|

کمیسیون اروپا:

وضعیت در اسرائیل حمایت از اوکراین را متزلزل نخواهد کرد

سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد تشدید درگیری اسراییلی‌ها و فلسطینیان به کاهش حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه منجر نخواهد شد.

وضعیت در اسرائیل حمایت از اوکراین را متزلزل نخواهد کرد

به گزارش شبکه شرق، کمیسیون اروپا اعلام کرد تشدید درگیری اسراییلی‌ها و فلسطینیان به کاهش حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه منجر نخواهد شد. 

«اریک مامر» سخنگوی کمیسیون اروپا دوشنبه نهم اکتبر در بروکسل در پاسخ به این پرسش که «چگونه وضعیت خاورمیانه ممکن است حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین را دچار تغییر کند»،  گفت: فکر نمی‌کنم هیچی چیز به هیچ شکلی بر حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین تاثیر بگذارد. تردیدی در این مورد وجود ندارد. 

مامر افزود: اگر به سخنرانی شنبه رئیس (کمیسیون اروپا) [اورسلا فون در لاین] گوش کنید، او بار دیگر تکرار کرد که ما تا زمانی که درگیری مردم اوکراین با روسیه طول بکشد، در کنار آن‌ها هستیم. 

به گزارش «یاهو نیوز»، «پیتر استانو» سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم دوشنبه در اظهارنظری درباره این که «آیا ارتباط احتمالی بین رویدادها در اوکراین و در اسرائیل و تلاش احتمالی روسیه برای استفاده از وضعیت به نفع خود، در نشست سه‌شنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا مورد بحث قرار خواهد گرفت»، گفت: هر بار که وزرا دیدار می‌کنند، درباره اوکراین به عنوان یک موضوع مستقل به خاطر اهمیت آن بحث می‌کنند. بنابراین گفت‌وگوی فردا...یک نشست اضطراری فوری برای بحث درباره آنچه [در اسرائیل] رخ داد، است و این که پاسخ اتحادیه اروپا در این خصوص چه باید باشد. 

وی در ادامه مدعی شد: اما البته روسیه تلاش می‌کند از آنچه در حوزه بین‌المللی در حال وقوع است، استفاده یا سوءاستفاده کند، به بی‌ثباتی دامن بزند یا از آن برای تقویت کارزار خود علیه روسیه استفاده کند. اما باز هم به این معنا نیست که اتحادیه اروپا از اوکراین منحرف خواهد شد. 

کمیسیون اروپا همچنین درباره تصمیم غیرانسانی اسراییل برای محاصره کامل غزه گفت «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند».

دوشنبه «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد: «فردا (سه‌شنبه، ۱۰ اکتبر) جلسه اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا را برای پرداختن به وضعیت در اسرائیل و منطقه تشکیل می‌دهم».

بورل پیش‌تر در تماس با نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان خواستار توقف درگیری‌ها و در گفت‌وگو با وزیر خارجه اسراییل از حملات این رژیم به نوار غزه حمایت کرده بود. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در پیامی در روز آغاز عملیات «طوفان الاقصی» نیروهای مقاومت فلسطین، با اسراییل اعلام همبستگی کرد. 

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا هم در پیامی حملات مقاومت را محکوم کرد و در پایان با اسراییل اعلام همبستگی کرد. 

کمیسیون اروپا در اقدامی دیگر در حمایت از اسراییل، دوشنبه اعلام کرد تمامی کمک‌ها به فلسطینی‌ها را تا اطلاع ثانوی متوقف می‌کند و آن‌ها را مورد بازبینی قرار خواهد داد.

«الیور وارهلی» از مقام‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد: کمیسیون اروپا به عنوان بزرگترین حامی فلسطینی‌ها تمامی پرونده توسعه خود که معادل ۶۹۱ میلیون یورو ارزش دارد را تحت بازبینی قرار می‌دهد.

وی در ادامه بدون اشاره به دهه‌ها جنایت‌های اسراییل علیه مردم فلسطین افزود: «بنیان‌های صلح، تحمل و همزیستی بایستی مورد بررسی قرار گیرند. تحریک به نفرت، خشونت و شکوهمندسازی ترور، اذهان شمار زیادی را مسموم کرده است. نیاز به اقدام داریم و باید همین حالا این کار را انجام دهیم».

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها