|

العالم فی 60 ثانیة

از گشت‌وگذار با توگ تا خودکشی دادستان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز نگاهی انداختیم به عناوین ، الفرات نیوز، خبرگزاری رسمی عراق (واع)، مصری الیوم، الشرق قطر و شفق نیوز.

از گشت‌وگذار با توگ تا خودکشی دادستان
خبرنگار: ذلفا معیل

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع) : 

تهاتر یا پول نقد؟

 زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق تاکید کرد که وزارتخانه اش هیچ مجوز رسمی درباره اجازه عراق برای پرداخت بدهی‌های گازی به ایران دریافت نکرده است.

موضوع اجازه امریکا به عراق برای پرداخت بدهی های عراق بابت خرید گاز از ایران به مدت 120 روز، تنها در رسانه ها منتشر شده و هیچ دستور رسمی به ما نرسیده است.

وزیر برق عراق ادامه داد: مبالغ بلوکه شده ای متعلق به طرف ایرانی وجود دارد و پرداخت آن یا به صورت نقدی و یا از طریق تهاتر با نفت است. در صورت موافقت امریکا با پرداخت این بدهی ها، می توان بخشی از این اموال را نقدی و بخشی دیگر را با تهاتر نفتی پرداخت کرد.

 

شفق نیوز : 

درآمد نیم تریلیون دیناری بنادر عراق 

 درآمد شرکت کل بنادر عراق در نیمه نخست سال جاری به حدود نیم تریلیون دینار عراق رسید. این رقم از درآمد عراق در مدت مشابه سال های 2022 و 2021 فراتر رفته است.

فرحان الفرطوسی، مدیرکل شرکت کل بنادر عراق گفت که این شرکت در نیمه نخست سال جاری 492 میلیارد و 535 میلیون و 435 هزار و 887 دینار درآمد کسب کرد.

وی افزود که این رقم در پی طرح توسعه فعالیت شرکت بنادر عراق علاوه بر اجرایی شدن پروژه های استراتژیک و توسعه و به روز رسانی ناوگان دریایی شرکت و زیرساخت برخی از بنادر محقق شده است.

 

الشرق قطر: 

گشت‌وگذار امیر قطر در خیابان‌های دوحه با توگ

 رئیس جمهور ترکیه در سفر خود به دوحه دو خودروی برقی «توگ» ساخت ترکیه به امیر قطر اهدا کرد. دیوان امیری قطر با انتشار بیانیه‌ای نوشت که امیر قطر «از برادر خود رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کشور دوست و برادر ترکیه، دو خودروی توگ ساخت ترکیه دریافت کرد».

این بیانیه افزوده: «این هدیه برای بیان افتخار به روابط راهبردی دو کشور و دو ملت در کاخ لوسیل به امیر قطر اهدا شده است».

دیوان امیری قطر همچنین تصاویری از گشت و گذار امیر قطر و رئیس جمهور ترکیه در خیابان‌های دوحه با این خودروی اهدایی منتشر کردند.

 

الفرات نیوز: 

دریافت یک اثر باستانی عراق از سوئیس 

 محمد جواد مهدی، کاردار موقت عراق در برن، یکی از آثار باستانی این کشور مربوط به دوره آشوری را از فابیان باراگا، رئیس شورای تخصصی انتقال بین المللی دارایی های فرهنگی وابسته به اداره فرهنگ فدرال سوئیس تحویل گرفت.

این اثر باستانی متعلق به دوران آشوری و قرن هفتم پیش از میلاد و عبارت است از کتیبه ای از سنگ گچ که روی آن تصویر یک اسب و کالسکه ای حامل 3 نفر است که اطراف آن با درخت های نخل پوشیده شده است.

طول این دیوار نوشته 64 سانتی متر، ارتفاع آن 41 سانتی متر و ضخامت آن نیز 9 سانتی متر است و روی پایه ای فلزی قرار داد.

 

مصری الیوم : 

خودکشی دادستان مصری پس از اتهام اختلاس

دادستان مصری پس از استعفا به علت اتهامات تخلف مالی، خود را از بالای سالن دادستانی کل این کشور به پایین پرت کرد و جان داد.

این دادستان مصری به اتهام سودجویی و اختلاس و نیز دریافت رشوه از یک پیمانکار در فرودگاه قاهره بازداشت شده و پس از آن از مقام خود استعفا داده بود.

پس از اقدامات قضایی علیه وی، تحقیقات در خصوص پرونده این دادستان آغاز شد و استعفای وی پیش از انجام تحقیقات پذیرفته شد.

منابع قضایی مصر به رونامه المصری الیوم گفتند که تحقیقات در خصوص خودکشی این دادستان همچنان ادامه دارد و جسد وی به پزشکی قانونی متقل شده است.او در پرونده سوءاستفاده به حجم 9 میلیون جنیه (حدود 300 هزار دلار) تفهیم اتهام شده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها