|

کاخ سفید: اسرائیل در حمله به اردوگاه آوارگان رفح خطوط قرمز بایدن را نقض نکرد

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در نشست مطبوعاتی کاخ سفید گفت حمله اسرائیل به اردوگاه «السلام» در رفح «خطوط قرمز» جو بایدن را نقض نکرده است.

کاخ سفید: اسرائیل در حمله به اردوگاه آوارگان رفح خطوط قرمز بایدن را نقض نکرد

به گزارش شبکه شرق از العربیه، پس از حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح، کاخ سفید، سه‌شنبه هشت خرداد، اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، قصد تغییر سیاست در قبال اسرائیل را ندارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در نشست مطبوعاتی کاخ سفید گفت حمله اسرائیل به اردوگاه «السلام» در رفح «خطوط قرمز» جو بایدن را نقض نکرده است.

کربی مدعی شد واشینگتن «شمار اجساد سوخته» در حمله اسرائیل را نادیده نمی‌گیرد و اضافه کرد که اسرائیل درمورد این حمله تحقیق خواهد کرد.

اظهارات کربی موجی از انتقاد‌ها را در آمریکا برانگیخت و ویدیوی این نشست مطبوعاتی به‌سرعت در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد.

 

کربی در پاسخ به خبرنگاران درباره حمله تل‌آویو به اردوگاه آوارگان السلام گفت واشینگتن تاکنون «عملیات گسترده اسرائیل» را ندیده است.

او در این زمینه اضافه کرد: «ما ندیدیم که آن‌ها در یگان‌های بزرگ و با تعداد زیادی سرباز در کاروان‌ها و آرایش‌های نظامی، به عنوان بخشی از یک مانور هماهنگ، علیه چندین هدف روی زمین وارد عمل شوند.»

نادیا البلبیسی، مدیر دفتر «العربیه» در واشینگتن نیز درباره حمله اسرائیل به «مناطق امن» نوار غزه پرسید. کربی در پاسخ گفت: «حادثه روز یکشنبه وحشتناک و غم‌انگیز بود.

حق با شماست. برای حفظ جان و امنیت بی‌گناهانی که قصد پناه بردن به رفح و اطراف آن را داشتند، تلاش کافی نشد. نمی‌توانم مکان‌هایی که غیرنظامیان به آنجا رفتند را تایید کنم و نمی‌دانم که آیا همه آن‌ها به چادر‌های واقع در اردوگاه‌هایی رفتند که نیرو‌های اسرائیلی برپا کرده بودند یا به مکانی دیگری رفته بودند.»

کربی در عین حال اذعان کرد مکان‌هایی که پیشتر به عنوان مناطق امن توصیف شده بود «همچنان خطرناک است».

این مواضع دو روز پس از بمباران مرگبار اردوگاه السلام در رفح اعلام شد. این حمله ۴۵ قربانی، که بیشتر زنان و کودکان بودند، به‌جا گذاشت. اجساد سوخته آن‌ها در پی آتش‌سوزی ناشی از بمباران پیدا شد.

 

«عملیات محدود»

پیشتر جو بایدن اعلام کرده بود که حمله نظامی گسترده اسرائیل در رفح را تایید نمی‌کند.

بایدن در این ماه به دلیل نگرانی نسبت به استفاده اسرائیل از بمب‌های سنگین در رفح، تحویل محموله تسلیحات سنگین به تل‌آویو را به حالت تعلیق درآورد.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در روز دوشنبه حمله به اردوگاه آوارگان در شهر رفح را «حادثه‌ای غم‌انگیز» توصیف کرد و گفت که دولت او در حال تحقیق درباره این حمله است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در این زمینه به خبرنگاران گفت: «مهمات ما به تنهایی نمی‌تواند آتشی به این بزرگی را آغاز کند.»

اسرائیل پس از حمله هفت اکتبر حماس، علاوه بر عملیات زمینی، حملات هوایی و موشکی مرگباری در نوار غزه انجام داده است. به گفته وزارت بهداشت فلسطین، تاکنون دست‌کم ۳۶ هزار و ۹۶ فلسطینی که بیشتر آن‌ها غیرنظامیان زن و کودک بوده‌اند، کشته شدند.

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها