|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| دوازدهم مهر

روایت دیدار هاشمی رفسنجانی با رهبران حماس

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز دوازدهم مهر از ملاقات‌هایش نوشته‌است. او با رهبران حماس و چند مقام سیاسی و همچنین اعضای حزب کارگزاران شاخه یزد دیدار داشته و جزییات این دیدارها را شرح داده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

روایت دیدار هاشمی رفسنجانی با رهبران حماس

آقای [محمدمهدی] مصباحی، مدیر شهرک مسکونی مهدیه قم آمد. گفت، امسال هم ۲۵۰ خانه تحویل می‌دهند و خواست‌ که‌ کمک بیشتری از سوی دولت بشود و گفت، تعزیرات در مورد یک پرونده، علیه او سختگیری می‌کنند؛ آهنی که از وزارت معادن [و فلزات] گرفته بودند، با نوعی دیگر از آهن عوض‌کرده‌اند.

آقای احمد موسوی از وزارت امورخارجه آمد و گفت، با حزب‌الله لبنان، به دستور رهبری، تفاهم و تصفیه حساب کرده‌اند. از آقای [کمال] خرازی [وزیر امورخارجه] گله دارد. آقایان خالد مشعل [رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی؛ حماس]، [موسی] ابومرزوق و ابراهیم غوشه، از رهبران حماس آمدند. از اُردن به قطر تبعید شده‌اند. شرحی از وقایع انتفاضه فلسطین دادند که با حضور [آریل] شارون [رهبر حزب لیکود اسرائیل] در مسجدالاقصی و اعتراض مسلمانان و سپس درگیری با سربازان اسرائیلی، شروع و چند روز است که ادامه دارد و تاکنون ۵۶ شهید و حدود ۱۰۰ مجروح داده‌اند. گفت، اسرائیل می‌خواهد بگوید که در مورد مسجدالاقصی و قدس کوتاه نمی‌آید. برای اولین بار، یک مقام رسمی دولتی از مسجد بازدید می‌کند که عامل نزاع شده و معلوم شده‌ که روح اسلامی در فلسطین قوی است و مسجدالاقصی، موضوع خوبی برای متحدشدن مسلمین است. من هم پیام‌های این انتفاضه را توضیح دادم و قول مساعدت دادم. خواستند که ایران، برای به‌صحنه آوردن سایر کشورها، پیشتاز بشود.

عصر عقد ازدواج بستگان دفتریانم را بستم. آقای [عبدالحمید باقری] بنابی آمد و گفت که از ملاقات دکتر [عیسی] کلانتری [وزیر کشاورزی]، برای کسب کمک [برای مجوز واردات چای خارجی]، نتیجه نگرفته است. جمعی از اعضای جوان حزب کارگزاران [سازندگی] یزد آمدند. راهنمایی خواستند و سؤالاتی داشتند. [آقای نصرالله جهانگرد]، وزیر پیشنهادی آقای [سیدمحمد] خاتمی، برای وزارت پست و تلگراف و تلفن، در مجلس رأی نیاورد. برای کسانی که فکر می‌کنند مجلس در اختیار آقای خاتمی است، باعث تعجب شد؛ گویا اختلاف جبهه دوم‌ خرداد، باعث رأی عدم اعتماد شد.

بحث بر سر نامه آقای [ناصر] مکارم [شیرازی، از مراجع تقلید] به مجلس ادامه دارد. اظهارات آقای [مهدی] کروبی [رئیس‌مجلس] را نیز شبیه برخورد در مورد حکم‌ حکومتی رهبری معرفی می‌کنند. چپ‌های مجلس ناراحت‌اند و آن را عامل تضعیف مجلس می‌دانند؛ خارجی‌ها هم چنین تفسیر کرده‌اند. دیشب و امشب کمی باران داشتیم که با این خشکسالی، مایه خوشحالی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها