|

گردوغبار و آلودگی بی‌سابقه هوا در شرق کشور/ طوفان گردوخاک ترکمنستان به مشهد رسید

توده گردوخاک ناشی از این طوفان، وارد مشهد شد و شعاع دید افقی در فرودگاه این شهر را به ۱۰۰۰ متر کاهش داد؛ علاوه بر مشهد، برخی مناطق دیگر استان خراسان رضوی نیز روز گذشته با گردوخاک ناشی از این طوفان مواجه شدند.

گردوغبار و آلودگی بی‌سابقه هوا در شرق کشور/ طوفان گردوخاک ترکمنستان به مشهد رسید

به گزارش شبکه شرق، صبح امروز طوفان گردوخاک و ریزگردها بسیاری از مناطق استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را فراگرفت و شاخص کیفیت هوا در بیرجند را به بالاترین سطح آلودگی یعنی ۵۰۰ واحد رساند.

بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور، بر اثر طوفان گردوخاک و خیزش ریزگرها، صبح امروز «یکشنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۳»، شاخص ساعتی کیفیت هوای «سرایان» در خراسان جنوبی به ۴۲۴ واحد رسید که در محدوده خطرناک برای تمام گروه‌ها طبقه بندی می‌شود.

علاوه بر خراسان جنوبی، بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان نیز صبح امروز را با گردوخاک و هوای آلوده آغاز کردند. غلظت گردوخاک در برخی مناطق این استان به حدی بوده که شعاع دید افقی در شهرهای زاهدان را به ۲۰۰ و در میرجاوه را به ۳۵۰ متر کاهش داده است.

بامداد امروز، وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان به توفان گردوخاک تبدیل شد که شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی زابل به ۹۰۰ متر کاهش داد.

در شبانه روز گذشته همچنین باد و گردوخاک میدان دید افقی در ایستگاه‌های هواشناسی «حاجی آباد زیرکوه» در خراسان جنوبی را به ۱۰۰۰، «بیرجند و قائن» در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ و «نهبندان» در خراسان جنوبی را به ۳۰۰۰ متر کاهش داد.

طوفان گردوخاک ترکمنستان در مشهد نشست

تحلیل تصاویر ماهواره هواشناسی و داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی ترکمنستان نشان می‌دهد که منشا گردوخاک مشهد، طوفان گردوخاک بامداد «۲۷ مردادماه» در عشق آبادِ ترکمنستان است.

تحلیل تصاویر ماهواره هواشناسی و داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی ترکمنستان نشان می‌دهد که منشأ گردوخاک روز گذشته «شنبه، ۲۷ مرداد ۱۴۰۳» مشهد، طوفان گردوخاک بامداد «۲۷ مردادماه» در عشق آبادِ ترکمنستان است.

بر اساس اطلاعات ایستگاه هواشناسی فرودگاهی عشق‌آباد این توفان در نخستین ساعات بامداد دیروز به وقت محلی در این منطقه شکل گرفت و شعاع دید افقی را به ۳۰۰ متر کاهش داد.

توفان برای حداقل دو ساعت در منطقه فرودگاهی عشق‌آباد ادامه داشت و به تدریج به توده عظیم گردوخاک تبدیل و به سایر مناطق جنوب و جنوب غرب این کشور نفوذ کرد و ایستگاه هواشناسی «Tedzhen» در جنوب غرب ترکمنستان نیز پس از ساعاتی با گردوخاک ناشی از توفان مواجه شد و شعاع دید افقی در آن به حدود ۴۰۰ متر کاهش یافت.

توده گردوخاک ناشی از این طوفان، حوالی ظهر دیروز، وارد مشهد شد و شعاع دید افقی در فرودگاه این شهر را به ۱۰۰۰ متر کاهش داد؛ علاوه بر مشهد، برخی مناطق دیگر استان خراسان رضوی نیز روز گذشته با گردوخاک ناشی از این طوفان مواجه شدند.

چشمه‌های تولید گردوخاک ترکمنستان از مهمترین کانون‌های خارجی گردوخاک مؤثر بر مناطق شرق، شمال شرق و حتی شمال کشور است.

گردوخاک این مناطق گاهی اوقات سبب کاهش کیفیت هوا در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و حتی برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان می‌شود.

طوفان گرد و خاک در مشهد

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها