|

جهان از جنگی تازه در خاورمیانه استقبال نمی‌کند

قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشد

پس از واکنش تنبیهی ایران به اقدامات اسرائیل، تلاویو خواهان برگزاری یک جلسه فوری در شورای امنیت شد. این جلسه حدودا ۱۰ روز قبل، به دلیل حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شکل گرفت که در آن تعدادی از کشورها در متهم کردن نتانیاهو تعلل به‌خرج دادند و در نهایت جلسه بدون نتیجه‌ای ویژه به پایان رسید.

قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشد
خبرنگار: مهسا مژدهی

بامداد یکشنبه، ایران حملات موشکی و پهپادی خود را در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق، آغاز کرد. تهران از ۷۲ ساعت قبل تصمیم خود را به کشورهای همسایه رسانده بود. دو پایگاه نظامی هدف اصلی موشک‌های ایرانی به‌حساب می‌آمدند. اولی پایگاه نواتیم که از آن در حمله به کنسولگری ایران استفاده شد و مقر هواپیماهای اف‌۳۵ است و دومی پایگاه رامون محل استقرار هواپیماهای اف ۱۶.

جلسه شورای امنیت؛ قطعنامه‌ای صادر نشد

پس از واکنش تنبیهی ایران به اقدامات اسرائیل، تلاویو خواهان برگزاری یک جلسه فوری در شورای امنیت شد. این جلسه حدودا ۱۰ روز قبل، به دلیل حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شکل گرفت که در آن تعدادی از کشورها در متهم کردن نتانیاهو تعلل به‌خرج دادند و در نهایت جلسه بدون نتیجه‌ای ویژه به پایان رسید.

جلسه یکشنبه شب شورای امنیت با هشدار گوترش درمورد خطر یک درگیری تمام‌عیار ویرانگر آغاز شد. او خاورمیانه را در لبه پرتگاه توصیف کرد. گیلاد اردان سفیر اسرائیل در شورای امنیت، بدون اشاره به علت واکنش تهران، حمله بامداد شنبه را عبور از خط قرمز خواند و حق تلافی را برای تلاویو مشروع دانست. در مقابل ایران تاکید کرد که حمله اخیر، در دفاع از کشور بوده است.

اردان سفیر اسرائیل در شورای امنیت با امید ایجاد اشد تحریم‌ها علیه ایران پا به جلسه یکشنبه شب گذاشت. اما درخواست او هر چند از سوی کشورهای غربی مانند بریتانیا، آمریکا و فرانسه مورد توجه قرار گرفت اما در نهایت رد شد. با وجود برخی انتقادات از عملکرد تهران، جلسه شورای امنیت بدون صدور بیانیه یا قطعنامه‌ به‌پایان رسید.

حمایت روسیه، بی‌طرفی چین

سخنرانی نماینده روسیه در شورای امنیت علیه اقدامات اسرائیل توجه بسیاری را به‌ خود جلب کرد. او گفت زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد هشدار دادیم که مانع محکومیت این موضوع در شورای امنیت نشوید. اگر یک سفارتخانه غربی مورد حمله قرار می‌گرفت، اوضاع فرق می‌کرد. این سخنان در حالی مطرح شد که مسکو به‌طور سنتی روابط خوبی با تلاویو دارد.

در مقابل چین لحن نرم‌تری را به کار برد. نماینده این کشور البته در سخنرانی خود حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد اما در نهایت نتوانست نگرانی خود را از اقدامات ایران پنهان کند و خواهان کنترل تنش‌ها شد.

بایدن آب پاکی را روی دست نتانیاهو ریخت

تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو، به‌خودی خود فصل تازه‌ای را در روابط تلاویو و واشنگتن باز کرد. البته ایالات متحده آمریکا بر حمایت خود از اسرائیل تاکید داشت اما بایدن رسما با توضیح اینکه قصد ندارد وارد منازعه با ایران، در صورت تمایل تلاویو به پاسخ نظامی به تهران شود، آب پاکی را روی دست نتانیاهو ریخت.

در سال‌های اخیر واشنگتن تلاش کرده تا وارد تنش‌هایی که با منافع این کشور ارتباط مستقیمی ندارند، نشود. به‌نظر می‌رسید با توجه به اتحاد تاریخی میان اسرائیل و آمریکا، این موضوع در قبال بایدن و نتانیاهو صدق نکند. با همه اینها مکالمه تلفنی آن دو پس از واکنش ایران نشان داد که بایدن این سیاست را بیش از آنچه انتظارش می‌رفت، جدی گرفته است.

از طرف دیگر همکاری ایالات متحده برای مقابله با پهپادها و موشک‌های ایرانی با اسرائیل باعث شد تا سوالات زیادی در مورد توان دفاعی تلاویو ایجاد شود. 

تهران می‌گوید پاسخ به اسرائیل همینجا به پایان رسیده است و جلسه کابینه جنگ اسرائیل به ریاست نتانیاهو هم در مورد واکنش به حملات تنبیهی ایران به نتیجه نرسیده است. گزینه پاسخ نظامی در مقابل واکنش تهران، پس از موضع‌گیری اخیر دولت بایدن از روی میز برداشته شده و کارشناسان نظامی و بین‌الملل معتقدند اقدام ایران توانسته نوعی از بازدارندگی را در منطقه در مقابل رفتارهای جنگ‌طلبانه تلاویو ایجاد کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها