|

العالم فی 60 ثانیة

از برنامه ملی تکثیر نخل های عراق تاعدم نقض تحریم‌های امریکا و اعزام جنگنده‌های F-16 به تنگه هرمز

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز نگاهی انداختیم به عناوین، خبرگزاری رسمی امارات، الصباح عراق، ،الحرة، الجزیره و الخلیج اونلاین.

از برنامه ملی تکثیر نخل های عراق تاعدم نقض تحریم‌های امریکا و اعزام جنگنده‌های F-16 به تنگه هرمز

الصباح عراق:

 تدوین برنامه ملی احیا و تکثیر نخل های عراق

وزارت کشاورزی عراق، برنامه ای ملی برای احیای نخل و تکثیر نهال های آن با فناوری کشت بافت تصویب کرده که در صورت اختصاص بودجه، اجرایی می شود.

 در نتیجه جنگ ها، آفات، خشکسالی و غفلت تعداد نخل های عراق در چهار دهه گذشته از 33 میلیون به کمتر از 12 میلیون اصله در سال 2044 رسیده است.

هادی هاشم الیاسری، مدیر اداره باغبانی وزارت کشاورزی عراق گفت: این وزارتخانه در صورت اختصاص بودجه، اجرای برنامه ملی احیای نخل ها و تکثیر نهال های آن را با فناوری بافت آغاز می کند.

وی تاکید کرد که در صورت اجرای این طرح و تهیه نهال های استاندارد و بدون آفت، جهشی ویژه در زمینه طرح های تکثیر تعداد نخل ها روی می دهد و نیز نخلستان های بایر آباد می شود.

الیاسری خاطرنشان کرد که که این برنامه اهمیت راهبردی و سازنده در بهبود بخش مهم نخلستان و توسعه آن طبق چشم انداز دولتی دارد.

وی اضافه کرد: اداره باغبانی وزارت کشاورزی عراق 30 سال پیش بانک ژنتیکی تیره های بومی کمیاب خرماها را که تعدادشان بیش از 500 عدد است، با هدف تکثیر و فروش به نخل کاران تاسیس کرده بود.

 

الحرة: 

عدم نقض تحریم‌های امریکا در تهاتر نفت عراق با گاز ایران

مقامات عراقی ضمن دفاع از قرارداد تهاتر نفت مقابل گاز میان عراق و ایران، گفتند که این قرارداد تحریم های امریکا را نقض نمی کند.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام سیاسی بلندپایه نزدیک به دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نوشت که به موجب این قرارداد روزانه 250 هزار بشکه نفت خام به ایران ارسال خواهد شد.

وی که نخواست نامش فاش شود افزود که این قرارداد تحریم های امریکا را نقض نخواهد کرد که این تحریم ها بر معاملات مالی اعمال می شود و نه قراردادهای تهاتر.

مسئول مذکور گفت که با وجود این، عراق به صورت رسمی امریکا را در جریان این توافق قرار نداده است.

در مقابل یک مسئول در وزارت خارجه امریکا گفت که این وزارتخانه هیچ گونه اظهار نظری درباره قرارداد تهاتر بین ایران و عراق انجام نمی دهد.

وی افزود که واشنگتن همواره با بغداد پرونده تحریم ها بر ایران را دنبال می کند.

 

الجزیره: 

جنگنده‌های F-16 امریکا عازم تنگه هرمز می‌شوند

یک مقام بلندپایه در پنتاگون گفت که ایالات متحده در اواخر هفته جاری جنگنده‌های F-16 خود را به منطقه اعزام می‌کند.

این مقام امریکایی امروز (شنبه 15 ژوئیه) تأکید کرد که این جنگنده‌ها برای تقویت جنگنده‌های A-10 که از هفته پیش در منطقه حضور دارند اعزام می‌شوند.

به گفته این مقام امریکایی قرار است این جنگنده‌ها پوشش هوایی لازم برای کشتی‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند را فراهم کنند.

این مقام از این مأموریت به عنوان «اقدامی بازدارنده در برابر ایران» یاد کرده است.

از سال 2019، منطقه تنگه هرمز و آب‌های پیرامون آن شاهد زنجیره‌ای از حملات به کشتی‌های باری به خصوص با شدت گرفتن تنش میان ایران و امریکاست.

یک‌پنجم کشتی‌های حامل نفت و مشتقات نفتی جهان از تنگه هرمز عبور می‌کنند.

همزمان این مقام امریکایی گفت که کشورش در حال بررسی گزینه‌های گوناگون در برابر اقدامات خصمانه رو به افزایش روسیه در آسمان سوریه است.

 

خبرگزاری رسمی امارات: 

سفر نخست وزیر هند به  امارات 

ناریندرا مودی، نخست وزیر هند امروز طی سفری رسمی وارد امارات شد.

 وی مورد استقبال خالد بن محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی قرار گرفت.

دو طرف درباره عمق روابط تاریخی بین دو کشور و ملت رایزنی و نسبت به سطح همکاری استراتژیک فیمابین ابراز خرسندی کردند.

 

الخلیج اونلاین: 

سفر وزیر خارجه تونس به کویت، امارات و عربستان

یک روزنامه کویتی از سفر نبیل عمار، وزیر خارجه تونس به کویت، امارات و عربستان خبر داد.

 روزنامه الانباء کویت به نقل از منابع مطلع نوشت که وزیر خارجه کویت فردا یکشنبه طی سفری رسمی و به دعوت همتایان خود از 16 تا 20 ژوئیه به کویت، ریاض و ابوظبی سفر خواهد کرد.

این منابع گفتند که انتخاب کویت به عنوان نخستین مقصد سفر، نشان دهنده میزان قدرت و استحکام روابط دوجانبه بین دو کشور است.

وزیر خارجه تونس در کویت با سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت و شماری از مسئولان بلندپایه دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها