|

ابوظبی و ریاض از موضع نفتی خود کوتاه نیامدند

جانسون طی دیدار با، ولیعهد ابوظبی نگرانی عمیق خود در مورد هرج و مرجی که جنگ روسیه علیه اوکراین ایجاد کرده صحبت نموده و بر اهمیت همکاری برای بهبود بازار جهانی انرژی تاکید کرد.

ابوظبی و ریاض از موضع نفتی خود کوتاه نیامدند

سفر نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون به کشورهای حاشیه خلیج فارس نتوانست هدف وی برای وارد آوردن فشار در راستای افزایش تولید نفت را محقق کند، چرا که در نهایت هیچ بیانیه‌ای در مورد پاسخ مثبت به درخواست جانسون در این خصوص صادر نشد، این در زمانی است که تحلیلگران می‌گویند جانسون پیش از شروع سفر خود به منطقه، پیام آن را شنیده بود و می‌دانست که توافق اوپک پلاس تغییر نمی‌کند و دولت‌های امارات و عربستان آماده بحث در این رابطه نیستند.

پیش از رسیدن جانسون به ابوظبی، یک منبع آگاه در بخش انرژی، به خبرگزاری رویترز گفت که امارات به توافق اوپک پلاس پایبند می‌ماند و این نشان دهنده موضع غیر قابل مناقشه امارات در مورد عدم افزایش تولید نفت است.

به گفته سخنگوی دفتر نخست وزیر بریتانیا، جانسون طی دیدار با، ولی عهد ابوظبی نگرانی عمیق خود در مورد هرج و مرجی که جنگ روسیه علیه اوکراین ایجاد کرده صحبت نموده و بر اهمیت همکاری برای بهبود بازار جهانی انرژی تاکید کرد. دو طرف همچنین از مشارکت طولانی مدت استقبال کرده و در رابطه با نیاز به تقویت همکاری‌های امنیتی و دفاعی و اطلاعاتی شان در مقابله با تهدیدات جهانی، به توافق رسیدند، که مهمترین آنها، تهدیدات حوثی‌های یمن است.

تحلیلگران معتقدند این صحبت‌ها نشان می‌دهد نیمی از سفر جانسون بدون تحقق هدف او به پایان رسیده و وی در مطرح کردن خود به عنوان شخصیت مهمی که از اطمینان کشورهای حاشیه خلیج فارس برخوردار است و می‌تواند بر آن‌ها فشار وارد کند، شکست خورد، همانطور که جو بایدن و مسئولان مختلف اروپایی نتوانستند موضع دولت‌های حاشیه خلیج فارس در مورد تعهد به توافق اوپک پلاس را تغییر دهند.

به عقیده تحلیلگران، جانسون در عربستان هم همان نتیجه‌ای را گرفت که در امارات گرفت، چرا که هیچ اشاره‌ای از سوی سعودی‌ها در مورد فهم خواسته ویژه انگلیس در رابطه با افزایش تولید نفت در بازار دیده نشد، هر چند که سعودی در ظاهر اظهار داشت که نیاز بازار‌های نفت به آرامش را درک می‌کند.

در پاسخ به سوال یکی از روزنامه نگاران در مورد اینکه آیا عربستان تولید نفت را برای مقابله با افزایش قیمتها، بالا می‌برد؟ جانسون گفت: معتقدم در این باره باید با سعودی‌ها صحبت کنید، اما من احساس می‌کنم عربستان می‌داند بازار‌های نفت و گاز جهانی نیاز به استقرار دارد.

براساس گزارش خبرگزاری سعودی واس، بن سلمان و جانسون با یکدیگر دیدار کرده و پیش نویسی را در مورد تشکیل شورای همکاری استراتژیک بین عربستان و انگلیس، امضا کردند.

به عقیده کارشناسان مسائل کشورهای حاشیه خلیج فارس، وضوح موضع این دولت‌ها در مورد مساله انرژی، بر فشار جانسون بر این دولت‌ها سرپوش گذاشت، تا این فشار‌ها به اظهاراتی در مورد مشارکت و تمایل به همکاری‌های امنیتی و استراتژیک تبدیل شود.

ایشان معتقدند موضع امارات و عربستان سعودی در مورد نفت، سستی موضع غربی را نشان داد، که تصور می‌کردند ایالات متحده و دولت‌های اروپایی می‌توانند به دولت‌های حاشیه خلیج فارس برای تغییر مواضعشان فشار وارد کنند، بویژه آنکه ابوظبی و ریاض نشان دادند دولت‌های حاشیه خلیج فارس می‌توانند وزنه سنگین تری در تعیین سیاست‌های بین المللی در قبال منطقه داشته باشند و دیدگاه‌های سابق در مورد شکنندگی موضع خلیجی‌ها و تبعیتشان از آمریکا را تغییر دهند.

جانسون تصریح کرد در دیدار وی با مسئولان سعودی، مسائل مربوط به حقوق بشر مطرح شد، اما بهتر است این گفتگو‌ها سرّی باقی بماند. در این باره، کارشناسان می‌گویند هدف نخست وزیر بریتانیا، عدم تحریک، ولی عهد سعودی در مورد یک موضوع حساس است، آن هم در زمانی که حفظ رضایت سعودی‌ها ضروری است.

اظهارات جانسون در مورد نقش پر رنگ امارات و عربستان در زمینه انرژی، نتوانست موضع آن‌ها در خصوص پایبندی به توافق اوپک پلاس را تغییر دهد.

جانسون پیش از دیدار با شیخ محمد بن زاید و شاهزاده بن سلمان، گفت: جهان باید خود را از ذخایر نفت و گاز روسیه بی نیاز کند و برای این مهم، عربستان و امارات دو شریک جهانی مهم هستند.

وی افزود: با این دولت‌ها در راستای تضمین امنیت منطقه ای، حمایت از تلاش‌های مربوط به کمک‌های انسانی و تحقق آرامش در بازار‌های انرژی جهانی در طولانی مدت، همکاری می‌کنیم.

براساس گزارش دفتر جانسون، امارات و عربستان دو شریک بزرگ اقتصادی برای انگلیس هستند. ارزش مبادلات تجاری این کشور با ابوظبی به ۱۵.۹ میلیارد دلار و مبادلات آن با ریاض در سال ۲۰۲۰ به ۱۳.۹ میلیارد دلار رسید.

پژوهشگر شرکت بریتانیایی «فیریسک میبلکروفت» معتقد است تلاش‌های ایالات متحده برای کاهش قیمت‌های نفت هیچ نتیجه‌ای نداشته است و در ادامه، چالش‌های زیادی در برابر جانسون وجود دارد که در تلاش است سیاست نفتی عربستان را تغییر دهد.

وی افزود: عربستان تاکید کرده که هنوز در مورد خروج از چارچوب برنامه فعلی اوپک پلاس در مورد افزایش محدود میزان تولید ماهیانه نفت، تردید دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها