|

«ابراهیم رئیسی» و «الهام علی‌اف» در نقطه صفر مرزی:

رابطه ایران و آذربایجان ناگسستنی است/ مرز ایران و آذربایجان را به مرز امید و فرصت تبدیل ‌می‌کنیم

ارتباط ایران با آذربایجان، فراتر از همسایگی، بلکه رابطه خویشاوندی است و این رابطه، ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد.

رابطه ایران و آذربایجان ناگسستنی است/ مرز ایران و آذربایجان را به مرز امید و فرصت تبدیل ‌می‌کنیم

به گزارش شبکه شرق، رئیس‌جمهور ارتباط بین ایران آذربایجان را فراتر از همسایگی خواند و تاکید کرد که این رابطه، ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح سد «قیزقلعه سی» و بهره برداری از سد «خداآفرین» در آذربایجان شرقی که با حضور «الهام‌علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان برگزار شد، اظهار کرد: رودخانه ارس همواره پیوندی بین مردم آذربایجان و ایران بوده است. این پیوند و همکاری از 50 سال قبل همواره وجود داشته و امروز خود را در افتتاح این سدها خود را نشان داد. این طرح‌ها 2 میلیارد متر مکعب آب را تامین می کند و چهار نیروگاه فعال و 40 هزار شغل ایجاد می‌کند. آب شرب و کشاورزی را تامین می‌کند و نماد توسعه و اراده مشترک دو کشور است. این همکاری موجب امیدواری مردم دو منطقه و ناامیدی دشمنان می شود.

او ادامه داد: ارتباط ما با کشور آذربایجان فراتر از همسایگی، بلکه رابطه خویشاوندی است و این رابطه، ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد. تاریخ و تمدن وپیشینه ما به هم پیوند دارد. این رابطه قلبی بین دو کشور بوده و ناگسستنی است. روز به روز این روابط افزایش خواهد یافت.

رئیسی با اشاره به اینکه آمادگی صدور خدمات فنی و مهندسی به آذربایجان و سایر کشورها را داریم، گفت: باید به جمهوری آذربایجان تبریک بگوییم که منطقه قره باغ را در اختیار گرفتند. ما به تمامیت ارضی آذربایجان اعتقاد داریم و شاید از اولین کشورهایی بودیم که صریح اعلام کردیم این منطقه به آذربایجان تعلق دارد. ما برای آبادانی این منطقه آمادگی داریم.

او همچنین گفت: کریدور ارس باید با اراده ایران و آذربایجان ادامه یابد. من به وزیر راه و شهرساری برای تکمیل این طرح تاکید کرده‌ام. این کار در شش جبهه با قوت در حال انجام است و باید تلاش کنیم تا زودتر از زمان مقرر 36 ماهه، این طرح را به بهره برداری برسانیم. این جاده‌ای مهم در منطقه است و برای دو کشور اهمیت دارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و تردید نداریم دو ملت ایران و آذربایجان نسبت به حمایت از مردم غزه و نفرت از اسرائیل تردید ندارند. همکاری کشورهای مسلمان باید برای حمایت از مردم فلسطین انجام شود.

رئیسی ادامه داد: ممکن است برخی از همکاری و پیوند دو کشور خرسند نشوند که اهمیت ندارد. منافع دو کشور برای ما اهمیت دارد. ساخت سد، نیروگاه، جاده، توسعه حمل ونقل و روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی در راستای منافع دو کشور است. دشمنان ما نه پیشرفت ایران، نه آذربایجان را نمی خواهد. هر پیشرفتی در آذربایجان، پیشرفت ما محسوب می‌شود. مرزها نه نقطه نگرانی، بلکه باید نقطه امید و فرصت برای توسعه دو کشور باشد. ما معتقدیم مرزها فرصت است.

امروز دنیا شاهد دوستی ایران و جمهوری آذربایجان است

رئیس‌جمهور آذربایجان در دیدار با ابراهیم رئیسی گفت: مواضع ایران و آذربایجان در مسائل منطقه و بین‌المللی یکسان است و امروز تمام دنیا شاهد دوستی ایران و جمهوری آذربایجان هستند.

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در آیین افتتاح سد «قیز قلعه سی» با تاکید بر اینکه امروز روابط ایران و آذربایجان جایگاه ویژه‌ای دارد و با قدردانی از مهندسان کشورمان که در احداث این نیروگاه مشارکت داشته‌اند، بیان کرد: برای ساخت این پروژه‌ها از ظرفیت‌های بزرگی بهره گرفته شده است چرا که اجرای چنین پروژه‌ای نیاز به تجربه بالایی داشت.

وی دوستی و روابط بین ایران و آذربایجان را دارای سبقه تاریخی دانست و تصریح کرد: اجرای این پروژه نشان دهنده دوستی دو کشور است و امروز تمام دنیا شاهد دوستی میان ایران و آذربایجان هستند. مردم ما در یک منطقه می‌زیسته‌اند و مراودات دو کشور در عالی‌ترین سطح قرار داشته است.

مرز میان ایران و آذربایجان، مرز دوستی و برادری است

علی‌اف ادامه داد: اولین بار است که روسای دو کشور در مرزی دیدار می‌کنند که نشان می‌دهد مرز میان ایران و آذربایجان، مرز دوستی و برادری است.

او گفت: امروز با آیت‌الله رئیسی درباره مسائل بسیار مهمی مذاکره کردیم و اطمینان حاصل کردیم که دیدگاه‌های ما به ویژه در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک است و ما در چارچوب تمام سازمان‌های بین المللی از یکدیگر حمایت می‌کنیم.

الهام علی‌اف با اشاره به پروژه‌های مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان که در حوزه حمل و نقل در حال اجرایی شدن است، اذعان کرد: کریدور شمال-جنوب برای منطقه بسیار مهم است و با ایجاد زیرساخت‌های راه آهن در ایران این کریدور به حیاتی‌ترین رگ حمل و نقل دنیا بدل خواهد شد.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به رشد ۵۰ درصدی حمل و نقل بین دو کشور در سال گذشته، افزود: پس از افتتاح راه آهن، این میزان بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: امروز پل جدید آق‌بند نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که بخشی از کریدور شمال جنوب است و جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند.

بیگانگان نمی‌توانند در روابط ایران و آذربایجان تفرقه بیفکنند

رئیس‌جمهور آذربایجان توسعه روابط میان دو کشور را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: از رئیس جمهور ایران دعوت می‌کنم در کنفرانسی که در ماه نوامبر در باکو برگزار خواهد شد، شرکت کند. این پنجمین ملاقات روسای جمهوری ایران و آذربایجان است و این اولین ملاقاتی است که در نقطه مرزی انجام می‌گیرد. ملاقات روسای جمهوری ایران و آذربایجان برای دنیا و منطقه پیام دارد. هیچکس نمی‌تواند بین دو کشور سوتفاهم و تفرقه ایجاد کند.

الهام علی‌اف با ابراز تاسف نسبت به اشغال ۳۰ ساله اراضی جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان، گفت: ۲۰ درصد از اراضی جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان اشغال شده بود و متاسفانه مردم ما از خانه و کاشانه خود رانده و بیش از یک میلیون آذربایجان بی‌خانه شده بودند.

او افزود: آذربایجان تمامیت ارضی خود را در چهارچوب نظامی و سیاسی حل و در سال ۲۰۲۳ حق حاکمیت خود را تعیین کرد. در حال حاضر نیز در حال تعیین خط مرزی آذربایجان و ارمنستان هستیم. این اتفاق امیدبخشی است چرا که بعد از سال‌های متمادی توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان اجرا خواهد شد.

رئیس‌جمهور آذربایجان ضمن استقبال از حمایت ایران در برقراری صلح در منطقه، تصریح کرد: در ملاقات با آیت‌الله رئیسی شاهد آن بودیم که ایران در برقراری صلح و ثبات در منطقه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. ما نیز معتقدیم که صلح و ثبات در منطقه باید با اراده و خواست مردم منطقه تامین شود و ورود بیگانگان به مسائل منطقه قابل قبول نیست. روابط خود با کشور‌های خارجی در چهارچوب احترام متقابل انجام می‌دهیم، اما مسائل منطقه باید توسط کشور‌های منطقه حل شود و ورود بیگانگان مشکلات را افزایش خواهد داد.

 رئیس‌جمهور ایران و آذربایجان

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها