|

با ادامه موج انتقادات به مجلس‌دوازدهمی‌ها

هیچ‌کس اشتباه در شمارش آرا را گردن نمی‌گیرد

«از شمارش یک رأی‌گیری ساده هم عاجز هستند!». این جمله‌ای انتقادی است که این روزها در وصف نحوه برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس و تغییر آرا در بازشماری آرای منتخبین بارها شنیده شده. بهارستان‌نشینان که با چالش مشارکت حداقلی در انتخابات، مجلس دوازدهم را کلید زده‌اند، با ماجرای شمارش آرای انتخابات هیئت رئیسه در همان ابتدای آغاز به کار مجلس انتقادات زیادی را در رابطه با اجرای امور عادی مجلس برانگیختند.

حجم ویدیو: 8.03M | مدت زمان : 00:01:32

حمیدرضا به‌گذر: «از شمارش یک رأی‌گیری ساده هم عاجز هستند!». این جمله‌ای انتقادی است که این روزها در وصف نحوه برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس و تغییر آرا در بازشماری آرای منتخبین بارها شنیده شده. بهارستان‌نشینان که با چالش مشارکت حداقلی در انتخابات، مجلس دوازدهم را کلید زده‌اند، با ماجرای شمارش آرای انتخابات هیئت رئیسه در همان ابتدای آغاز به کار مجلس انتقادات زیادی را در رابطه با اجرای امور عادی مجلس برانگیختند. بماند که معتقدند تعداد تعرفه و آرا درست بوده اما در توجیه واقعه رخ‌داده، توضیح داده شده که زمان شمارش نحوه محاسبه رأی‌ها مسئولان شمارش سهوا دچار خطا شده‌اند. خطایی که انتقادات گسترده را روانه مجلس کرد و قالیباف به عنوان رئیس مجلس هم تأکید داشت در روز انتخابات هیئت رئیسه او هم مانند سایر نمایندگان پایین جایگاه ریاست بوده و نظاره‌گر هرآنچه که رخ داده است.

پس از انتخاب هیئت رئیسه سنی و در اجلاسیه اول مجلس دوازدهم، اولین مأموریت بهارستان‌نشینان انتخابات هیئت رئیسه مجلس بود اما کمتر از یک ساعت پس از پایان این جلسه، اطلاعیه‌اى از سوى مجلس مبنى بر بازنگری و شمارش مجدد آرای انتخابات نواب رئیس و ساعتی بعدتر از بازنگری در شمارش آرای دبیران مجلس و همچنین نظار صادر شد، به طوری که در ادامه یکی از کاندیداهای نواب‌رئیسی مجلس نسبت به نتایج انتخابات اعتراض کرد و در شبکه مجازی خویش نوشت: «انتخابات هیئت‌رئیسه با این وضعیت مخدوش بوده و باید مشخص گردد چه کسی به هنگام شمارش آرای نمایندگان این تخلف را انجام داده است». در بازشماری مجدد آرا تغییری در ترکیب نواب رئیس ایجاد نشد و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» و «علی نیکزاد» به عنوان نایب‌رئیس اول و دوم باقی ماندند. یکى از نکات حائز اهمیت، اختلاف بیش از ۲۰ رأی در شمارش اولیه و بازشماری آرای برخی کاندیداهای نایب‌رئیسی است؛ به طور خلاصه توضیح روابط عمومی مجلس این است که «در فرایند چاپ تعرفه رأی، توزیع تعرفه‌ها و ثبت امضای نمایندگان و جمع‌آوری آرا که توسط سیستم اداری مجلس انجام شده، هیچ گونه تناقضی وجود نداشته است. در شمارش آرا که توسط چهار نفر از نمایندگان انجام شده، اشتباه رخ داده و این مغایرت به وجود آمده است». همچنین در بازشماری آرای ناظران هیئت‌رئیسه مجلس مشخص شد یکی از موارد اختلاف رأی، مربوط به نوری‌قزلجه کاندیدای کارپردازی (ناظر هیئت‌رئیسه) است که به ۴۰ رأی می‌رسد؛ در توضیح روابط عمومی مجلس درباره اختلاف رأی در این خصوص آمده است که: «در بازشماری مجدد آرا مشخص شد که دلیل اختلاف در تعداد آرای اعلامی، اشتباه نمایندگان شمارش‌کننده آرا در تجمیع آرا بوده به نحوی که آرای شمارش‌شده در دو برگه، هنگام تجمیع دو بار محاسبه شده و باعث بروز این اختلاف در تعداد آرا شده است». در بازشماری آرای انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس نتایج اولیه مبنى بر این بود که مجتبی بخشی‌پور، احمد نادری، روح‌الله متفکرآزاد، مجتبی یوسفی، محمد رشیدی و اکبر رنجبرزاده به‌عنوان شش دبیر هیئت رئیسه انتخاب شدند. اما در بازشماری مجدد آرا، نتایج اولیه در میزان آرا تغییرات چشمگیر کرد و از تعداد آراى هر کاندیدا مقدار قابل توجهى کاسته شد به صورتى که نتایج جدید تنها انتخاب آخرین مخاطب را دستخوش تغییر کرد. در جریان شمارش مجدد آراى این نمایندگان، رأی روح‌الله متفکرآزاد از ۱۰۱ به ۱۱۷، احمد نادری از ۱۱۲ به ۱۰۲، مجتبی بخشی‌پور از ۱۲۰ به ۹۶، محمد رشیدی از ۹۷ به ۸۹، مجتبی یوسفی از ۹۸ به ۸۸ و عباس پاپی‌زاده به ۸۲ رأی تغییر کرد. پاپی‌زاده و رنجبرزاده در بازشماری آرا برابر شدند که در نهایت با قرعه‌کشی، عباس پاپی‌زاده جای رنجبرزاده را در هیئت رئیسه گرفت.

موج انتقادات به مجلس

بازنگری در شمارش آرای انتخابات هیئت‌رئیسه در حالی موجی از انتقادات به مجلس را به همراه داشت که همچنان این سؤال در ذهن افکار عمومی نقش بسته که علت این اتفاق چیست و چرا مجلس در این بخش، به درستی مدیریت نکرده است. با وجود انتقادات نمایندگان به رئیس مجلس، قالیباف خطاب به رسایی گفت: در بحث برگزاری انتخابات هیئت رئیسه بنده هم مثل شما روی صندلی‌ها نشسته بودم و هیچ مسئولیت قانونی درخصوص برگزاری انتخابات نداشتم. هیئت رئیسه سنی طبق روال قانونى وظیفه خودش را انجام داده و خود هیئت رئیسه سنی مسئول بازشماری آرا شده بود. در جای دیگر قسیم عثمانی نماینده مجلس دوازدهم گفت: بنده دموکراتیک‌ترین انتخابات مجلس را شاهد بودم، انتخاباتی که چون هیچ فراکسیونى شامل اکثریت نبود هیئت رئیسه برنده یا بازنده از پیش تعیین‌شده‌اى نداشت و عملاً هیئت رئیسه منتخب ترکیبی از همه گرایش‌ها را در خود جای می‌داد. فضلی دیگر نماینده مجلس دوازدهم به خبرنگار «شرق» در پاسخ به سؤالی درخصوص تقلب یا تخلف در انتخابات هیئت رئیسه مجلس گفت: «طبیعتاً باید بررسی شود. در هر حال اسمش را هرچه بگذاریم اشتباه، تخلف یا تقلب اما این در شأن مجلس نبود. ایراد به صورت جدی وارد است، باید راه ورود این‌چنین اتفاقاتی بسته شود زیرا ما در مرکز قانون‌گذاری هستیم و باید رفتار خودمان آن هم باید رعایت قانون باشد. رهبری خیلی تأکید داشتند بر مبنای اخلاق و ما باید اخلاق را رعایت کنیم».

انتقادات به نحوه شمارش آرا همچنان ادامه دارد و در همین رابطه حسین‌زاده از نمایندگان مجلس در نامه‌اى سرگشاده خواستار برخورد با متخلفین انتخابات هیئت رئیسه شده است. وی در این نامه نسبت به تسری روند این تخلفات به دیگر فرایندهای تصمیم‌گیری مجلس هشدار داده و تأکید کرد: «متأسفانه رفتارهای غلطی در جریان این رأی‌گیری وجود داشت که سکوت درباره آن فقط و فقط راه را برای خطاهای بزرگ‌تر در آینده و خدشه بیشتر به اعتبار مجلس و اعتماد عمومی باز خواهد کرد». حسین‌زاده در بخشی از این نامه از تأیید بروز تخلف توسط محمدباقر قالیباف و سپردن مسئولیت بررسی آن به حراست مجلس خبر داد.

در هیچ‌کدام از مواد آیین‌نامه اشاره‌ای درباره بازشماری آرا نشده است

این در حالی است که اکبر رنجبرزاده در جلسه علنی روز پنجشنبه مجلس و پیش از ترک جایگاه هیئت‌رئیسه، گفت: «در هیچ‌کدام از مواد آیین‌نامه اشاره‌ای درباره بازشماری آرا نشده است. وقتی تعرفه‌ها از صحن خارج شد دیگر بازشماری آن وارد نیست و نباید صورت گیرد. به هر حال رئیس مجلس برای آرامش‌بخشیدن به جامعه و نمایندگان دستور بازشماری را داد و در نهایت رأی بنده و آقای پاپی‌زاده مساوی شد». وى توضیح داد «آنچه که در آیین‌نامه آمده و در صد سال گذشته هم اتفاق نیفتاده، این است که وقتى هیئت رئیسه سنى مسئولیت انتخابات را برعهده دارند و تمامى آرا را قرائت کرده و اگر کسى اعتراض دارد باید اعتراض خود را در همان لحظه بیان نماید و نه اینکه تعرفه‌ها خارج شود و سپس اعتراض صورت گیرد. اما من با توجه به فرمایش مقام معظم رهبرى که مجلس را امیدآفرین خواندند و رفتار درست و صحیح توسط نمایندگان را مورد تذکر قرار دادند و با توجه به اینکه رفتار صحیح در قوه مقننه یک ضرورت است، بنده تمکین کردم».

 با این حال، علاالدین بروجردی، رئیس سِنی مجلس دوازدهم در توضیح روال برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم‌ گفت: «بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم، مدیران کل و مسئولان و کارکنان دبیرخانه هیئت‌رئیسه جلسه‌ای با اعضای هیئت‌رئیسه سِنی تشکیل دادند. در این جلسه بحث برگزاری انتخابات و شمارش آرا مطرح شد و بنده نظر مشورتی را بیان کردم مبنی بر اینکه حتما باید ترکیب نمایندگان مسئول شمارش آرا و نظارت بر آن فراگیر باشد؛ به این معنا که این تیم متشکل از سلایق سیاسی و فراکسیون‌های سیاسی مختلف اعم از مستقلین ولایی و فراکسیون انقلاب اسلامی، اقلیت‌های دینی، برادران اهل سنت، خواهران و یک روحانی باشد که همین اتفاق هم رخ داد. بنابراین همین ترکیب در چینش نمایندگان مسئول شمارش آرا و نظارت بر آن رعایت شد». بروجردی در ادامه درباره اشتباه رخ‌داده در شمارش آرا این‌طور توضیح داد: «‌در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس نزدیک به چهار هزار رأی شمارش می‌شود که عدد کمی نیست. تجربه ادوار گذشته نیز نشان داده که امکان درصدی از اشتباه وجود دارد؛ البته هنر این است که در مدیریت مجلس امکان اشتباه را به صفر رسانده که این هم با الکترونیکی‌کردن شمارش آرا میسر می‌شود».

عجیب‌بودن آراى باطله

دراین بین، ۲۴ رأی باطله هم در انتخابات قرائت شد که در زمره عجیب‌ترین اتفاقات ادوار مختلف مجلس است؛ به صورتی که در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس در هیچ دوره تعداد آرای باطله به دو رقم نمی‌رسید و همواره تک‌رقمی بوده به صورتی که در این دوره علنا یکی از نمایندگان مجلس بر باطله‌بودن رأى خود اذعان داشته و آن را رسانه‌اى کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها