|

مخالفت عضو شورای شهر تهران با نحوه برخورد شهرداری در خانه اندیشمندان؛

امانی: پیگیری کردیم اما کسی جواب ما را نمی‌دهد/ روند قانونی برای بازپس‌گیری ساختمان خانه اندیشمندان طی نشده است

از شب سه شنبه (۱۳ تیر ۱۴۰۲) شهرداری تهران با حضور پرتعداد در خانه اندیشمندان علوم انسانی سعی در تخلیه این مجموعه دارند.

امانی: پیگیری کردیم اما کسی جواب ما را نمی‌دهد/ روند قانونی برای بازپس‌گیری ساختمان خانه اندیشمندان طی نشده است

به گزارش شبکه شرق، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری و مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی به همراه تعداد زیادی عوامل اجرایی شهرداری تهران از همان شب بدون در اختیار داشتن حکم تخلیه قانونی ، اقدام به تغییر قفل‌ها و بیرون کردن عوامل اجرایی خانه اندیشمندان علوم انسانی کردند.

شهرداری و مدیران و اعضای موسسه خانه اندیشمندان علوم انسانی ۳ روز دو شب است که در ساختمان موسسه  هستند. شب گذشته هم بخشی از اساتید و مدیران موسسه در مجموعه خوابیدند. با وجود دستور قضایی و شکایت موسسه، نیروهای شهرداری حاضر به ترک ساختمان نیستند و امروز در بعضی اتاق‌ها را قفل کردند .

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به عملکرد شهرداری و حوادث خانه اندیشمندان به خبرنگار شرق گفت:  به نظر می‌رسد آنها می‌خواهند کار از طریق دستگاه قضایی حل شود.

امانی در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری با استفاده از فرایند قانونی مسیله را حل نمی‌کند و هنوز ساختمان را ترک نکرده، گفت: ما هم این روش را قبول نداریم، پیگیر هم بودیم، کسی  جواب ما را نداد.

تعدادی از اعضای شورای شهر با مسئولان شهرداری تماس گرفتند که چرا این وضعیت پیش آمده ؟ کسی پاسخ نداد. تا انکه مطلع شدیم مسئولان خانه خودشان شکایت کردند و دستور موقت گرفتند تا فعلا (در ساختمان) بمانند تا در دادگاه رسیدگی شود.

این عضو شورای شهر تهران، در خصوص روند قانونی که شهرداری برای بازپس‌گیری املاک باید طی کند، چنین توضیح داد: برای مثال شهرداری باید اول به آن‌ها کتبا اخطار دهد و بگوید بنا به قرارداد، مهلت قانونی شما به اتمام رسیده و باید تخلیه کنید. اگر تخلیه نکردند باید از طریق مراجع قضایی پیگیری کند. در بسیاری از املاکی که دوستان( شهرداری)  می‌گویند پس گرفتند، این مراحل را طی کردند.

ابتدا مرکز حقوقی شهرداری پیگیری می‌کند و قرار داد را ارائه می‌دهد. بعد اعلام می‌کند: قرارداد تمام شده است، ما اخطار کتبی تخلیه دادیم و تخلیه نکردند. بعد از آن شهرداری حکم قضایی می‌گیرد. در ادامه کسی که آنجا ساکن است، موظف است، بپذیرد. ولی ظاهراً در مورد (خانه اندیشمندان) این مسیر طی نشده است. خود عوامل شهرداری دخالت کردند.

امانی با بیان اینکه نمی‌تواند پیش‌بینی کند، این ماجرا به کجا کشیده می‌شود به مصاحبه سخنگوی شهردار اشاره کرد و گفت: سخنگو شهرداری در مصاحبه‌ای اعلام کرده ما نمی خواهیم آنها (اعضای موسسه خانه اندیشمندان)  بروند. می‌خواهیم از ظرفیت موسسه برای سایر گروه‌های نخبگانی جامعه هم استفاده کنیم.

او در پاسخ به این سوال که ایا این موضوع در جلسه شورای شهر بررسی خواهد شد، یا خیر گفت: شورای شهر تهران هفته آینده تعطیل است.

لازم به ذکر است، این ساختمان به شهرداری تعلق دارد و بر اساس قراردادی میان سازمان املاک و مستغلات شهرداری  در دهه ۹۰ در اختیار موسسه خانه اندیشمندان علوم انسانی قرار گرفته است. شهرداری تهران برای فسخ این قرارداد باید مراحل قانونی را طی کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها