|

جزئیات تغییرات جدید قانون انتخابات مجلس /هدف از این تغییرات چیست؟

محمدصالح جوکار نماینده یزد گفت: تغییرات جدید قانون انتخابات مجلس چه در مرحله ثبت‌نام‌ها و چه در مرحله بررسی صلاحیت‌ها مثبت است و بیش از هر چیز برای صیانت از حقوق داوطلبان تغییر کرده است.

جزئیات تغییرات جدید قانون انتخابات مجلس /هدف از این تغییرات چیست؟

 

به گزارش شبکه شرق، ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم با شرایط جدید از پنج‌شنبه ۲۷مهرماه۱۴۰۲ آغاز می‌شود. تغییرات جدید قانون انتخابات مجلس چه در مرحله ثبت‌نام‌ها و چه در مرحله بررسی صلاحیت‌ها مثبت است و بیش از هر چیز برای صیانت از حقوق داوطلبان تغییر کرده است.

ثبت‌نام‌ها در این دوره ۲مرحله‌ای شد و کاملا اینترنتی انجام دنبال می‌شود. در بخش اول که مرحله پیش‌ثبت‌نام‌ها بود، تنها مدارک تحصیلی، هویتی، سربازی و استعفای مدیران و مسئولان به‌صورت الکترونیکی بارگذاری شد و استعلام آنها از سوی وزارت کشور انجام شد. آن کسانی که مدارک هویتی‌شان اشکال داشت، به آنها اعلام شد در صورتی که بتوانند مدارک درست و مثبت ارائه کنند، مسئله‌یشان حل می‌شود، در غیر این صورت در همان مرحله اول باز می‌مانند و نمی‌توانند در مرحله اصلی، ثبت‌نام کنند.

مرحله اصلی ثبت‌نام‌ها از ۲۷مهرماه آغاز خواهد شد. در این مرحله از ثبت‌نام‌ها ۵سال سوابق اجرایی، آموزشی، طراحی و پژوهشی از افراد گرفته خواهد شد. ۵سال سوابق مورد نیاز نامزدی انتخابات مجلس دوازدهم شرط جدید اضافه شده به این دوره است. از تغییرات مهم دیگر این دوره حذف ثبت‌نام‌های حضوری و مراجعه به ستادهای انتخابات وزارت کشور بوده است. ثبت‌نام‌ها اینترنتی خواهد بود. قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس نیز جزو قوانین جدید معطوف به دوره دوازدهم به بعد است که امیدواریم از این دوره به بعد اعمال شود. اجرای این قانون برای این است که وجوهی که فرد می‌آورد، مشخص باشد از کدام منشا آمده است و چقدر است.

وقتی مدارک مورد نیاز این مرحله نیز بارگذاری شد، هیات‌های اجرایی و نظارت کار خودشان را شروع خواهند کرد؛ ابتدا هیات‌های اجرایی رسیدگی به صلاحیت‌ها را در دستور کارشان قرار می‌دهند و بعد هیات‌های نظارت شورای نگهبان کار خودشان را آغاز خواهند کرد.

اگر هیات‌های اجرایی و نظارت فردی را احراز صلاحیت نکردند، این فرد وقت دارد تا بتواند از خودش دفاع کند. هیات‌ها باید به کسی که داوطلب است اعلام کنند که چه مشکلاتی دارد تا او بتواند از خودش با مدارک و مستنداتی که ارائه می‌کند دفاع کند. مدت زمان این بخش هم اضافه شد تا حقی از داوطلبان ضایع نشود و وقت کافی برای بررسی سوابق صلاحیتی داوطلبان وجود داشته باشد. ما امیدواریم با تغییرات صورت گرفته در انتخابات امسال فردی عدم احراز صلاحیت نخورد.

 

منبع: همشهری آنلاین
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها