|

حمایت طالبان از حمله انتقام‌جویانه ایران به اسرائیل/ روسیه در تماس دائمی با ایران است

مقامات برخی کشورها از جمله روسیه و طالبان به تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل و گزارش‌ها از قریب‎الوقوع بودن پاسخ ایران به اسرائیل، واکنش نشان دادند.

حمایت طالبان از حمله انتقام‌جویانه ایران به اسرائیل/ روسیه در تماس دائمی با ایران است

به گزارش شبکه شرق، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر از پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دفاع و حمایت کرد.

حنفی وردک، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر و از مقامات ارشد طالبان در توییتی نوشت: «جمهوری اسلامی ایران در برابر حمله اخیر اسرائیل، حق دفاع از خود را دارد.»

معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر تاکید کرد: «اسرائیل در تلاش برای گسترش جنگ در خاورمیانه‌ است. کشورهای جهان، به‌خصوص کشورهای عربی و ایران باید از موضع‌گیری واحد و قوی برای مبارزه با این ناسور و حمایت از یک فلسطین آزاد و مستقل استفاده کنند.»

واکنش طالبان به تنش ایران و اسرائیل

تماس روسیه با ایران درباره پاسخ به حمله اسرائیل

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه با توجه به پاسخ احتمالی تهران به حمله تل‌آویو به کنسولگری ایران در دمشق، در تماس دائمی با ایران است.

اسرائیل  در اول آوریل یک حمله هوایی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق انجام داد و ساختمان آن را ویران کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ریابکوف به خبرنگاران گفت: «ما در تماس دائمی [با ایران] هستیم و در داخل بریکس نیز انتظار می‌رود در آینده نزدیک گفت‌وگوهای جدید و عمیقی درباره طیف وسیعی از مسائل مربوط به خاورمیانه انجام شود.»

این دیپلمات افزود: «روسیه حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم می‌کند و معتقد است که چشم پوشی از اقدامات اسرائیل در خاورمیانه که هسته اصلی سیاست واشنگتن است، تا حد زیادی عامل اصلی تراژدی‌های بیشتر و بیشتر شده است.»

روسیه: درخواستی برای کمک جهت حل تنش بین اسرائیل و ایران دریافت نکرده‌ایم

 سخنگوی کاخ کرملین با درخواست از همه طرف‌ها در غرب آسیا جهت جلوگیری از تشدید تنش گفت: «حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق، نقض تمام اصول حقوق بین الملل است.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت که «حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق نقض تمام اصول حقوق بین‌الملل است.» سخنگوی کاخ کرملین همچنین از تمامی طرف‌ها در خاورمیانه خواست تا خویشتنداری کرده و از تشدید تنش جلوگیری کنند.

پسکوف گفت: «از همه طرف‌ها در منطقه خاورمیانه می‌خواهیم از خود خویشتنداری نشان دهند تا اوضاع به بی‌ثباتی کامل منجر نشود.»

او همچنین اعلام کرد که «هیچ درخواستی برای کمک به حل و فصل اوضاع بین ایران و اسرائیل  از روسیه نشده است.»

پسکوف همچنین گفت: ولادیمیر پوتین، ریاست جلسه شورای امنیت روسیه را برای بحث در مورد تشدید تنش بین اسرائیل و ایران بر عهده دارد.

پیشتر نیز «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که وزارت خارجه روسیه به شهروندان روس توصیه می‌کند که از سفر به منطقه خاورمیانه به ویژه اراضی اشغالی و لبنان به جز در موارد بسیار ضروری خودداری کنند.

او گفت: «وضعیت پرتنش در منطقه خاورمیانه همچنان پابرجاست. وضعیت در منطقه درگیری فلسطین و اسرائیل و همچنین در منطقه خط آبی بین لبنان و اسرائیل ناپایدار است. اکیداً توصیه می‌کنیم که شهروندان روسیه از سفر به منطقه به جز در موارد بسیار ضروری خودداری کنند.»

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها