|

«رصتا» یک تشکیلات اداری دولتی است

مهدی کوهیان، حقوق‌دان حوزه رسانه: با توجه به صلاحیت چهار وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت، کار و کشور که مسئولیت نظارت یا صدور مجوز و اجازه فعالیت صنفی و تخصصی را دارند، اطلاع دارم که پیگیر تشکیل مجمع «رصتا» بودند و بارها عدم قانون‌مندی این مجمع را به مسئولان ساترا و صداوسیما متذکر شدند.

«رصتا» یک تشکیلات اداری  دولتی  است

مهدی کوهیان، حقوق‌دان حوزه رسانه: با توجه به صلاحیت چهار وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت، کار و کشور که مسئولیت نظارت یا صدور مجوز و اجازه فعالیت صنفی و تخصصی را دارند، اطلاع دارم که پیگیر تشکیل مجمع «رصتا» بودند و بارها عدم قانون‌مندی این مجمع را به مسئولان ساترا و صداوسیما متذکر شدند. با توجه به این تذکرات، ساترا از ادعای اولیه‌اش مبنی بر اینکه رصتا مجمعی مردم‌نهاد و خصوصی داشته و صداوسیما صرفا نقش تسهیلگری دارد، عدول کرد. حتی از این موضع که نماینده واقعی پلتفرم‌هاست هم کوتاه آمد. 

در نهایت مجمع با حضور نماینده سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد. همین که نماینده سازمان بازرسی کل کشور در مجمع این تشکیلات حاضر شد، نشان می‌دهد که «رصتا» یک تشکیلات دولتی است چون طبق اصل صدوهفتادوچهارم قانون اساسی: براساس حق نظارت قوه قضائیه نسبت به حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری، سازمانی به نام «سازمان بازرسی کل کشور» زیر نظر رئیس قوه قضائیه تشکیل می‌گردد. همان‌طورکه می‌بینید وظیفه سازمان بازرسی نظارت بر دستگاه‌های اداری است و در موضوع حاضر نشان‌دهنده این است که رصتا یک تشکیلات اداری دولتی است. در مرحله بعد ساترا اعلام کرد که این جمع شورایی مشورتی است. همین جمله هم باز نشان می‌دهد که از مواضع خود عقب‌نشینی کردند. فکر می‌کنم حضور به‌موقع ما به عنوان شهروند و انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط و حضور تعدادی از نمایندگان مجلس باعث شد تذکراتی داده شود.

خوشحالم که صداوسیما از انجام یک عمل غیرقانونی خودداری کرد و به تذکرات و نکاتی که در این مدت گوشزد شد و فعالان این حوزه در فضای عمومی مطرح کردند، توجه کرد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها