|

العالم فی 60 ثانیة

از بودجه 2024 عربستان تا دلازدایی امارات و عراق

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین، الجزیره، الصباح، الخلیج اونلاین، عکاظ عربستان و خبرگزاری رسمی عراق

از بودجه 2024 عربستان تا دلازدایی امارات و عراق
خبرنگار: ذلفا معیل

الصباح:

دو پروژه انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت هزار مگاوات در عراق

وزارت برنامه ریزی عراق از تکمیل تخصیص بودجه برای دو پروژه که دست کم هزار مگاوات انرژی تولید می کنند، خبر داد.

ماهر حماد جوهان، معاون وزارت برنامه ریزی عراق گفت که برخی پروژه های انرژی تجدیدپذیر که از دو سال گذشته تصویب شده، تاکنون اجرایی نشده است.

جوهان تصریح کرد که دولت طی سال جاری، پایه های قانونی که اجرای این پروژه ها طی مرحله آتی را تضمین می کند، از طریق درج آن در بودجه فراهم کرده است.

وی توضیح داد که یکی از این دو پروژه نزدیک به 750 مگاوات و پروژه دوم 250 مگاوات در استان های المثنی و کربلا برق تولید خواهد کرد.

 

عکاظ عربستان:

نمای کلی بودجه 2024 عربستان

حجم بودجه 2024 عربستان  2 هزار میلیارد و 172 میلیارد ریال عربستان (312.5 میلیارد دلار) و حجم هزینه‌ها 2 هزار میلیارد و 251 میلیارد ریال (333.6 میلیارد دلار) است و حجم کسری بودجه 79 میلیارد ریال (21 میلیارد دلار) تعیین شده است.

حجم بودجه نظامی در این قانون 296 میلیارد ریال عربستان (78.9 میلیارد دلار) تعیین شده که صرف هزینه‌های جاری نظامی و صنایع نظامی می‌شود.30 میلیارد دلار به بخش امنیت اختصاص یافته است.بودجه بخش حمل و نقل و ارتباطات 10 میلیارد دلار، بخش آموزش و پرورش 52 میلیارد دلار، بخش درمان و توسعه اجتماعی 57 میلیارد دلار، بخش منابع اقتصادی و عمرانی نیز  22.3 میلیارد دلار و بودجه جاری 11.4 میلیارد دلار تعیین شده است.

 

الخلیج اونلاین: 

برگزاری اجلاس سران هیدروژن سبز عمان در مسقط 

نشست سران هیدروژن سبز عمان 2023، در سومین دوره خود، در مسقط پایتخت عمان برگزار شد تا تعدادی از موضوعات حیاتی مرتبط با انرژی پاک را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

در این اجلاس که در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های عمان برگزار شد، موضوعات متعددی در زمینه انرژی پاک، امنیت انرژی، پروژه‌ها و کارهای مرتبط با این حوزه‌ها، علاوه بر بحث فناوری‌های زنجیره تامین در بخش هیدروژن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این اجلاس با نشستی با عنوان "چشم انداز 2040 عمان در هیدروژن از برنامه تا اجرا" با حضور نمایندگانی از وزارت انرژی و مواد معدنی و تعدادی از شرکت های عمانی فعال در این زمینه آغاز شد.

 

خبرگزاری رسمی عراق: 

توافق عراق و امارات برای تجارت با درهم

بانک مرکزی عراق در بیانیه ای اعلام کرد: محسن العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق در دبی با هناء الرستمانی، رئیس بانک «ابوظبی الاول» دیدار کرد.

در بیانیه بانک مرکزی عراق آمده است: در این دیدار با آغاز فرآیند نقل و انتقالات مالی میان دو کشور و تامین مالی تجارت و واردات میان عراق و امارات با ارز درهم و از طریق بانک ابوظبی موافقت شد.

این بیانیه می افزاید: فرآیند نقل و انتقال با درهم امارات امروز آغاز شد و فاز نخست این توافق با پنج بانک عراقی خواهد بود که به تدریج افزایش می یابد.

طبق این بیانیه، این توافق در چارچوب امکان بخشی به بانک های عراقی برای ایجاد روابط با بانک های معتبر جهانی است .

 

الجزیره: 

آغاز شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری مصر

با پایان رأی‌گیری 3 روزه در مصر، شمارش آرا در حالی آغاز شده که در نبود رقابت واقعی کم‌تر کسی در پیروز شدن «عبدالفتاح السیسی» برای دوره سوم تردید دارد.

در ساعت 21 روز سه‌شنبه (به وقت محلی) درهای مراکز رأی‌گیری در انتخابات بسته و شمارش آرا آغاز شد.

روزنامه دولتی «الاهرام» به نقل از سازمان ملل انتخابات تأکید کرد که این دور از انتخابات شاهد «مشارکت بی سابقه» رأی‌دهندگان بوده است. نسبت مشارکت در دو روز اول 45 درصد اعلام شده بود. هرچند منتقدان به این ارقام تردید دارند.

این در حالی است که 67 میلیون نفر در مصر واجد شرایط رأی دادن هستند.

نتایج انتخابات قرار است در 18 دسامبر اعلام شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها