|

محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با «شبکه شرق»:

​اظهارات امام جمعه رشت خلاف موازین شرع و عرف و عقل بود/ چرا آقایان نسبت به ظلم اجتماعی حساس نیستند/ نمی‌شود به خاطر چهار نخ مو به خانم‌ها بگویی از شما بیزارم

اخیرا ویدیویی از اظهارات امام جمعه رشت در فضای مجازی منتشر شد که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد.

​اظهارات امام جمعه رشت خلاف موازین شرع و عرف و عقل بود/ چرا آقایان نسبت به ظلم اجتماعی حساس نیستند/ نمی‌شود به خاطر چهار نخ مو به خانم‌ها بگویی از شما بیزارم
خبرنگار: مرجان کرد

 اعلام بیزاری امام جمعه رشت از «زنان بی‌حجاب» در یک مراسم فرهنگی و سپس ترک جلسه واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت و حتی صدای برخی روحانیون، رسانه‌ها و شخصیت‌های اصولگرا را بلند کرد. همچنین ویدیویی که از این اظهارات در فضای مجازی منتشر شده، بارها بازنشر و با اظهارنظرهای متفاوتی از سوی کاربران مواجه شد. نکته قابل توجه در اظهارات نماینده ولی فقیه در استان گیلان این بود که به نظر می‌رسید او بیشتر نگران حفظ موقعیت شغلیش است. فحوای سخنان او نشان می‌داد که حضور در محلی که «زنان بی‌حجاب» هم حضور دارند، باعث نگرانی او شده تا مبادا تفسیر این حضور، مقام و منصبش را تحت تاثیر قرار دهد. این اظهارات و واکنش‌هایی که در پی داشت بر دوقطبی موجود در فضای مجازی هم دامن زد. «شبکه شرق» با فاضل میبدی در این خصوص گفت‌و‌گو کرده‌است.

 

قایان در برابر فقر، تورم، گرانی، بیکاری جوانان سکوت‌ کرده‌اند

به نظر شما اظهارات اخیر نماینده ولی فقیه در گیلان چقدر به دوقطبی موجود در جامعه به خصوص در حوزه حجاب دامن می‌زند؟

کاری که این آقا انجام داد خلاف موازین شرع و عرف و عقل بود و خوشبختانه خیلی‌ها هم با او برخورد کردند. هیچ کجا و هیچ وقت اسلام با موضوعی مثل بدحجابی و بی‌حجابی اینگونه برخورد نکرده است.

ما در نهج البلاغه یا در زمان حکوم حضرت علی علیه السلام نمی‌بینیم که نسبت به بی‌حجابی و بد حجابی اینگونه با آن مواجه شود. آن چیزی که باید با آن محکم برخورد شود، مساله عدالت اجتماعی و ظلم اجتماعی است که گویا آقایان به آن حساس نیستند. فقر، تورم، گرانی، بیکاری جوانان و سقوط ارزش پول ملی و ده‌ها مشکل دیگر که دارد جامعه را از پا در می‌آورد و آقایان ساکت‌اند. حال یک عده خانم در جلسه‌ای نشسته‌اند این که شما بگویی من از شما به دلیل نداشتن حجاب بیزارم نه عقلی است و نه اسلامی است.

بنابراین از نظر من این آقایون  مشخص نیست که به دنبال چه هستند. دنبال هر چیزی که باشند این رفتار به زیان نظام، ملت و کشور است و من متعجب هستم که چرا بزرگان جلوی این حرف‌ها و این دست حرکات نمی‌ایستند چون این دست از حرکات خودش منکر است و نمی‌شود یک منکر را با یک منکر بزرگ تر برطرف کرد. وقتی کسی بیاید در یک مجلس با لباس روحانیت و با خشونت برخورد کند و از یک بخش مهمی از جامعه به خاطر چهار نخ مو بیزاری بجوید ، نفس این کار منکر است بنابراین نمی‌شود که شما با انجام دادن یک منکر یک منکر دیگر را از بین ببری.

 

اسلام را درست نشناخته‌اند

در قرآن برائت از مشرکین آمده است آیا برائت (بیزاری) جستن از هم وطن و هم کیش که شهروندانی هستند که رای می‌دهند و مسئولین از آن ها تشکر می‌کنند درست است؟

نمی شود همه چیز را با هم قیاس کرد. مراد از مشرکین در قرآن، مشرکین صدر اسلام است که علیه اسلام و علیه پیامبر و علیه مردم مدینه جنگ می‌کردند. به کسی که مویش پیداست و بدحجاب و بی‌حجاب است که نمی‌توان گفت مشرک حتی اگر کسی گفت حجاب را قبول ندارم، او هم مشرک نیست. حتی خود امام می‌فرماید کسی که منکر نماز هم شد، نمی‌شود به او مشرک یا خارج از دین گفت. این‌ها ناشی از کم‌سوادی است. بیزاری و برائت، از مشرکان جنگجویی بوده که علیه اسلام می‌جنگیدند. نباید به یک خانم که در یک جلسه نشسته است به خاطر چهار نخ مو بگویی من از تو بیزارم. معنای کلمه بیزاری را متوجه نشده یا به هرحال اسلام را درست نشناخته است.

 

رسالت حکومت تحقق عدالت اجتماعی است

 این دست رفتار با سیره امامان هم‌خوانی دارد؟

اصلا و به هیچ وجه. در میان امامان ما فقط امام علی بود که به حکومت رسید که در حکومت علی حتی یک مورد وجود نداشته‌است. تنها وقتی که کسی از بیت المال سوء استفاده می‌کرد یا به قول امروزی‌ها رانت‌خواری یا به قول حضرت استیثار می‌کرد یعنی منافع خصوصی را بر منافع عمومی مقدم می‌شمرد، به شدت با او برخورد می‌کرد. برخورد علی (ع) در برابر کسانی که مرتکب نابرابری‌های اقتصادی و تفاوت طبقاتی می‌شدند خیلی برخورد تندی داشت و می‌گفت من اصلا حاکم شدم برای این که شکم گرسنه و پرخوری ظالمان را دیدم. این است که رسالت حکومت تحقق عدالت اجتماعی است.