|

ادامه بارندگی شدید و سیل در بجنورد، شیروان و خراسان شمالی؛ چند روستا تخلیه شدند/ ویدئو و تصاویر

بارش شدید باران منجر به جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی در بجنورد و چند شهر و روستای استان خراسان شمالی شده است.

ادامه بارندگی شدید و سیل در بجنورد، شیروان و خراسان شمالی؛ چند روستا تخلیه شدند/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، بارش شدید باران در بجنورد و چند شهر و روستای استان خراسان شمالی، موجب آب‌گرفتگی‌ گسترده، سیلاب و سیل شده است.

سیل در خراسان شمالی؛  انگشت شماتت به سوی هواشناسی

بارش‌های رگباری باران در مناطق مختلف خراسان شمالی و وقوع سیلاب در بخش‌هایی از شهرستان شیروان و بجنورد، در حالی سبب غافلگیری مردم روستایی شد که اداره کل هواشناسی هشدار سطح زرد صادر کرده بود؛ در صورتی که میزان خسارت‌ها، بیانگر هشدار نارنجی بود. اطلاع‌رسانی در زمان وقوع بحران از بسترهای لازم برای مدیریت آن و جلوگیری از وقوع حوادث خطرناک محسوب می‌شود و اهمیت اطلاع‌رسانی کمتر از اصل بحران نیست، اطلاع‌رسانی خودساخته و سلیقه‌ای در این مباحث چالش‌آمیز می‌شود.

سیل روز گذشته و خسارت در روستاهای بخش قوشخانه از جمله بحران هایی بود که ضعف اطلاع رسانی و پیش بینی های بی رمق هواشناسی را در این استان مشهود کرد و برخی مسوولان شهرستانی اطلاع‌رسانی مناسبی در این‌باره انجام ندادند و یا از دادن اطلاعات به خبرنگاران خودداری کردند.

فیلم‌هایی از منازل سیل‌زده بخش قوشخانه شیروان، در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد. بخشدار این بخش در گفتگو با خبرنگار می‌گوید که تنها راه سه روستا مسدود شده و تعدادی از منازل دچار آبگرفتگی شده‌اند و شرایط در کنترل است و خواهان این می‌شود که این خبر نباید منتشر شود، این در حالی است که اطلاع‌رسانی دقیق، موجب امدادرسانی مناسب به مردم سیل‌زده می شود.

اگرچه مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در این مواقع، اطلاع‌رسانی درست را انجام داد اما انگشت شماتت به سوی مسئولان شهرستانی است که با وجود آگاهی دقیق از شرایط، بحران را کتمان می‌کنند؛ اما اینکه «چاره کار چیست و اینکه مدیریت اطلاع‌رسانی در مواقع بحران بر عهده کیست»؛ بحثی مفصل است که خارج از این گزارش باید پرداخته شود.

اداره کل هواشناسی خراسان شمالی، از دیگر مقصران این بحران نام برده می‌شود که به عقیده کارشناسان، سطح بحران را به خوبی پیش‌بینی نکرده بود؛ این اداره کل در اطلاعیه خود هشدار زرد را صادر کرده بود که به مراتب خطرات کمتری از سطح نارنجی دارد.

هشدارهای هواشناسی براساس رنگ‌‌بندی صادر می‌شوند؛ هر رنگ، پیام و معنای خود را دارد. سطح هشدارها که بر اساس رنگ‌ها صادر می‌شود، میزان و شدت بحران‌ هواشناسی را اطلاع‌رسانی می‌کند. این رنگ‌‌بندی و سطح‌بندی هشدارها، به مردم و دستگاه‌های مختلف کمک می کند که برای انجام اقدامات متناسب با شدت بحران آمادگی داشته باشند و کمک می‌کند میزان خسارت‌ها کاهش یابد. هشدار زرد به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این سطح هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی را داشته باشند. اما هشدار نارنجی اعلام می‌کند که پدیده‌ جوی می‌تواند اثرات منفی و خسارت‌هایی به دنبال داشته باشد؛ از این‌رو، دستگاه‌های خدمات‌رسان و مسئول امدادرسانی به حالت آماده‌باش درمی‌آیند.

هواشناسی خراسان شمالی در حالی برای عصر روز جمعه، هشدار سطح زرد صادر کرد که میزان بارش‌ها و بحران سیل در عمل، بسیار پررنگ‌تر از آن بود؛ به طوری که امدادگران جمعیت هلال احمر و راهداران وارد عرصه شدند.

میزان بارندگی در بخش قوشخانه شیروان، ۶۹ میلیمتر بارندگی ثبت شد که میزان قابل توجهی است، میزان بارندگی سالانه در استان ۲۷۰ میلیمتر است که بر این اساس حدود یک سوم آن در یک روز به ثبت رسید.

وقوع سیل در راز و جرگلان و شیروان به بخش‌های راه و کشاورزی خسارت زد؛ بیشترین خسارت به بخش قوشخانه شهرستان شیروان وارد شد و راه روستاهای «کوسه، میلانلو علیا و سعل، نامانلو و آلخاص» به علت رسوب‌گذاری سیل مسدود شد. همچنین ۳۰ باب واحد مسکونی نیز دچار آبگرفتگی شده بود که با کمک نیروهای هلال احمر مشکلات این منازل برطرف شد.

سیل در خراسان شمالی

شدت سیل در خراسان‌ شمالی

بارش شدید باران در نقاط مختلف خراسان شمالی، باعث جاری شدن سیل در شهرها و روستاهای مختلف این استان شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت:‌ حدود هشت میلیون متر مکعب سیلاب ناشی از بارش‌های مقطعی، وارد سدهای خراسان شمالی شده است.»

«سید عقیل مرتضوی» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: «طی ۲۴ ساعت اخیر، حدود هشت میلیون متر مکعب سیلاب ناشی از بارش‌های مقطعی، وارد سدهای خراسان شمالی شده است. در این بازه زمانی، سه و نیم میلیون متر مکعب سیلاب وارد سد شیرین دره در شهرستان مانه شده و سد بارزو در شهرستان شیروان نیز دو و نیم میلیون متر مکعب سیلاب را ذخیره کرده است.»

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تاکید کرد: »سد قزلداش (چندیر) در شهرستان رازوجرگلان نیز طی ۲۴ ساعت اخیر، دو میلیون متر مکعب سیلاب را مهار و ذخیره کرده است.»

بارش شدید باران در بجنورد و جاری شدن سیل در سطح شهر

بارش شدید باران منجر به آب‌گرفتگی و راه‌ افتادن سیلاب و وقوع سیل در برخی مناطق شهر شده است.

تخلیه روستای قوشخانه خراسان شمالی به دلیل جاری شدن سیل

سیل مردم روستای قوشخانه خراسان شمالی را مجبور به تخلیه روستا کرد.

سیل در روستای محمدآباد مانه خراسان شمالی

بارش شدید باران باعث جاری شدن سیل در روستای محمدآباد مانه خراسان شمالی شد.

سیل و آب‌گرفتگی در روستای نظرعلی شیروان خراسان شمالی

 بارش باران منجر به جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی روستای نظرعلی شیروان شد.

سیل در روستای خرتوت خراسان شمالی

بارش شدید باران باعث جاری شدن سیل در روستای خرتوت بخش شیرین سو در خراسان شمالی شد.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها