|

در چارچوب بحث درباره بحران ریاست جمهوری لبنان؛

نشست کمیته پنج‌جانبه درباره لبنان در نیویورک/ لودریان: ابتکار نبیه‌ بری بهترین ابتکار است

منابع خبری لبنان از برگزاری دور جدید نشست کمیته پنج‌ جانبه درباره لبنان در سه شنبه آینده در نیویورک و تاکید «ژان ایو لودریان» فرستاده لبنان به بیروت بر ابتکارعمل نبیه بری رئیس پارلمان لبنان به عنوان بهترین ابتکارعمل برای حل و فصل بحران انتخاب رئیس جمهور این کشور خبر دادند.

نشست کمیته پنج‌جانبه درباره لبنان در نیویورک/ لودریان: ابتکار نبیه‌ بری بهترین ابتکار است

به گزارش شبکه شرق، روزنامه لبنانی الاخبار امروز چهارشنبه با اشاره به سفر لودریان فرستاده ویژه فرانسه به بیروت قبل از در دست گرفتن ماموریت جدیدش که به عنوان رئیس آژانس توسعه فرانسه در عربستان انتخاب شده است، اعلام کرد: لودریان با تعدادی از مسئولان سیاسی لبنانی دیدارهای کم رمقی داشت؛ علیرغم اینکه همه می دانند که دیپلماسی فرانسه تنها در حد «نصیحت برای انجام گفت‌وگو» است.

به نوشته این روزنامه، لودریان در رایزنی با کسانی که با آن ها دیدار کرد گویا به طور غیرمستقیم اشاره کرده است که وساطتش درحال به پایان رسیدن است و لبنانی ها باید میان خود گفت‌وگو انجام دهند.

الاخبار به نقل از منابع خود گزارش داد: لودریان قبل از سفرش به لبنان با نزار العلولا مشاور دربار پادشاهی عربستان و ولید بخاری سفیر این کشور در لبنان دیدار کرده بود و این دو مقام سعودی در این دیدار که در پاریس برگزار شد، به او گفتندکه مساله لبنان دیگر به آن ها ارتباطی ندارد؛ مگر اینکه شروط آنها درباره انتخاب رئیس جمهور و اصلاحات در این کشور اجرایی شود.

این منابع گفتند که نزار العلولا و ولید بخاری اخیرا در پاریس با چند چهره لبنانی از جمله دو نماینده پارلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند. این منابع درباره جزئیات این دیدارها گفته اند که موضع عربستان و موضع فرانسه یکی شده است و حل و فصل بحران انتخاب رئیس جمهوری لبنان تنها از طریق یک نامزد مورد حمایت اکثریت احزاب سیاسی امکان پذیر خواهد بود.

منابع مطلع همچنین اعلام کردند که بخاری و لودریان با نمایندگان اهل سنت در پارلمان لبنان از جمله وائل ابو فاعور و فؤاد مخزومی دیدار کردند و از آنها نقل شده که سعودی ها گفته اند که موضع عربستان و فرانسه واحد است و تاکید می کنند که رئیس جمهور جدید نباید برای یک طرف چالشی باشد، بلکه باید نماینده‌ای از طرف تمامی احزاب و طرف‌های سیاسی لبنان و مورد قبول همه آنها باشد.

روزنامه الجمهوریه لبنان نیز امروز چهارشنبه در همین ارتباط نوشت که کمیته پنج جانبه درباره لبنان (متشکل از مصر، فرانسه، قطر، عربستان و آمریکا) سه شنبه هفته آینده جلسه‌ای را در نیویورک برگزار می‌کند. نشست های گذشته این کمیته در سایه عدم حضور دیگر بازیگران تاثیرگذار منطقه ای راه به جایی نبرده و صرفا بیانیه ای در حد توصیه به گفت وگو صادر کرد.

طبق این گزارش، این نشست با هدف تصمیم‌گیری درباره وضعیت لبنان و به ویژه موضوع انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور برگزار خواهد شد.

الجمهوریه به نقل از منابع خود افزود لودریان جزئیات ابتکارعمل نبیه بری رئیس پارلمان لبنان را از وی پرسیده و گفته است: ما تا آخر شما را تایید می کنیم و این، بهترین ابتکار عمل ممکن است.

به نوشته الجمهوریه، از لودریان نقل شده که به نبیه بری گفته است که کمیته پنج جانبه از تحرکات اش (تحرکات لودریان) حمایت می کند و این آخرین سفرش به بیروت خواهد بود.

برخی منابع نیز امروز چهارشنبه در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کردند که حمایت های لودریان از ابتکار عمل نبیه بری علنی و آشکار شده است زیرا این تنها ابتکارعملی است که می تواند اختلافات سیاسی را حل کند.

این منابع همچنین درباره گفت وگوی طرف های داخلی لبنان برای حل اختلافات و رسیدن به توافق بر سر شخص رئیس جمهور آینده گفتند: گفت‌وگویی که لودریان از آن حمایت می‌کند، گفت‌وگوی بدون قید و شرط و بدون مطرح شدن اسامی نامزدها است. وی همچنین به دنبال آن است که همه پرونده‌ها بدون «وتو» و پیش‌شرط روی میز گفت‌وگو گذاشته شوند.

لودریان دیروز سه شنبه در بیروت، پس از دیدار با نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان ابراز امیدواری کرد که ابتکارعمل پیشنهادی نبیه بری برای گفت وگوی احزاب لبنانی با یکدیگر، آغازی بر روند حل بحران خلاء موجود در نهاد ریاست جمهوری این کشور باشد.

وی گفت: به لبنان آمده ام تا ماموریتم را در این خصوص به انجام برسانم و تا زمانی که تمام شدن دیدارها و تماس هایم را انجام ندهم، نظرم را در این خصوص اعلام نخواهم کرد.

میقاتی نیز گفت که لازمه آغاز مرحله حل بحران جاری در لبنان، انتخاب رئیس جمهوری جدید و تکمیل اصلاحات اقتصادی بویژه طرح هایی است که هم اکنون برای انداختن کشور به روی ریل بهبودی در دستور کار پارلمان لبنان قرار دارد.

لودریان همچنین با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز در بیروت دیدار و پس از آن گفت: دیدگاه ها مطابق هم است؛ یعنی راهی جز گفتگو و ادامه آن تا زمانی که از بحران جاری خارج شویم، وجود ندارد.

وی گفت: فرصت انتخاب رییس جمهور برای لبنان هم اکنون برای هر کسی که منافع این کشور را بخواهد، فراهم است.

تداوم خلاء در پست ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم کرده که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

در حالیکه حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از سلیمان فرنجیه رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده اند، جناح مقابل پیش از این «جهاد ازعور» را به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست معرفی کردند.

این در حالی است که برخی جریان های سیاسی لبنانی نیز با حمایت برخی کشورها به دنبال انتخاب گزینه سوم و به طور مشخص ژنرال جوزف عون فرمانده ارتش هستند؛ هرچند که اجماعی در این زمینه نیز در داخل لبنان وجود ندارد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها