|

عمان و آمریکا برنامه همکاری برای شراکت نظامی امضا کردند

الخلیج اونلاین، در گزارشی به امضا برنامه همکاری نظامی عمان و امریکا پرداخته است.

عمان و آمریکا برنامه همکاری برای شراکت نظامی امضا کردند

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین، الخلیج اونلاین، الشرق الاوسط، شفق نیوز و خبرگزارى رسمى عراق.

در این میان الخلیج اونلاین، در گزارشی به امضا  برنامه همکاری نظامی عمان و آمریکا پرداخته است.

 

شفق نیوز: 

میانگین بهای نفت عراق در سال 2022 به 97.4 دلار رسید

سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت (اواپک) اعلام کرد میانگین نرخ صادرات نفتی عراق در سال 2022 به 97.4 دلار رسید.

عراق در میان اعضای اواپک، در رتبه آخر از نظر میانگین بهای نفت در سال 2022 قرار گرفت.

این سازمان در گزارش خود پیرامون اوضاع جهانی نفت اعلام کرد میانگین بهای صادرات نفت عراق در سه ماهه اول سال 2022 ، 97.1 دلار، سه ماهه دوم 110.7 دلار، سه ماهه سوم 98.1 و سه ماهه چهارم نیز 83.7 دلار بوده است.

در این گزارش آمده است که میانگین بهای نفت صادراتی عراق در سه ماهه آخر سال 2022 که 83.7 دلار بوده، 13.8 درصد نسبت به میانگین سه ماهه اول همان سال کاهش داشته است.

همچنین میانگین بهای صادرات نفت عراق در سه ماهه آخر سال 2022 که برابر با 83.7 دلار بوده نسبت به مدت مشابه در سال 2021 ، 6.76 درصد افزایش داشته است.

در این گزارش اشاره شده که میانگین بهای نفت عراق در سال 2022 در رتبه آخر از نظر قیمت در بین اعضای اواپک قرار گرفته است.

در این رتبه بندی میانگین بهای نفت الجزائر در سال 2022 ، 104.1 دلار، نفت عربستان 101.47 دلار و نفت لیبی نیز 101.1 دلار بوده است.

 

الخلیج اونلاین: 

عمان و آمریکا برنامه همکاری برای شراکت نظامی امضا کردند

وزارت دفاع عمان و گارد ملی ایالت آریزونا امریکا، برنامه همکاری برای شراکت چندجانبه در امور نظامی و امنیتی امضا کردند.

این برنامه همکاری امروز در مسقط از سوی عبدالله بن خمیس الرئیسی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عمان و کری مولنبک، فرمانده گارد ملی ایالت آریزونا امضا شد.

مضمون این برنامه همکاری، برقراری روابط و شراکت بلندمدت و تبادل اقدامات عملی و علمی تخصصی بین وزارت دفاع عمان و گارد ملی ایالت آریزونا امریکا است.

در پی امضای این برنامه همکاری، دو طرف بیانیه مطبوعاتی مشترکی صادر کردند که در آن تاکید شده است که امضای این برنامه، روابط استراتژیک مستحکم و تاریخی بین دو طرف را بهبود می بخشد.

وزارت دفاع امریکا در ماه مارس سال گذشته اعلام کرده بود که با عمان بر سر تقویت شراکت دفاعی و امنیتی توافق کرده است.

 

الشرق الأوسط: 

تماس های ایران و مصر در «چارچوب ادارات ویژه» ادامه دارد

  با اینکه مصر از هرگونه واکنش یا اظهار نظر رسمی درباره پیشنهاد ایران برای ازسرگیری روابط خودداری کرد، یک منبع مصری آگاه اعلام کرد که کانال های ارتباطی میان دو کشور همچنان برقرار است.

یک منبع مرتبط با پرونده ایران در مصر اظهار کرد که کانال های ارتباطی میان تهران و قاهره در «چارچوب ادارات ویژه» متوقف نشده است بی آنکه توضیحی درباره این ادارات بدهد.

این منبع افزود که ایران «احترام فراوان خود به مصر و رهبران سیاسی آن را ابراز کرده است».

با وجود این، به گفته این منبع دشوار بتوان پیش بینی کرد که مصر چه زمانی در مسیر ازسرگیری روابط با ایران گام خواهد داشت و با چه سرعی به پیشنهاد مطرح شده از جانب ایران پاسخ خواهد داد.

این منبع افزود که اختلافات بزرگی میان دو کشور وجود ندارد و اختلافات دو طرف به حمایت تهران از حماس و جهاد اسلامی و اصل کلی عدم دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و مسائل مربوط به امنیت ملی مصر و جهان عرب مربوط می شود.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع) : 

عراق 63 هزار میلیارد دینار کسری بودجه دارد

 «باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق مهم ترین بندهای قانون بودجه کلی این کشور برای سال جاری را اعلام کرد.

 العوادی گفت: کسری بودجه برای سال جاری 63 هزار میلیارد دینار بوده که از محل منابعی از جمله بودجه وزارت دارایی، سهم نقل و انتقالات خزانه کشور در بانک مرکزی، اوراق قرضه و وام های داخلی و دیگر منابع تأمین خواهد شد.

العوادی گفت که کسری بودجه کاملا تحت کنترل دولت است و افزود: قیمت نفتی که بودجه روی آن بسته شده است 70 دلار است.

وی ادامه داد: میزان نفت صادراتی عراق در قانون بودجه روزانه 3.5 میلیون بشکه است که 499 هزار بشکه آن از طریق اقلیم کردستان عراق صادر خواهد شد

سخنگوی دولت عراق گفت که درآمد های نفتی در قانون بودجه 117 تریلیون و 252 میلیارد دینار و درآمد های غیر نفتی نیز 17 ترلیون و 301 میلیارد دینار پیش بینی شده است.

وی گفت که مجموع هزینه های برآورد شده کشور 197 تریلیون و 828 میلیارد دینار و طرح های سرمایه گذاری نیز 47 تریلیون و 555 میلیارد دینار است.

پیش از این، هیئت دولت عراق لایحه بودجه فدرال سال های 2023، 2024 و 2025 را تصویب کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها