|

العالم فی 60 ثانیة

از کنفرانس جهانی سرمایه گذارى تا محدودیت ورود آب به عراق

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،البیان امارات، الجزیره ، عکاظ عربستان، الخلیج اونلاین و الصباح عراق.

از کنفرانس  جهانی سرمایه گذارى تا محدودیت ورود آب به عراق
خبرنگار: ذلفا معیل

 

البیان امارات : 

آغاز بکار کنفرانس  جهانی سرمایه گذاری  در ابوظبی

فعالیت های هشتمین کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل "اونکتاد"  2023 در ابوظبی آغاز  شد. این کنفرانس که به مدت 5 روز ادامه دارد  توسط وزارت اقتصاد امارات  و با مشارکت اداره توسعه اقتصادی ابوظبی از 16 تا 20 اکتبر برگزار می شود.

حدود 8000 شرکت کننده، تعدادی از سران کشورها، بیش از 50 وزیر و حدود 150 مدیر اجرایی شرکت های پیشران، مدیران صندوق های سرمایه گذاری مستقل، مدیران بخش خصوصی، رسانه ها، دانشگاهیان و روسای سازمان های بین المللی در این کنفرانس شرکت می کنند. 

این رویداد شامل کنفرانس‌های تخصصی است که موضوعاتی از جمله انرژی پایدار و توسعه کارآفرینی را علاوه بر  نشست‌های تعاملی ارزشمند در چندین زمینه مانند بازار کربن و روند سرمایه‌گذاری در سلامت مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

 

الخلیج اونلاین:

 کشف صخره نگاشته از شتر در صحرای النفوذ

باستان شناسان، نقش و نگاره های باستانی را بر روی یک صخره طبیعی در نزدیکی مرزهای جنوبی صحرای النفود در شمال عربستان کشف کردند.5 نقش و نگاره از ده ها شتر در حجم طبیعی که از انواع منقرض شده بودند که از هزاران سال پیش در صحرای جزیره العرب زندگی می کردند اما تاکنون هیچ نام علمی بر آنها نهاده نشده است، کشف شد.

در این نقش ونگاره‌ها، شترهای نر نگاشته شده که انتظار می رود در زمان جفت گیری حیوانات در هزاران سال پیش نگاشته شده باشد.باستان شناسان برای نخستین بار به نشانه هایی دست یافتند که نشان می دهد،هنر صخره نگاری، می تواند بسیار قدیمی تر از آنچه که پیش بینی می کنند، باشد.

 

الجزیره: 

آتش بس موقت در غزه و بازگشایی گذرگاه رفح

 رسانه رسمی اسرائیل (کان) ضمن اعلام خبر آتش بس چند ساعته در نوار غزه، تأکید کرد که زمان پایان این آتش بس مشخص نیست.

این رسانه افزود: امریکا، اسرائیل و مصر وتوافق کردند تا گذرگاه رفح تا ساعت 17 امروز (دوشنبه 16 اکتبر) باز باشد.

این رسانه همچنین اعلام کرد: ارتش اسرائیل یا سفارت امریکا در اسرائیل یا حماس تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده اند.

پیش از این وزیر خارجه امریکا تأکید کرد که به زودی گذرگاه رفح برای انتقال افراد غیر اسرائیلی و ارسال کمک های انسان دوستانه بازگشایی خواهد شد.

 

عکاظ عربستان: 

تورم عربستان به 1.7 رسید

شاخص قیمت مصرف کننده عربستان در سپتامبر گذشته برای چهارمین ماه پیاپی به کاهش خود ادامه داد و عدد 1.7 درصد را ثبت کرد.

شاخص قیمت مصرف کننده (تورم) عربستان همچنین در ماه اوت با 0.3 درصد کاهش نسبت به ژوئیه به 0.2 رسید. این کاهش علیرغم افزایش 10.8 درصدی اجاره بهای مسکن در مقایسه با ماه اوت سال گذشته بود.

داده های اداره کل آمار عربستان می گوید که کاهش سرعت تورم عربستان در ماه سپتامبر ناشی از پایین بودن اجاره بهای مسکن است که 21 درصد از شاخص قیمت مصرف کننده را تشکیل می دهد.

میانگین رشد نرخ اجاره بها در ماه سپتامبر 9.76 درصد بوده که پایین ترین سطح از آوریل 2022 است.

 

الصباح: 

محدودیت ورود آب از کشورهای بالادست به عراق

عون ذیاب، وزیر منابع آبی عراق اشاره کرد که ورود آب از کشورهای بالادست محدود شده است.

ذیاب با بیان اینکه ورود آب از کشورهای بالادست در سال جاری به دلیل تغییرات اقلیمی محدود شده است، گفت که عراق یکی از کشورهایی است که بیشتر از سایر کشورها در معرض تغییرات اقلیمی بوده است.

وی افزود که گرمای شدید به دلیل عوامل مختلف از جمله افزایش تبخیر آب، از بین رفتن گیاهان طبیعی، کاهش بارش باران طی 4 سال گذشته منجر به خشکسالی شده است.

ذیاب اشاره کرد که تبخیر آب در فصل تابستان به 5 میلیارد متر مکعب رسیده و تبخیر آب مخازن و تالاب ها نیز به 3 میلیارد متر مکعب رسیده که در سال جاری به 8 میلیارد متر مکعب می رسد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها