|

بررسی حادثه تروریستی کرمان از منظر امنیتی در گفت‌و‌گو با نمایندگان

چشم تروریست‌ها به ایران

بی‌شک امنیت یکی از مهم‌ترین موضوعات و زیرساخت همه‌ ابعاد زندگی بشر است؛ ازاین‌رو هر نظام بین‌المللی علاوه بر حفظ امنیت داخلی، مسئول حفظ امنیت بین‌المللی جامعه است. در‌این‌باره حتی رهبر انقلاب نیز ضمن معرفی «امنیت» به‌عنوان زیرساخت هر پیشرفتی، ابعاد و عرصه‌های گوناگون و چگونگی تأمین آن در جامعه را مورد بحث و تبیین قرار داده‌اند؛ اما نباید از نظر دور داشت که جمهوری اسلامی ایران به دلیل شرایط ویژه خود در منطقه و تلاش‌های بسیار در مقابله و مبارزه با بحث تروریسم در خاورمیانه، همواره قربانی تروریسم بوده و مورد طمع و دشمنی بسیاری از سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی بیگانه قرار گرفته است؛ به‌همین‌دلیل بارها مورد هجمه و حمله ترورهای کور قرار گرفته و به‌تازگی نیز این اتفاق رخ داده است.

چشم تروریست‌ها به ایران
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

 بی‌شک امنیت یکی از مهم‌ترین موضوعات و زیرساخت همه‌ ابعاد زندگی بشر است؛ ازاین‌رو هر نظام بین‌المللی علاوه بر حفظ امنیت داخلی، مسئول حفظ امنیت بین‌المللی جامعه است. در‌این‌باره حتی رهبر انقلاب نیز ضمن معرفی «امنیت» به‌عنوان زیرساخت هر پیشرفتی، ابعاد و عرصه‌های گوناگون و چگونگی تأمین آن در جامعه را مورد بحث و تبیین قرار داده‌اند؛ اما نباید از نظر دور داشت که جمهوری اسلامی ایران به دلیل شرایط ویژه خود در منطقه و تلاش‌های بسیار در مقابله و مبارزه با بحث تروریسم در خاورمیانه، همواره قربانی تروریسم بوده و مورد طمع و دشمنی بسیاری از سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی بیگانه قرار گرفته است؛ به‌همین‌دلیل بارها مورد هجمه و حمله ترورهای کور قرار گرفته و به‌تازگی نیز این اتفاق رخ داده است. همین چند روز پیش شاهد فاجعه‌ای خونین و حمله‌ای تروریستی در گلزار شهدای کرمان بودیم که زنان و کودکان بی‌گناه زیادی در آن کشته یا زخمی شدند. در موارد مشابه و پیشین اعلام شد تروریست‌ها از اتباع بیگانه‌ هستند. مسئله‌ای که احساس نظارت بیشتر بر مرزها و ساماندهی اتباع بیگانه خصوصا اتباع غیرقانونی را تشدید می‌کند.

ماجرای دو انفجار انتحاری در کرمان و به خاک و خون کشیده‌شدن ده‌ها شهید و زخمی باعث شد که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بخشی از نطق پیش از دستور خود را به این ماجرا اختصاص دهد و بسیاری از نمایندگان نیز در این باره تذکر بدهند و اظهار همدردی کنند. همچنین به دنبال این حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان، رئیس مجلس هیئتی از کمیسیون امنیت ملی را مأمور رسیدگی به ابعاد ماجرای حادثه تروریستی کرمان کرد. روز گذشته همان‌طورکه از قبل اعلام شده بود، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص بررسی ابعاد ماجرا، جلسه‌ای مشترک با وزارت اطلاعات، وزارت کشور و مسئولان نهادها و سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی تشکیل داد. همچنین ابراهیم عزیزی، رئیس هیئت اعزامی کمیسیون امنیت ملی به کرمان درخصوص بازدید میدانی خود گزارشی ارائه داد. به گفته رئیس هیئت اعزامی کمیسیون امنیت ملی به کرمان «هیچ‌کدام از عوامل تروریستی ایرانی نبودند». عزیزی در تشریح نتایج اولیه بررسی‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حادثه تروریستی کرمان، گفت در راستای وظایف نظارتی مجلس، هیئت امنیتی و انتظامی کمیسیون با نزدیک‌ترین فاصله ممکن بعد از حادثه به استان کرمان اعزام شد. هیئت اعزامی در بدو ورود به استان با همراهی مسئولان اطلاعاتی و انتظامی از محل حادثه و دو انفجار بازدید کردند. در جریان نظارت میدانی با شاهدان و موکب‌داران حاضر در صحنه انفجار نیز صحبت و سپس نشستی را با فرمانده انتظامی استان برگزار کردیم و تمام اقدامات حفاظتی قبل، بعد و در زمان حادثه را بررسی کردیم. نیروی انتظامی با توجه به اینکه بلافاصله در صحنه انفجار حضور پیدا کرده است، اطلاعات میدانی دقیقی در اختیار ما قرار دادند». اگرچه مسئولان امنیتی و اطلاعاتی مشغول بررسی ابعاد ماجرا و چگونگی این حادثه هستند، اما در مقابل برخی کارشناسان نیز پرسش‌هایی راهبردی در حوزه‌های امنیتی مطرح می‌کنند که بررسی آنان می‌تواند به تقویت شرایط انتظامی کشور کمک کند. در‌این‌باره با برخی نمایندگان و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت‌وگو کردیم. آنها به اتفاق تأکید کردند از آنجایی که برنامه‌ریزی دشمنان برای حملات تروریستی در کشور ما پرتعداد است، طبیعی است که گاهی چنین اتفاقی از نگاه ناظران مخفی بماند و چنین حادثه تلخی رخ دهد.

با جنگ تمام‌عیار تروریستی در ایران و خاورمیانه مواجهیم

‌جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در واکنش به حمله تروریستی کرمان به «شرق» گفت: «ما با یک جنگ تمام‌عیار تروریستی در خاورمیانه و علیه ایران مواجه هستیم. می‌دانیم که ایران هزینه بسیار سنگینی را در مواجهه با مبارزه با تروریسم در خاورمیانه پرداخته است و کشوری بوده که بهترین جوانان خود اعم از افسران سپاه و فرماندهان ارشدش را در جنگ با تروریسم خاورمیانه از دست داده است».

نماینده تایباد و باخرز در مجلس ادامه داد: زمانی اگر می‌گفتیم داعش خطری است که مثل یک ویروس و چاله فضایی خاورمیانه را می‌بلعد، کسی باور نمی‌کرد اما امروزه خطرات آن را به‌طور جدی همه امروزه مشاهده می‌کنند».

او افزود: اگر اقدامات و مبارزات ایران با تروریسم نبود تاکنون داعش کل خاورمیانه را بلعیده بود. ایران با داعش جنگید و آن را شکست داد و یکی از مهم‌ترین یادگاری‌های شهید سلیمانی هم پاک‌سازی خاورمیانه از وجود داعش بود. اما آمریکا و غرب سعی در احیای این گروه تروریستی دارد. رحیمی‌جهان‌آبادی اظهار کرد: آمریکا بعد از خروج نیروهایش از افغانستان، زمینه حضور و انتقال نیروهای داعش را به این کشور فراهم کرد؛ چراکه به این نتیجه رسیدند که ایران به‌عنوان کشوری که اصلی‌ترین ضربه را به داعش و تروریسم در منطقه زده است، باید مورد اذیت و آزار قرار گیرد و به امنیتش آسیب برسانند».

از تیرماه تاکنون ده‌ها عملیات تروریستی هولناک خنثی شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: از تیرماه سال جاری تاکنون ده‌ها عملیات تروریستی را سرویس‌های اطلاعاتی کشور خنثی کرده است و ای کاش می‌شد این مطالب و جزئیات را به مردم گفت. اگر در‌این‌باره اطلاع‌رسانی نمی‌شود به این دلیل است که خاطر مردم مشوش نشود اما ای کاش می‌شد زحمات شبانه‌روزی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی را به نمایش گذاشت.

نماینده مردم تایباد و باخرز در مجلس یازدهم بیان کرد: ما در یک جنگ تمام‌عیار با سرویس‌های امنیتی بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کشورهای جهان قرار داریم. پشت سر این تروریست‌های حقیری که خود را در میان زنان و کودکان و افراد بی‌دفاع منفجر می‌کنند، سرویس‌های امنیتی موساد و سیا قرار دارند و دستگاه امنیتی ما طی این مدت در مقابل یک جنگ ترکیبی امنیتی ایستاده است.

او همچنین با تأکید بر اینکه در هر جنگ و نبردی در این وسعت، اتفاقاتی رخ می‌دهد؛ اما طبق اطلاعاتمان آنچه قرار بود اتفاق بیفتد اما جلوی آن گرفته شد به حدی بزرگ و وسیع است که به اعتقاد من باید حوادث رخ‌داده را ضمن اینکه باید بررسی شود چرا این اتفاق افتاده است، اجازه ندهیم این موضوعات نهادهای امنیت‌ساز ما را تضعیف کند.

رحیمی‌جهان‌آبادی با بیان اینکه جنگ روانی‌ای که امروزه علیه نظام و امنیت ما در‌حال رخ‌دادن است، تکمیل‌کننده حمله تروریستی است. عده‌ای خودشان را منفجر می‌کنند و مردم ما را تکه‌پاره می‌کنند و عده‌ای سعی دارند نظام و سیستم انتظامی ما را زیر سؤال ببرند که هر دو در یک جبهه و در کنار هم می‌جنگند و دو لبه یک قیچی هستند.

احتمالا داعش خراسان مسئول ترور کرمان است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به اینکه داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفته است و گفته می‌شود داعش خراسان که در افغانستان مستقر هستند، اجراکننده این حمله تروریستی بوده‌اند، آیا این مسئله را تأیید می‌کنید، گفت: داعش خراسان بعد از تار‌و‌مار شدن داعش در عراق و شام، بخشی از نیروهای خودش را از آسیای میانه و بخشی از نیروهای افغانستان جذب کرده است. به دلیل فقر و تعصباتی که در این کشورها وجود دارد، این افراد را جذب کرده و در بسیاری موارد به ما آسیب می‌زنند و این احتمال زیاد است که این حمله تروریستی کار آنها باشد. اما قطع بدانید اشراف اطلاعاتی ایران در این حد است که آنها را مثل داعش عراق و شام تار‌و‌مار کند.

رحیمی جهان‌آبادی اظهار کرد: ریشه این ماجرا یک بعد فرهنگی دارد که جهالت عقیدتی است. داعش را می‌بینم که بین امت مسلمان انفجار ایجاد می‌کند و عملیات انتحاری می‌کند، به این امید که به بهشت برود».

او تأکید کرد: این ویروس و درد که به هیچ کشور و تفکر و اندیشه‌ای ربطی ندارد، ناشی از جهل است. این تروریسم تکفیری یک درد و رنج خطرناک بر دامان اسلام است و همه تریبون‌داران و علما و روشنفکران و خانواده‌ها و ما مسئولان وظیفه داریم جوانان را درباره جهالت و این تعصبات کور آگاه کنیم و اجازه ندهیم کسی خون و جان و مال و ناموس مسلمانی را مباح اعلام کند.

این نماینده دو دوره مجلس در پاسخ به اینکه تروریست‌های داعش مهاجر بوده‌اند، برای ساماندهی برخی اتباع بیگانه در کشور چه کاری باید انجام داد، اظهار کرد: البته در بین شهدای حادثه تروریستی کرمان که قلب همه ما را جریحه‌دار کرد، تعدادی اهل سنت افغانستانی هم وجود دارند؛ اما به‌طور کل برای ساماندهی اتباع بیگانه باید دو کار مهم انجام دهیم؛ یکی انسداد مرزهای شرقی که نیاز به اعتبارات دارد. امروزه مرزبانی و نیروی انتظامی و ارتش و وزارت اطلاعات در مرزهای شرقی با سیلی از ورود مهاجران مواجه هستند و نیاز به اعتبارات داریم تا مرزهای شرقی کشور را به‌طور کلی و امن مسدود کنیم. نکته دوم در داخل کشور اینکه باید اتباع بیگانه غیرمجاز را شناسایی و ساماندهی کنیم و زمینه بازگشت آنها به افغانستان را فراهم کنیم.

او تأکید کرد: حضور ساماندهی‌نشده اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور آثار سوء فرهنگی و اجتماعی برای ما به همراه دارد و باید این مسئله را مدنظر قرار دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: البته باید بدانیم که همه افغانستانی‌های مهاجر داخل کشور این‌گونه نیستند. بسیاری از آنان سال‌هاست به صورت قانونی در کنار ما زندگی می‌کنند و بخشی از ما شده‌اند؛ اما وضعیت اتباع غیرمجاز باید ساماندهی شود.

او افزود: باید به این نکته توجه کنیم که سرویس‌های امنیتی غربی به دنبال پیوند‌زدن حوادث تروریستی با مردم افغانستان است؛ در‌حالی‌که مردم افغانستان خودشان قربانی تروریسم هستند. این اشتباهی است که نباید مرتکب شد؛ زیرا این ملت خود زخم‌خورده تروریسم است.

فریب سرویس‌های امنیتی خارجی را نمی‌خوریم

مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز با تأکید بر تشکیل جلسه ویژه کمیسیون امنیت ملی با مسئولان امنیتی و وزیر کشور به‌منظور بررسی حادثه تروریستی کرمان، به «شرق» گفت: جلسه‌ای مشترک با حضور آقای قالیباف و وزیر کشور، وزیر اطلاعات، کمیسیون و همه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی برای بررسی این فاجعه و اقدام تروریستی که زن و کودک را به خاک و خون کشید، تشکیل دادیم.

او افزود: قطعا در این اقدام تروریستی سرویس‌های اطلاعاتی معاند دست داشته‌اند و این کاری سازمان‌دهی‌شده است؛ اما تا تحقیقات امنیتی تکمیل نشده، نمی‌توان به‌طور صریح گفت‌ کار کدام سرویس امنیتی است؛ اما زمانی که همه اسناد اطلاعاتی و امنیتی بررسی شد و اسناد واقعی به دست آمد، به اطلاع عموم خواهد رسید.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه با وجود تلاش نهادهای امنیتی، چرا این اتفاق در کرمان رخ داد، گفت: ما کشوری هستیم که به خاطر دفاع از ملت‌های مظلوم منطقه وارد درگیری با گروه‌های سلفی تکفیری و داعش شده‌ایم؛ بنابراین کنترل این حجم از دشمنی و پتانسیل سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی معاند علیه ما کار سختی است و طبیعتا در‌این‌میان مواردی هم ممکن است از دست خارج شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید کرد: تعداد زیادی از این حملات و اقدامات امنیتی و ده‌ها مورد تروریستی با اقتدار خنثی می‌شود؛ اما یکی از آنها هم ممکن است اجرا شود و چنین تبعات فاجعه‌باری ایجاد کند.

محمودوند تأکید کرد: در سال جاری ده‌ها عملیات تروریستی سلفی تکفیری را خنثی کرده‌ایم. اگر آمریکا و روسیه و چین هم باشد، همین اتفاق در آنها می‌افتد؛ چرا‌که تعداد و حجم این عملیات‌ها بسیار بالاست و نمی‌توان آن را نقطه ضعف تلقی کرد.

او همچنین در پاسخ به اینکه داعش مسئولیت این حادثه تروریستی را بر‌عهده گرفته است، آیا همان‌طور‌که گفته می‌شود، داعش خراسان که در افغانستان مستقر هستند، دست به این کار زده‌اند، اظهار کرد: داعش ابزاری در اختیار سرویس‌های امنیتی بیگانه است و باید همه این موارد را بررسی کنیم و از دید امنیتی به‌سادگی قبول نمی‌کنیم که کار داعش باشد. باید همه کدهای امنیتی را کنار هم قرار دهیم و این پازل تکمیل شود. نباید فریب امنیتی دشمنان را بخوریم.

او افزود: ما کارشناسان و دانشمندان امنیتی بزرگی داریم و می‌دانیم با دست توانمند آنها این دشمن خبیث به بدترین شکل ممکن ادب خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها