|

نیکزاد: تأکید مقام معظم رهبری بر «عدم تنش‌های سیاسی دشمن شاد کن» است

نایب رئیس مجلس گفت: شورای نگهبان اعلام کرده که رؤسای قوه مقننه و قضائیه و مدیر اجرایی ریاست جمهوری منعی برای ثبت‌نام در این انتخابات ندارند

نیکزاد: تأکید مقام معظم رهبری بر «عدم تنش‌های سیاسی دشمن شاد کن» است

به گزارش شبکه شرق، علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، به جماران گفت:، چون طبق قانون اساسی، مفسر این موضوع شورای نگهبان است، او باید تفسیر کند. اخیرا اعلام کرده‌اند که رؤسای قوه مقننه و قضائیه و مدیر اجرایی ریاست جمهوری منعی برای ثبت‌نام در این انتخابات ندارند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تأکید مقام معظم رهبری بر عدم تنش‌های سیاسی دشمن شاد کن است، گفت: هیچ کس فکر نمی‌کرد که آقای رئیس جمهور به یک سفر کاری تشریف ببرند و بالگرد دچار سانحه شود. نکته دوم این است که در قانون مشخص شده و کسانی که منع قانونی ندارند و می‌توانند خدمتی ارائه بدهند که سبب تقویت کشور و نظام شود، کاندیدا می‌شوند.

مشروح گفتگو با علی نیکزاد را در ادامه می‌خوانید:

فضای افتتاح مجلس دوازدهم را چطور دیدید و به نظر شما اولویت‌های این دوره از مجلس چیست؟

ضایعه بزرگی در کشور اتفاق افتاد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، شهیدان پرواز اردیبهشت، دل همه ما را خون کرد. اما رهبر معظم انقلاب فرمودند که در امور جاری کشور نباید وقفه‌ای حاصل شود. مستحضر هستید که چند روز قبل مجلس خبرگان رهبری شکل گرفت و هیأت رئیسه و رئیس محترم آن انتخاب شدند. مجلس دوازدهم هم طبق تقویم باید هفتم خرداد ماه افتتاح می‌شد و این کار با حضور مسئولین صورت پذیرفت، پیام رهبر معظم انقلاب قرائت شد، سوگند منتخبان انجام پذیرفت و ادای احترام به معمار کبیر انقلاب اسلامی انجام گرفت.

در پیام مقام معظم رهبری به افتتاح مجلس دوازدهم مردم‌سالاری دینی، اخلاق، عدم تنش‌های سیاسی که دشمن را شاد کند و خدمت برای مردم به خاطر خدا مورد تأکید مقام معظم رهبری بود. اما از نظر من مجلس دوازدهم باید کاری کند که از دستاورد‌های ما در عرصه بین‌المللی و توانمندی‌هایمان نهایت استفاده را داشته باشیم. در کنار این قضیه «معیشت مردم»، «مسکن مردم»، «ازدواج بچه‌های مردم» و بوروکراسی که الآن بر ادارات حاکم شده و باعث می‌شود که ما سرمایه اجتماعی خودمان را از دست بدهیم، را باید مراقبت کنیم.

امیدوارم در مجلس با کمیسیون‌محور بودن و کار تخصصی که در کمیسیون‌های سیزده‌گانه انجام می‌شود، بتوانیم کار را پیش ببریم؛ و این مجلس مصوباتی را بگذراند و قوانینی را تصویب کند که سبب خوشحالی مردم شود. ما باید کاری کنیم که با انتخاب مردم و استقرار مجلس دوازدهم، سفره‌های مردم بزرگ شود و مشکلات و گرفتاری‌های مردم رفع شود. این سبب می‌شود که ما به سمت عقلانیت و خدمت به مردم در جهت افزایش سرمایه اجتماعی حرکت کنیم.

 

با یک فاصله حدود یک هفته از افتتاح مجلس، ثبت‌نام از نامزد‌های رئیس جمهوری آغاز شده و در فضای عمومی و رسانه‌های کشور چند نفر از نمایندگان مجلس به عنوان کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مطرح می‌شوند. از نظر شما منع قانونی یا اخلاقی وجود ندارد که منتخب مردم با فاصله کمی از شروع به کار، به یک عرصه دیگر برود؟

وقتی نمایندگان وارد عرصه انتخابات شده بودند، هیچ کس فکر نمی‌کرد این ضایعه که دل همه ما را خون کرد، اتفاق بیفتد. یعنی هیچ کس فکر نمی‌کرد که آقای رئیس جمهور به یک سفر کاری تشریف ببرند و بالگرد دچار سانحه شود. نکته دوم این است که در قانون مشخص شده و کسانی که منع قانونی ندارند و می‌توانند خدمتی ارائه بدهند که سبب تقویت کشور و نظام شود، کاندیدا می‌شوند.

به نظرم منتظر بمانیم تا ثبت‌نام‌ها و تأیید صلاحیت‌ها انجام بگیرد و بعد ببینیم چه کسی اصلح است و این موضوع را پیش ببریم.

 

چون آقای قالیباف عضو هیأت سه نفره برگزاری انتخابات است، می‌تواند نامزد انتخابات رئیس جمهوری شود؟

شورای محترم نگهبان باید این را تفسیر کند. چون طبق قانون اساسی، مفسر این موضوع شورای نگهبان است، او باید تفسیر کند. اخیرا اعلام کرده‌اند که رؤسای قوه مقننه و قضائیه و مدیر اجرایی ریاست جمهوری منعی برای ثبت‌نام در این انتخابات ندارند.

 

منبع: جماران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها