|

العالم فی 60 ثانیة

از پیشتازان بورس تا حداقل حقوق مستمری بگیران عربستان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین ،البیان امارات، الجزیره، الفرات نیوز، الخلیج اونلاین و روسیا الیوم.

از پیشتازان بورس تا حداقل حقوق مستمری بگیران عربستان
خبرنگار: ذلفا معیل

الجزیره: 

بازداشت 70 فلسطینی دیگر 

شمار بازداشت شدگان سه هفته اخیر در کرانه باختری به هزار و 530 نفر رسیده است. باشگاه اسرای فلسطین روز جمعه اعلام کرد که اسرائیل بیش از 70 فلسطینی را در کرانه باختری بازداشت کرده است.

این باشگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل حداقل بیش از 70 شهروند فلسطینی را بین پنجشنبه شب تا سحرگاه جمعه در مناطق مختلف کرانه باختری از جمله قدس شرقی بازداشت کرد. در میان بازداشت شدگان یک زن نیز وجود داشت.

گفتنی است این بازداشت ها با یورش به خانه های فلسطینی ها در شب و سحرگاه انجام می شود و بازداشت شدگان پیش از ارجاع به مراکز تحقیقاتی یا زندان های اصلی به بازداشتگاه های موقت در شهرک ها منتقل می شوند. موج بازداشت ها در کرانه باختری از 7 اکتبر، پس از آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه شدت یافته است.

 

الفرات نیوز: 

تعطیلى فرودگاه نجف تا اطلاع ثانوی 

مدیریت فرودگاه نجف صبح امروز جمعه از تعطیلی این فرودگاه تا اطلاع ثانوی و لغو تمامی پروازها خبر داد. در بیانیه ای از سوی مدیریت این فرودگاه آمده است: به علت انجام تعمیرات در باند پرواز و فرود، فرودگاه بین المللی نجف اشرف تا اطلاع ثانوی تعطیل است و بلافاصله پس از اتمام تعمیرات و از سرگیری پروازها اطلاع رسانی خواهد شد.

منابع آگاه گفتند: تعطیلی فرودگاه نجف به دلیل وجود حفره در باند فرود، ممکن است به مدت 3 روز ادامه یابد. شرکت های هواپیمایی و مسافران هیچ اطلاع قبلی از لغو پروازها نداشتند و از ورود مسافران به گیت اصلی فرودگاه جلوگیری شد که این امر موجب ازدحام در گیت فرودگاه و ناراحتی و شکایت مسافران شد.

 

روسیا الیوم: 

آزادی اسیران غیرنظامی در غزه در صورت توقف جنگ

قطر از آزادی احتمالی تمام اسیران غیرنظامی نزد حماس در صورت توقف جنگ خبر داد.

محمد الخلیفی، وزیر مشاور قطر در امور خارجه گفت که در صورت توقف جنگ، ممکن است تمام اسیران غیرنظامی نزد حماس ظرف چند روز آزاد شوند.

الخلیفی که یکی از مذاکره کنندگان ارشد در موضوع اسیران نزد حماس است، در مصاحبه با اسکای نیوز توضیح داد: مذاکرات دشوار است و با افزایش خشونت و ادامه بمباران روزانه، ماموریت ما سخت‌تر شده است اما پیشرفت‌هایی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: هدف ما آزادی همه اسیران غیرنظامی است و این چیزی است که ما روی آن کار می کنیم و می خواهیم به آن برسیم.

 

البیان:

 امارات و عربستان  پیشتاز سود بورس های عربی 

بر اساس گزارش صندوق پول عرب، بازارهای مالی امارات و عربستان در سه ماهه سوم سال جاری پس از دستیابی به سود حدود 167 میلیارد دلاری، در صدر بورس های عربی قرار گرفتند.

این صندوق در بولتن سه ماهه بازارهای مالی عربی که عملکرد 15 بورس را رصد می کند، اعلام کرد که بازارهای امارات در سه ماهه سوم حدود 32.5 میلیارد دلار به سود بازار دست یافته اند که 20.7 میلیارد دلار برای بازار اوراق بهادار ابوظبی و 11.8 میلیارد دلار برای بازار مالی دبی است.  

این بولتن نشان داد که بازار مالی عربستان سعودی حدود 134.1 میلیارد دلار سود در بازار داشته است و ارزش بازار آن از 2.908 تریلیون دلار به 3.04 تریلیون دلار افزایش یافته است.

 

الخلیج اونلاین: 

حداقل مستمری بازنشستگی عربستان چقدر است؟ 

سازمان تامین اجتماعی عربستان اعلام کرد که حداقل مستمری بازنشستگی در نظام تامین اجتماعی این کشور یک هزار و 983 ریال (معادل حدود 530 دلار) است. 

طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی عربستان، شهروندانی که حداقل 60 ماه سابقه اشتراک در این سازمان را دارند، می توانند از مستمری بازنشستگی استفاده کنند.

این سازمان همچنین اعلام کرد که در صورت فوت شخص بازنشسته، همسر یا همسران وی، همسر مطلقه اش در صورتی که طلاق رجعی بوده و فوت شخص در زمان عده زن باشد و نیز شوهر زن بازنشسته ای که همسرش فوت کرده و از کار افتاده باشد، مشمول دریافت مستمری می شود.

همچنین پدر و مادر فرد بازنشسته که تا تاریخ فوت وی تحت سرپرستی اش باشند، برادران و خواهران بازنشسته متوفی تحت سرپرستی وی و فرزندان زیر 21 سال نیز مشمول دریافت مستمری می شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها