|

سفر رییس جمهور تاجیکستان به تهران / شکست طلسم 9 ساله

9 سال پس از آخرین سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به ایران، امام علی رحمان همراه با مهره‌های کلیدی از تیم اقتصادی دولت خود به تهران سفر کرد.

سفر رییس جمهور تاجیکستان به تهران / شکست طلسم 9 ساله

مهسا مژدهی – 9 سال پس از آخرین سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به ایران، امام علی رحمان همراه با مهره‌های کلیدی از تیم اقتصادی دولت خود به تهران سفر کرد. در بین همراهان او مقاماتی چون دادستان کل تاجیکستان و وزرای انرژی، اقتصاد و تجارت، ذخایر آب و روسای کمیته‌های رشد جهانگردی و حفظ محیط زیست به چشم می‌خوردند.

 

 روابط گرم دو کشور

اشتراکات تاریخی و زبانی از زمان فروپاشی شوروی باعث شده بود تا ایران و تاجیکستان از روابط نزدیک و گرمی با یکدیگر در طی دو دهه برخوردار باشند. ایران نخستین کشوری است که تاسیس کشور تاجیکستان را به‌رسمیت شناخت و سفارت‌خانه خود را در دوشنبه در دهه 70 شمسی تاسیس کرد.

 

تاریخچه روابط  دو کشور

در سال‌های اخیر دو کشور یک دوره سردی را در روابط خود با یکدیگر تجربه کردند. سال 2015 کودتایی نافرجام در تاجیکستان از سوی عبدالحلیم نظرزاده، معاون پیشین وزیر دفاع این کشور اتفاق افتاد که دوشنبه ایران را متهم به پیشتیبانی از آن کرد.

 

 اولین سفر رییس دولت سیزدهم

با وجود سردی روابط، ابراهیم رییسی در اولین سفر خارجی خود، در تابستان گذشته به تاجیکستان رفت. این سفر البته به بهانه حضور در نشست شانگهای انجام شد اما دیدارهای دوجانبه با مقامات دوشنبه هم در دستور کار قرار گرفت.

 

 تعظیم به پرچم ایران

تصویر رییس جمهور تاجیکستان در محوطه کاخ سعدآباد در دیدار با ابراهیم رییسی در حالی منتشر شد که او به پرچم ایران تعظیم می‌کرد.به نظر می‌آید که این رفتار او به معنای علاقه تاجیکستان به گسترش روابط دو طرفه و بازگشت به‌روزهای خوش گذشته باشد.

 

در سفر رییس جمهور تاجیکستان به تهران چه گذشت؟

ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران در دیدار با رییس‌جمهور تاجیکستان از رقم خوردن فصلی جدید در روابط ایران و تاجیکستان سخن گفت. اما علی رحمان در این سفر به دیدار با رهبرانقلاب هم رفت و در این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای به ظرفیت‌های گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف اشاره کردند. مساله ایجاد دولتی همه‌گیر در افغانستان هم در این سفر مورد توجه دو کشوری قرار گرفت که به‌دلیل پیوندهای تاریخی، فرهنگی و زبانی از همسایگان مهم افغانستان به‌حساب می‌آیند.

 

اوضاع بین ایران و تاجیکستان در یک سال گذشته، خوب پیش رفته است. اولین بار پس از سال‌‌ها شیرعلی میرزا، وزیر دفاع تاجیکستان در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ به تهران سفر کرد و با وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در مورد گسترش همکاری‌های نظامی به گفتگو نشست.

 

این پازل با سفر وزیرکشور تاجیکستان در ماه می 2021 و سپس سفر رییسی به دوشنبه در سپتامبر گذشته تکمیل شد و حالا با حضور امام علی رحمان در ایران انتظار می‌رود که روابط اقتصادی دو طرف به سطح بالاتری نسبت به گذشته برسد. به ویژه آنکه رییس‌جمهور تاجیکستان در همین سفر اعلام کرده پس از سفر رییس جمهور ایران به دوشنبه مبادلات مالی دو طرف چهاربرابر شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها