|

العالم فی 60 ثانیة

از تحول دیجیتال دولت امارات تا بحران دارو در مصر

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،شفق نیوز، البیان، الشرق الاوسط، العالم الجدید و العربی الجدید.

از  تحول دیجیتال دولت امارات تا بحران دارو در مصر
خبرنگار: ذلفا معیل

الامارات الیوم: امارات از نظر شاخص خدمات دولتی در رتبه اول جهان

گزارش تحول دیجیتال دولت امارات در سال 2023 نشان داد که امارات در چندین شاخص مهم دولتی در رتبه‌بندی جهانی قرار دارد، زیرا رتبه اول جهانی را در شاخص خدمات دولتی و خدمات دولتی انسان‌محور، در راستای چشم‌انداز خود برای ارائه تجربه‌ای متمایز، با تمرکز بر نیازهای شهروندان و ساکنان نیز رتبه اول را در مشارکت عمومی و تدارکات دولتی محصولات فناوری پیشرفته کسب کرده است.

از نظر تحول دیجیتال دولت، این گزارش نشان داد که امارات در رتبه چهارم جهانی در شاخص بلوغ تحول دیجیتال دولتی قرار دارد، زیرا برای توسعه استفاده از فناوری مدرن و دیجیتالی سازی در ارائه خدمات و بهبود کارایی کار دولت تلاش می کند. امارات همچنین رتبه سیزدهم در شاخص توسعه دولت دیجیتال، رتبه ششم جهانی را در شاخص مشارکت الکترونیکی از طریق اینترنت دارد.

العربی الجدید: بحران دارو در مصر 

بحران کمبود دارو در مصر و درد و رنج شهروندان به دلیل عدم دسترسی به داروهای مورد نیاز در داروخانه‌های استان‌های مختلف رو به وخامت گذاشته است.

این بحران دارویی پس از آن اتفاق افتاد که شرکت‌های دارویی، به سبب افزایش قیمت، تولید حدود هزار نوع دارو از 13 هزار دارو را به دلیل قیمت بالای مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آنها که بیشتر آنها از خارج وارد می‌شود، متوقف کرده‌اند.

گفتنی است بازار داروی مصر طی سال‌های گذشته در پی کمبود مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دارو یا انباشت آن در بنادر به دلیل کمبود نقدینگی دلار مورد نیاز برای آزادسازی آنها و همچنین افزایش قیمت جهانی حمل و نقل و مواد خام شاهد افزایش قیمت‌های پی در پی بوده است.

شفق نیوز: کاهش بی سابقه خرید ملک در ترکیه توسط عراقی ها

سازمان آمار ترکیه امروز شنبه اعلام کرد که عراقی ها در رتبه هفتم خرید املاک و مستغلات در ترکیه طی ماه آوریل قرار گرفتند.

فروش املاک و مستغلات به شهروندان خارجی در این ماه 50.3 درصد در مقایسه با آوریل سال گذشته کاهش یافت و به 1.272 ملک رسید.

بیشترین استان‌هایی که ملک در این ماه فروخته‌اند، آنتالیا با 424 مورد، استانبول با 407 مورد و مرسین 149 مورد است.

براساس اطلاعات سازمان آمار ترکیه، روس‌ها با 293 ملک در رتبه نخست خرید بیشترین ملک در ترکیه قرار گرفتند.

پس از روس‌ها، ایرانی‌ها با خرید 117 ملک در رتبه دوم قرار گرفتند و اوکراینی‌ها نیز با خرید 91 منزل در رتبه سوم قرار گرفتند.

الشرق الاوسط: دیدار بن سلمان و بن زاید 

 ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با رئیس امارات متحده عربی در شهر الخبر عربستان، مسائل دو جانبه و  اوضاع و تحولات منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

شاهزاده محمد بن سلمان در دیدار با شیخ محمد بن زاید در کاخ العزیزیه در شهر الخبر با یکدیگر درباره مسائل مختلف  گفت‌وگو کردند.

بدر العساکر، مدیر دفتر خصوصی ولیعهد سعودی، عکسی از این دیدار را در کاخ العزیزیه در شهر الخبر در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد.

گفتنی است شاهزاده محمد بن سلمان  قبل از این دیدار نیز با تعدادی از شاهزادگان، علما، وزرا و جمعی از شهروندان در شهر دمام به عنوان بخشی از سفر وی به منطقه الشرقیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

العالم الجدید: مرحله دوم مرمت «طاق کسری» 

 طاق کسری یک اثر تمدنی بزرگ در عراق است که طی سال‌های مختلف شاهد عملیات مرمت بوده است، این بنا در سال 1888 در پی جاری شدن سیل از رود دجله، آسیب دید به طوری که بخش‌های زیادی از آن، تخریب شد.

طاق کسری یا ایوان مدائن آخرین اثر بازمانده از تمدن ساسانی در عراق، در جنوب شرقی بغداد، پایتخت قرار دارد. خرابه‌های باستانی مرتفعی که نشانه‌های زیادی از خلاقیت معماری دارد که در بقایای ایوان حاکم وقت امپراطوری ساسانی به نام «کسری انوشیروان دادگر» نمایان و برجسته شده است.

طاق کسری از دو بخش اساسی تشکیل شده، یکی خود بنا و دیگری طاقی در کنارش به ارتفاع 37 متر و عرض 26 متر که از بزرگ‌ترین بنا‌های آن دوران به شمار می‌رود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها