|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| چهارم مهر

انقلاب برای حاکمیت دین بوده و نه ابقای دین، تحت رژیم‌‌های لائیک و غیردینی

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز چهارم مهر در مورد دیدار با چند نماینده مجلس نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

انقلاب برای حاکمیت دین بوده و نه ابقای دین، تحت رژیم‌‌های لائیک و غیردینی

آقای [سعدالله] روستا، نماینده کوار[سروستان و خرامه] و برادرش آمدند. با ذکر اختلافات، از من خواستند برای تجمیع نیروهای پراکنده و ایجاد وفاق، اقدام‌ کنم. آقای [کاظم] جلالی، نماینده شاهرود آمد و او هم مطالب شبیه آقای روستا داشت و هر دو گفتند، فعلاً کسی غیر از من، نمی‌تواند این نقش را ایفا کند؛ هر دو عضو گروه مستقل مجلس‌اند.

آقای [حسین] انصاری‌راد، نماینده نیشابور آمد. گفت از خطبه‌های جمعه و اظهارات دیگر من، می‌فهمند که نگران آسیب دیدن انقلابم. گفتم، حرف‌های من واضح است؛ می‌گویم، مثل اول انقلاب، دشمنان خارجی با گروه‌های ضدانقلاب، برای حذف حاکمیت اسلام هماهنگ شده‌اند و تبلیغات وسیعی برای ناکارآمد بودن حکومت اسلامی به راه انداخته‌اند و نسل جوان را فریب می‌دهند و افتخارات مهم انقلاب را مخدوش می‌کنند. او گفت، نباید نگران حذف دین بود، دین در هر حال می‌ماند؛ حتی در ترکیه و رژیم پهلوی هم ماند. گفتم، انقلاب برای حاکمیت دین بوده و نه ابقای دین، تحت رژیم‌‌های لائیک و غیردینی. گفت، مؤسسه عمرانی‌که اول انقلاب، در زمین‌های افشار در نیشابور تأسیس‌ کرده، توسط بنیاد جانبازان، پس از حکم مصادره اموال افشار، تصرف شده و او علیه بنیاد به دادگاه شکایت‌ کرده است. از من خواست، به‌گونه‌ای حمایت خود را از اصلاحات و مخالفتم را نسبت به تعطیلی مطبوعات و بازداشت نویسندگان، ابراز کنم.

عصر آقای [محسن مجتهد] شبستری، امام‌جمعه تبریز آمد. از رهبری‌ گله دارد که به او توجه ندارند و فکری برای حل مشکلات‌اش در تبریز نمی‌کنند. راجع به انتخابات ریاست‌جمهوری‌ گفت، باید اشکالات‌ کار دولت آقای [سیدمحمد] خاتمی را به مردم گفت. خواست بفهمد که امکان دارد، من نامزد شوم‌ که جواب دادم، غیرممکن است. با این همه خشکسالی، سیل در بجنورد، آستارا و شاهرود، خرابی به بارآورده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها