزاری کنفرانس سعودی و چینی در ریاض برای طرفین این همایش پربار بوده است. نماینده‌های چین و عربستان موفق شده اند در یک روز پای ۳۰ قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰ میلیارد دلار امضا بیاندازند.

این قراردادها در زمینه فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی و عمران، گردشگری و بهداشت و درمان و … است. برای دهمین بار است که کنفرانس سعودی و چینی برگزار می‌شود. وزرای انرژی و خارجه عربستان از مهم‌ترین چهره‌های حاضر در کنفرانس هستند. وزیر انرژی سعودی در زمینه هم‌افزایی روابط دو جانبه سعودی و چینی تلاش می‌کند.

شاهزاده بن عبدالعزیز خبر می‌دهد عربستان همواره به دنبال تحکیم روابط با دومین اقتصاد بزرگ جهان است. پس اگر این روزها خبرهایی درباره انواع قراردادهای بخش انرژی منتشر شد، تعجب نکنید.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی هم به نمایندگی از بن سلمان کنفرانس را افتتاح کرده و گفته است این همایش با هدف تبادل داده‌‌ها و تجربه و استفاده از فرصت‌های مشترک دو کشور برگزار می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها