|

نامه رییس جبهه‌اصلاحات ایران به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به جملات اسراییل علیه مردم غزه:

به جنایت علیه بشریت پایان دهید

آذر منصورى، رئیس جبهه اصلاحات ایران در نامه‌‌اى خطاب به کمیسر عالى حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به حملات اسرائیل علیه مردم غزه که منجر به تلفات جانى سنگینى شده، خواستار توقف جنایت علیه بشریت در چارچوب آتش‌بس دائم شد.

به جنایت علیه بشریت پایان دهید

به گزارش شبکه شرق، متن کامل نامه به شرح ذیر است:

بنام خدا

عالیجناب فولکر تورک

کمیسرعالی محترم حقوق بشر سازمان ملل متحد

با اهدای سلام و دعا برای صلح

برای آن‌چه که امروز در غزه می‌گذرد، «کلمات» توانِ توصیف ندارد و مفاهیمی چون «حقوق بشر» با تبعیضِ میانِ نوعِ انسان، با چالش‌های نظری و عملیِ عمیقی مواجه‌اند. اکنون هنگامه‌ای‌ست که برای اعادۀ اعتبار و حیثیتِ نهادها و سازمان‌های بین‌الملل باید اقدام و عمل کرد. پس ما نیز در جبهۀ اصلاحاتِ ایران به پشتوانۀ سال‌ها نمایندگی و انعکاسِ دیدگاه‌های بخش بزرگی از مردمِ شریف، نوعدوست، رنجدیده ولی استوار و شکیبایِ ایران، ضمنِ استدعایِ انجام تحقیقات بین‌المللی در خصوص حملات دولت اسرائیل علیه غیرنظامیان به خصوص بیمارستان‌های نوار غزه و ارجاع این جنایت به دیوان کیفری بین‌‌المللی، مُصرّانه و موکداً خواستار توقف «جنایت علیه بشریت» در چارچوبِ آتش‌بس دائم، اقدامِ عاجل جهت باز نگاه داشتن گذرگاه مرزی «رفح» و ارسالِ پیوستۀ کمک‌های بشردوستانه به غزه و اطمینان حاصل کردن از محافظت از کودکان و زنان در برابر کشتار و آسیب و تسهیل دسترسی به کمک‌ها از جمله محموله‌های ارسالی از ایران هستیم.

در این بزنگاهِ تاریخی فاهمه جمعی بشری در مواجهه با شواهد، تصاویر، مستندات و گزارش‌های رسمی و معتبر نهادهای ناظر بین‌المللی، حیران و سرگشته مانده که چگونه حملۀ کور و کشتار غیرنظامیان، تخریب اهداف غیرنظامی مانند بیمارستان‌ها، مدارس و‌ مساجد و نیز ندادن مجوز برای انتقال مجروحان، برنامه‌ریزی و اقدام برای ازبین بردن هویت و موجودیت مردم غزه و نسل‌کشی فلسطینیان، اخراجِ اجباری آنان از سرزمین‌شان، در اختیار گرفتن کنترل مواد غذایی و دارویی و سلب حق دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذا، دارو و برق و محاصره همه جانبه غزه تحمل مى‌شود ولی بر نقضِ صریح و آشکار قواعد آمرۀ «حقوق جنگ» و «حقوق بشردوستانه» از مفاد متعدد کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹ و پروتکل‌های اول و دوم الحاقی ۱۹۷۷ تا اساسنامه دیوان بین‌الملل کیفری و ... چشم بسته می‌شود.

بنابراین بار دیگر به‌عنوان صدای رسای مردمِ نجیب ایران که خاکشان زادگاه و پرورشگاه کورش کبیر، منادی حقوق بشر، بوده و سرشت‌شان تأسی از محمد(ص)، پیامبر سلم و صلح است، از آن مقام انتظار ورود به صحنه و انجامِ اقداماتی برای ختم آدم‌کشیِ اشغالگران را داریم. 

اینجانب با تاکید بر همه ماموریت‌های آن نهادِعالی که قرار بوده با همکاری سازمانهای غیردولتی و سایر مدافعان حقوق‌بشر در سراسر جهان، صدایی مؤثر برای حق‌خواهی قربانیان نقض حقوق بشر بوده و از حقوق‌بشر در همه ابعاد آن دفاع کند، یادآور مى شوم یکی از ماموریت‌های مهم آن کمیساریای عالی «تلاش برای جلوگیری از ادامه نقض حقوق بشر» و «جلوگیری از مصونیت و فرار ناقضان حقوق بشر از کیفر و چنگال عدالت(مصوب۲۰۰۵)» است، لذا خواستار توجه ویژه و فوری آن مقامِ‌عالی به این وظیفه در قبال فاجعه‌ای هستم که لحظه به لحظه در غزه در حال رخ دادن است. 

آذر منصوری

رئیس جبهه اصلاحات ایران

۱۶ نوامبر ۲٠٢٣| مطابق با ۲۵ آبان ۱۴۰۲

 

منبع: کانال رسمی جبهه اصلاحات ایران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها