|

العالم فی 60 ثانیة

از رکورد زنى متروی دبی، درگیری فیزیکی در یک برنامه سیاسی تا حضور نظامی امریکا در تنگه هرمز

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز نگاهی انداختیم به عناوین ، الشرق الأوسط، خبرگزاری رسمی عراق (واع)، روسیا الیوم، الشرق و البیان الامارت.

از رکورد زنى متروی دبی، درگیری فیزیکی در یک برنامه سیاسی تا حضور نظامی امریکا در تنگه هرمز
خبرنگار: ذلفا معیل

البیان امارات: 

رکورد زنى متروی دبی از زمان افتتاح

مترو دبی پس از موفقیت خود در دستیابی به بالاترین استانداردهای بین المللی ایمنی در رعایت و دقت سفرها، با بیش از دو میلیارد مسافر از زمان افتتاح در سال 2009، رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد.

مترو دبی از زمان راه‌اندازی خود به موفقیت‌های بزرگی در زمینه جابه‌جایی و تقاضا برای استفاده از آن دست یافته است

متروی دبی یکی از ایده‌های محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی، بود  

طول خطوط مترو دبی (قرمز و سبز 89.3 کیلومتر است)، شامل 53 ایستگاه و ناوگانی متشکل از 129 قطار است. مترو دبی یکی از مهمترین پروژه های اداره راه و ترابری در دبی و سیستم حمل و نقل عمومى  در امارت است .

 

الشرق:

 تلاش امارات برای رسیدن به اقتصاد 800 میلیارد دلاری تا 2030

امارات متحده عربی با تلاش برای شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی، در پی رساندن حجم اقتصاد خود به 800 میلیارد دلار تا پایان دهه کنونی است.

 عبدالله بن طوق المری، وزیر اقتصاد امارات روز پنجشنبه در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: ما رشد 7 درصدی را هدف گذاری کرده ایم و باید اقتصاد خود را تا پایان سال 2030 دو برابر کنیم و به 817 میلیارد دلار برسانیم.

طبق اظهارات وزیر اقتصاد امارات، این کشور برای دستیابی به اهداف خود به دنبال معاملات تجاری و مشارکت های دوجانبه است. 

 

الشرق الاوسط : 

درگیری فیزیکی میان دو مهمان یک برنامه سیاسی در لبنان 

در پی درگیری فیزیکی میان یک شخصیت سیاسی و یکی از اهالی رسانه لبنان در پخش زنده یک گفت و گوی تلویزیونی ارتش لبنان برای بازگشت آرامش وارد عمل شد.

پس از تعرض وئام وهاب، رئیس حزب «توحید عربی» و وزیر سابق لبنانی به سیمون ابوفاضل روزنامه نگار و سردبیر «الکلمه آنلاین» در برنامه «صار الوقت» که توسط مارسل غانم اجرا می شود، درگیری لفظی به درگیری فیزیکی تبدیل شد.

بحث بین دو میهمان بالا گرفته بود و پس از آنکه وهاب، یکی از شخصیت های سیاسی لبنانی نزدیک به نظام سوریه، فنجان آب روی میز را به سمت ابوفاضل انداخت، این دو شخص با یکدیگر درگیر شدند.

 

روسیا الیوم: 

حضور نظامی امریکا در تنگه هرمز 

فرماندهی مرکزی پنتاگون اعلام کرد امریکا حضور نظامی خود در تنگه هرمز را با دو شناور تهاجمی آب خاکی و برای حفاظت از کشتیرانی بین المللی در برابر تهدید ایران تقویت خواهد کرد.

به گفته پنتاگون، شناورهای تهاجمی آبی خاکی یو اس اس باتان و یو اس اس کارتر هال به همراه ناوشکن یو اس اس توماس هاندر و جنگنده های اف 16 و اف 35 که پیش تر اعلام شده بود، در منطقه فعالیت خواهند کرد.

پنتاگون این تصمیم را پاسخی به تلاش های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجاری خواند.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع)  : 

کاهش شوری آب در بصره با جریان مجدد در آب کارون

 وزارت منابع آبی عراق اعلام کرد که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور دستور داده تا پرونده آب در اولویت مذاکرات با کشورهای همسایه باشد.

طه درع، مشاور این وزارتخانه گفت: در پرونده آب با ایران پیشرفتی وجود دارد و برای اولین بار پس از سال ها آب وارد رودخانه کارون شده که منجر به کاهش سطح شوری آب در بصره شده است.

وی افزود که نخست وزیر عراق از وزارت منابع آبی به ویژه در سطح گفت و گو با کشورهای همسایه حمایت می کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها